Ako slávime Bohozjavenie (6. január)
Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu
Začiatok života Ježiša Krista od jeho narodenia panenskej matke je vyrozprávaný v evanjeliách svätého Matúša a svätého Lukáša. Príbeh začiatku života Ježiša Krista s jeho verejným zjavením pri krste v rieke Jordán je vyrozprávaný v evanjeliách svätého Matúša, svätého Marka a svätého Lukáša. Svätý Ján nerozpráva príbeh Ježišovho krstu, ale toto evanjelium rozpráva príbeh svedectva svätého Jána Krstiteľa, ktorý videl Ducha zostúpiť na Ježiša (Jn 1, 32 – 34), a Ján ukazuje Ježiša ľuďom ako „Božieho Baránka, ktorý sníma hriech sveta“ (Jn 1, 29).
Východná a západná cirkev slávia príchod Ježiša do života sveta veľmi odlišným spôsobom. Západ sa zameriava na narodenie nášho Pána. V deň Narodenia vidíme, ako nekonečný Boh prijíma obmedzenú ľudskú prirodzenosť ako malé a bezmocné dieťa, ktoré drží v náručí jeho matka. Na Zjavenie Pána sa zvestuje Spasiteľ celému svetu, keď mudrci, ktorí nepatria k vyvolenému národu, vidia vesmírne znamenie hviezdy a sú vedení k novonarodenému Kráľovi. Podľa východnej cirkvi vidíme dvojaké narodenie. Sviatok Narodenia pripomína Boha, ktorý sa kvôli nám stal človekom a nám, ktorí sme sa tiež narodili z ľudskej matky, dáva nádej na zbožštenie. Sviatok Bohozjavenia, zjavenia Boha v Trojici, oslavuje Kristov krst, a teda aj náš vlastný krst, ktorý je duchovným znovuzrodením v Otcovi, Synovi a Svätom Duchu.
Podobne ako Vianoce, aj sviatok Bohozjavenia sa slávi počas víkendu pred a počas víkend po vlastnom dni tohto sviatku. Evanjelium nedele pred 6. januárom pripomína kázanie svätého Jána Krstiteľa. Ten poukazuje na Ježiša ako na Mesiáša, ktorý má prísť, pričom hovorí: „Ja som vás krstil vodou, on vás bude krstiť Svätým Duchom“ (Mk 1, 8). To nám hovorí o krste, ktorý sme prijali. Je to skutočne vstup do Božieho života. Aby sme však mohli naplno žiť v Bohu, musíme robiť pokánie na odpustenie hriechov. Náš krst bol odvrátením sa od hriechu, aby sme mohli s Kristom vstať z mŕtvych. Toto rozhodnutie musíme vo svojom živote robiť znova a znova. Sobota a nedeľa pred Bohozjavením pripomínajú a slávia pamiatku nášho rozhodnutia odvrátiť sa od tmy a obrátiť sa ku Kristovi, pravému svetlu. Z tohto dôvodu svätý Gregor Teológ nazval Bohozjavenie „sviatkom svetla“.
Samotný deň Bohozjavenia pripomína náš krst do života Svätej Trojice. Vo východnej cirkvi je Kristov krst prejavom alebo zjavením Boha v Trojici. Keď bol Kristus pokrstený v rieke Jordán, z neba zaznel hlas Otca, ktorého ľudský zrak nevidel: „Toto je môj milovaný Syn, v ktorom mám zaľúbenie“ (Mt 3, 17).
Duch zostúpil na Krista v podobe holubice, ako vysvetľuje Origenes: „Všade, kde je zmierenie s Bohom, je holubica, ako v prípade Noemovej archy, a svetu oznamuje Božie milosrdenstvo a zároveň dáva najavo, že to, čo je duchovné, má byť tiché a bez zloby, jednoduché a bez úskoku“ (Fragment 56).
Duch je zároveň očisťujúcim ohňom, ako to ohlásil Krstiteľ a ako to bolo vidieť v udalosti Päťdesiatnice, a zároveň jemným zmierovateľom, pretože holubica symbolizuje Boží pokoj. Pri našom krste preto kňaz hovorí: „Boží služobník sa krstí v mene Otca i Syna i Svätého Ducha.“ Je to, akoby sme vstupovali do vôd Jordánu spolu s Kristom.
A zakaždým, keď pristupujeme k svätému prijímaniu, prijímame telo Pána pokrsteného v Jordáne, Otec nás prijíma za svoje dieťa a Duch, ktorý urobil z chleba a vína Kristovo telo a krv, zostupuje na nás, zbožšťuje nás a posväcuje, dáva nám začiatok večného života a odpúšťa nám všetky hriechy.
Počas víkendu po Bohozjavení sa rozpráva príbeh o Ježišovom pokušení na púšti. Keďže Ježiš vstúpil do nášho života a vzal na seba bremeno našich hriechov, konfrontuje sa aj so zlom, ktoré je prítomné vo svete, úplne ho poráža a Zlému ohlasuje to, čo je pre nás dobrou správou, ale trápením pre Zlého: „Odíď, satan, lebo je napísané: ‚Pánovi, svojmu Bohu, sa budeš klaňať a jedine jemu budeš slúžiť‘“ (Mt 4, 10).
Teraz môžeme prekonať hroznú a smrteľnú neprávosť hriechu nie vlastnými silami, ale v moci Krista, ktorý zvíťazil nad pokušením. Víťazstvo je na dosah, ako nám to hovorí list svätého Pavla Timotejovi v nedeľu po Bohozjavení: „Už mám pripravený veniec spravodlivosti, ktorý mi v onen deň dá Pán, spravodlivý sudca; a nielen mne, ale všetkým, čo milujú jeho príchod (v gréčtine jeho „zjavenie“, pôvodný názov sviatku)“ (2 Tim 4, 8).
Evanjelium nedele po Bohozjavení nám hovorí, čo pre nás znamenajú všetky sviatky Vianoc aj Bohozjavenia: videli sme Boha, „Boh je s nami“. Preto evanjelium ohlasuje: „Ľud bývajúci v temnotách uvidel veľké svetlo. Svetlo zažiarilo tým, čo sede v temnom kraji smrti“ (Mt 4, 16).
Článok Davida Petrasa bol pôvodne publikované v The Byzantine catholic world. Z angličtiny preložil o. Ján Krupa
Zdroj obrázka: https://casopisslovo.sk/2016/02/05/bohozjavenie-a-velke-svatenie-vody-v-jakubanoch-a-v-presove/
Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...
Sväté Bohozjavenie nášho Pána Ježiša KristaObrezanie nášho Pána Ježiša Krista – Svätý Bazil Veľký (1. január)