Siedma nedeľa po Pasche: Otcov prvého nicejského snemu
Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu
Byzantská tradícia pozná tento sviatok bezprostredne po slávení Nicejského koncilu v roku 325. Na tomto sneme bol odsúdený arianizmus a presadená takzvaná formula homoousios, t. j. Syn rovný Otcovi v podstate, tej istej ousie (v slovenskom katolíckom preklade Nicejsko-konštantínopolského vyznania viery sa ohlasuje Syn, ktorý je „jednej podstaty s Otcom“ – homoousios to Patri).
Nie je to jediný liturgický okamih, v ktorom sa pripomína tento koncil, v tomto roku sa jeho pamiatka slávi ešte 16. júla spolu s pamiatkou ostatných prvých ekumenických koncilov (= Pamiatka svätých otcov šiestich ekumenických snemov, pripadá vždy na nedeľu medzi 13 až 19. júlom). V minulosti sa tento sviatok slávil v dohodnutom dátume 29. mája, neskôr bol presunutý na 7. nedeľu po Pasche.
Dnešný evanjeliový úryvok bol už v prvých storočiach definovaný ako „kňazská modlitba“, pretože, ako píše svätý Cyril Jeruzalemský, je v ňom mocné orodovanie Veľkňaza (Krista) u Otca.
Kontextom je Posledná večera. Sú tu tri základné momenty: v prvom Ježiš oroduje za seba samého, v druhom za učeníkov, v treťom za všetkých veriacich, ktorí prostredníctvom učeníkov prijmú Božie slovo.
V prvej časti Syn prosí Otca, keďže si uvedomuje, že Kríž sa blíži, aby bol oslávený takým spôsobom, ktorý by mohol naplno zjaviť Otcovu slávu.
Následne Ježiš pripomína oslávenie, ktoré sa dostalo Otcovi počas jeho pozemského života, a potvrdzuje, že jeho dielo je dokonané: teraz vedia, že pochádzam od teba a som tvoj „jediný“ apoštol a prostredníctvom mňa prijali tvoje slová.
V nasledujúcich veršoch Ježiš prosí za učeníkov, ktorí na základe jedinosti Boha patria trom osobám Trojice, a nielen Synovi: „Tvoji boli a dal si ich mne.“
Pobyt Syna na svete sa končí a najviac ho znepokojuje, že učeníci zostanú vo svete. Dôvody sú známe: v prvých rokoch sa ohlasovanie stretlo s hlbokým odporom, Ježiš si uvedomuje, že Božie slovo nenájde okamžitú odozvu, ale bude vystavené protivenstvám. Cieľ je jediný: „Aby boli jedno ako my.“
Učeníci sú povolaní zostať vo svete napriek ťažkostiam, ale s istotou, že sú chránení pred Zlým. Dnešný úryvok sa končí výzvou na radosť v súvislosti s príchodom Syna na svet: plnosť radosti už bola dosiahnutá v istote, že Syn prišiel na svet, aby vykúpil svet. Jánov text pokračuje vyslaním učeníkov do sveta a modlitbou za všetkých, ktorí prijmú Ježišovo slovo.
Aktualizácia úryvku
Ježiš vstupuje do dynamiky večnosti a robí nás jej účastníkmi. Je pekné, keď si môžeme myslieť, že Ježiš sa modlí za nás, pretože toto z nás robí súčasť Božieho plánu: sme v jeho myšlienkach. Sme však schopní zodpovedať tomuto záujmu?
Dnešný text zdôrazňuje dôverné spojenie Ježiša s Otcom aj prostredníctvom modlitby. Vo chvíľach osobnej a spoločnej modlitby naše zastavenie sa vyzerá ako zoznam prosieb adresovaných Bohu, podobne ako sa robí nákupný zoznam: „Chcem to a tamto, ďakujem!“ Božia dynamika je však niečo iné: „Ja som tvoj a všetko, čo je moje, je tvoje, lebo to pochádza od teba a ja ti to vraciam“!
Zverenie sa je podstatné v modlitbe, ale aj vedomie, že nám nič skutočne nepatrí, že si nemôžeme hovoriť páni predmetov alebo osôb. Ježišova starosť dnes patrí tomu, aby sme boli strážení jednotou s ním a Otcom. A to je možno skúsenosť, ktorú všetci nadobúdame, keď cítime, že niekomu patríme. Práve v tej chvíli, keď cítime, že niekomu patríme, cítime sa chránení aj napriek ťažkostiam. Ježišova modlitba nám chce dať príslušnosť. V tom spočíva naše tajomstvo, náš prelom.
Zdroj: Eparchia di Lungro. Z taliančiny preložil o. Ján Krupa
http://www.eparchialungro.it/wp-content/uploads/sites/2/2022/05/29-Maggio-2022.pdf
Nedeľa prvého ekumenického koncilu
V túto nedeľu si pripomíname prvý ekumenický koncil, ktorý sa konal v roku 325. Tento koncil definoval našu vieru v Krista, že je skutočne Bohom, ktorý sa narodil z Panny Márie ako človek, a tak zjednotil Boha s nami. Symbol viery, ktorý konciloví otcovia zostavili, sa dnes číta pri každej božskej liturgii. V súčasnej podobe bol dokončený na koncile v Konštantínopole v roku 381, na ktorom bola doplnená definícia božskej prirodzenosti Svätého Ducha. Keď sa má spievať symbol viery, diakon vyzve: „Milujme sa navzájom, aby sme jednomyseľne vyznávali: (následnej spievame symbol viery).“ V našej viere vyznávame Božiu lásku k nám, pretože prišiel, aby bol s nami, a poslal do našich sŕdc Ducha pravdy, aby nás uviedol do plnej pravdy (porov. Jn 16, 13) Pravda je toto: Ježiš Mesiáš je naozaj Boží Syn, je náš Vykupiteľ a vystúpil do slávy, no nenechal nás ako siroty, ale poslal svojho Ducha do našich sŕdc, myslí a duší. Ježiš nám povedal: „Ja som cesta, pravda a život“ (Jn 14, 6). Ak je to skutočne pravda, tak potom, ako hovorí diakon pri liturgii, to musíme vyznávať „jednomyseľne“. Modlitbu anafory zakončujeme slovami: „A dožič nám jednými ústami a jedným srdcom oslavovať a ospevovať tvoje vznešené a veľkolepé meno Otca i Syna i Svätého Ducha…“
Dnešné evanjelium nám hovorí, že práve tak sme zjednocovaní s Bohom a stávame sa „účastnými na Božej prirodzenosti“ (2 Pt 1, 4): „Svätý Otče, zachovaj ich vo svojom mene, ktoré si ty dal mne, aby boli jedno ako my“ (Jn 17, 11). Neexistuje dokonalejšia jednota ako jednota Trojice a v našom živote viery máme podiel na tejto jednote. V priebehu dejín Cirkvi boli ľudia, ktorí sa mýlili, keď tvrdili, že Ježiš nie je dokonalý človek, alebo že nie je dokonalý Boh. Príliš často nechávame, aby naše vlastné povýšenectvo prevládalo nad transcendentnou pravdou viery. Diakon však hovorí ešte niečo hlbšie – táto jednota musí vychádzať z lásky, lebo diakon vskutku hovorí: „Milujme sa navzájom, aby sme jednomyseľne vyznávali…“ Súčasný svet sa zdá byť poháňaný skôr rétorikou nenávisti ako lásky a chybné myšlienky sveta môžu ľahko nakaziť Cirkev. Dnešný sviatok je v priamom protiklade k nenávisti. Dnešný sviatok nám hovorí, že jednotu, ktorú si Boh želá, môžeme dosiahnuť len prostredníctvom lásky, lebo „Boh je láska“ (1 Jn 4, 8).
Zdroj: https://stmichaelukrainian.org/tag/byzantine-catholic-theology/
Aktualizované – pridaná 2. časť 31.5.2025.
Zdroj obrázka: https://en.wikipedia.org/wiki/First_Council_of_Nicaea
Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...
Thomas Hopko: Nanebovstúpenie Pána