Kristus – naša Pascha: Úvod (1 – 11)

Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu

Úvod

  1. Symbol viery
  2. Anafora liturgie svätého Bazila Veľkého
  3. Štruktúra katechizmu

Úvod

1 Zdrojom kresťanského života je viera v zmŕtvychvstalého Krista. Táto viera, ktorú Cirkev sformulovala v Nicejskom vyznaní viery, známom aj ako Nicejsko-konštantínopolský symbol viery,[1] je vyjadrená v jej liturgickej modlitbe. Pomocou tejto liturgickej modlitby sa stávame účastnými na Kristovej Pasche – účastnými na novom živote v Kristovi. V tomto novom živote rastieme pomocou prostriedkov duchovnej práce a morálneho úsilia. Preto spojenie symbolu viery s anaforou liturgie svätého Bazila Veľkého tvorí metodologický kľúč k textu katechizmu Kristus – naša Pascha.

A. Symbol viery

2 O viere v zmŕtvychvstalého Krista ako samotnom zdroji kresťanského života apoštol Peter kázal nasledovné: „Ježiša Nazaretského… Boh ho vzkriesil a zbavil múk smrti, lebo ho nemohla držať vo svojej moci… Tohoto Ježiša Boh vzkriesil a my všetci sme toho svedkami“ (Sk 2, 22 – 24. 32). Význam Vzkriesenia pre našu spásu tvrdí apoštol Pavol: „A keď Kristus nevstal, vaša viera je márna a ešte stále ste vo svojich hriechoch“ (1 Kor 15, 17). A tak Cirkev už takmer dvetisíc rokov neprestajne dosvedčuje a káže Kristovo vzkriesenie, aby ľudia mohli uveriť a byť spasení: „Ale ako budú vzývať toho, v ktorého neuverili? A ako uveria v toho, o ktorom nepočuli? A ako počujú bez kazateľa? … Teda viera je z hlásania a hlásanie skrze Kristovo slovo“ (Rim 10, 14. 17).

3 Náš katechizmus už svojím názvom Kristus – naša Pascha poukazuje na paschálne základy viery: Kristus „smrťou smrť premohol“ a svojím zmŕtvychvstaním „život večný daroval“. Viera v Kristovo zmŕtvychvstanie nás vedie k viere v Boha – Otca, Syna a Svätého Ducha; lebo Kristus, Boží Syn, „jeden vo Svätej Trojici“, nám vo Svätom Duchu zjavil Boha Otca. Cirkev túto vieru apoštolov slávnostne vyznáva v Nicejsko-konštantínopolskom symbole viery:[2]

Verím v jedného Boha, Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme, sveta viditeľného i neviditeľného.

I v jedného Pána Ježiša Krista, jednorodeného Syna Božieho, zrodeného z Otca pred všetkými vekmi; Svetlo zo Svetla, pravého Boha z Boha pravého, splodeného, nie stvoreného, jednej podstaty s Otcom. Skrze neho bolo všetko stvorené.

On pre nás ľudí a pre našu spásu zostúpil z nebies. A mocou Ducha Svätého vzal si telo z Márie Panny a stal sa človekom.

Za nás bol aj ukrižovaný za vlády Poncia Piláta, bol umučený a pochovaný, ale tretieho dňa vstal z mŕtvych podľa Svätého Písma. A vstúpil do neba, sedí po pravici Otca. A zasa príde v sláve súdiť živých i mŕtvych a jeho kráľovstvu nebude konca.

I v Ducha Svätého, Pána a Oživovateľa, ktorý vychádza z Otca [i Syna]. Jemu sa zároveň vzdáva tá istá poklona a sláva ako Otcovi a Synovi. On hovoril ústami prorokov.

V jednu, svätú, všeobecnú, apoštolskú Cirkev. Vyznávam jeden krst na odpustenie hriechov a očakávam vzkriesenie mŕtvych a život budúceho veku. Amen.

4 Názov Symbol [viery] znamená, že každé slovo vyznania viery nielenže vyjadruje nejakú predstavu o Bohu, ale zároveň nás uvádza do samotného tajomstva Božej skutočnosti, zjavujúc Boha pre našu odpoveď viery: „Čo apoštoli hlásali a Otcovia objasňovali, to tvorí pevný základ našej Cirkvi. Ona je nositeľkou pravdy, utkanej z nebeskej náuky o Bohu. Ona s úctou spravuje veľké tajomstvo našej spásy.“[3]

5 Vyznávanie Symbolu viery je modlitbovou kontempláciou Cirkvi a znakom jednoty kresťanov vo viere: „Nech váš [symbol viery] je akoby zrkadlom pre vás. Tam sa pozrite, či veríte všetko, čo sa zaväzujete veriť, a tak sa deň čo deň radujte zo svojej viery.“[4]

B. Anafora Liturgie svätého Bazila Veľkého

6 Cirkev hlása ľudskému rodu prítomnosť zmŕtvychvstalého Krista v dejinách a zjavuje túto prítomnosť vo svojej liturgickej modlitbe. Toto sa deje vtedy, keď si veriaci pripomínajú historické udalosti Kristovho umučenia a vzkriesenia a takto sa stávajú svedkami a účastníkmi nového života v Kristovi: „[Historická] pravda a slávnosť [jej slávenie] nie sú v rozpore.“[5] V svätom prijímaní Pánovho tela a krvi sa Cirkev ukazuje ako jedno Kristovo telo (porov. Ef 1, 23).

7 Slovami patriarchu Josyfa Slipeho: „Liturgická modlitba sa stala predzvesťou formulácií základných právd viery v neskorších symboloch alebo vyznaniach viery.“[6] Preto spoločná modlitba je zároveň symbolom spoločnej viery Cirkvi. Jedným z takýchto príkladov liturgicky vyjadrenej viery Cirkvi je eucharistická modlitba, anafora (z gréckeho pozdvihovanie).

8 Anafora je zároveň samotným srdcom nášho katechizmu. Nielenže spája všetky tri časti katechizmu do nedeliteľného celku, ale zároveň mu prepožičiava charakter bohoslužby. Anafora, ktorej samotným centrom je Kristova Pascha, je pamiatkou tejto spásnej udalosti v kontexte príbehu stvorenia a spásy sveta Otcom, Synom a Svätým Duchom. Naša tradícia má dve anafory: v liturgii svätého Jána Zlatoústeho a v liturgii svätého Bazila Veľkého. V tomto katechizme využívame anaforu svätého Bazila Veľkého, ktorá opisuje celé dejiny spásy:[7]

Ty, ktorý si, Vládca, Pane, Bože Otče všemohúci, pred tebou sa všetko skláňa, lebo naozaj je dôstojné, spravodlivé a správne pre tvoju nesmierne veľkolepú svätosť chváliť ťa, ospevovať, požehnávať, klaňať sa ti, dobrorečiť ti a oslavovať teba, jediného, opravdivého Boha, a so skrúšeným srdcom a s pokorným duchom prinášať ti túto duchovnú službu, lebo ty si nám dal poznať svoju pravdu. Kto by bol schopný vyjadriť tvoju moc? A ktože by dokázal vypočuť všetku chválu o tebe, alebo vypovedať tvoje premnohé zázraky všetkých čias? 

Vládca, Pane neba i zeme a všetkého viditeľného i neviditeľného stvorenia, ty sedíš na prestole slávy, prenikáš bezodné priepasti, nemáš počiatok, si neviditeľný, neobsiahnuteľný, neopísateľný a nemeniteľný. Tvoj Syn, náš Pán Ježiš Kristus, naša nádej, veľký Boh a Spasiteľ je obrazom tvojej dobroty. Je tvoja verná pečať, obraz, ktorý ťa ukazuje v sebe samom, živé slovo, pravý Boh, predvečná múdrosť, život, svätosť, moc, pravé svetlo, v ktorom sa nám zjavuje Duch Svätý, Duch pravdy, dar synovstva, snubný dar budúceho dedičstva, prvotina večnej blaženosti, životodarná sila, prameň posvätenia, z ktorého všetky rozumné a duchovné stvorenia čerpajú silu tebe slúžiť a ustavične ťa oslavovať, lebo tebe sa všetko podrobuje. Veď teba chvália anjeli, archanjeli, tróny, panstvá, kniežatstvá, mocnosti, sily a mnohookí cherubíni. Vôkol teba stoja šestorokrídli serafíni, dvoma krídlami si zahaľujú tvár, dvoma nohy, a dvoma sa vznášajú a mocným hlasom sa navzájom povzbudzujú na ustavičnú oslavu. Víťaznú pieseň spievajú, prespevujú, jasajú a volajú:

Svätý, svätý, svätý Pán zástupov, plné sú nebesia i zem tvojej slávy, hosanna na výsostiach! Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom, hosanna na výsostiach!

S týmito blaženými mocnosťami, láskavý Vládca, aj my spievame a voláme: Naozaj, svätý si a presvätý a nezmerateľne veľkolepá je tvoja svätosť, ktorá sa zračí vo všetkých tvojich dielach, lebo podľa pravdy a podľa svojej prozreteľnosti všetko si pre nás učinil.

Človeka si stvoril z hliny zeme, poctil si ho svojím obrazom, Bože, a odovzdal si mu rajský pokrm, nesmrteľný život a potešenie z večnej blaženosti, ak zachová tvoje prikázania.

Ale on neposlúchol teba, pravého Boha, svojho Tvorcu, dal sa zviesť ľstivým hadom a svojím vlastným hriechom si privodil smrť. A hoci si ho, Bože, podľa svojho spravodlivého rozhodnutia vyhnal z raja do tohto sveta a vrátil si ho do zeme, z ktorej bol vzatý, pripravil si mu spásu v znovuzrodení skrze tvojho Krista.

Ty si sa celkom neodvrátil od svojho stvorenia, ani si nezabudol, Dobrotivý, na dielo tvojich rúk, ktoré si učinil, ale mnohorakým spôsobom si ho navštevoval pre svoju milosrdnú lásku. Prorokov si mu posielal a v každom pokolení si prejavoval svoju moc skrze tvojich svätých, v ktorých si našiel zaľúbenie. Ústami svojich prorokov si nám ohlasoval a predpovedal, že nás chceš spasiť. Na pomoc si ustanovil zákon, anjelov si určil za ochrancov,

a keď prišla plnosť času, prehovoril si k nám ústami svojho Syna, skrze ktorého si stvoril všetky veky. On je odblesk tvojej slávy a obraz tvojej podstaty, on všetko udržuje mocou svojho slova a rovnosť s tebou, Bohom a Otcom, nevlastní neprávom, lebo on je pravý večný Boh, ktorý sa pred vekmi zjavil na zemi a žil tu ako človek. Vtelil sa zo svätej Panny a utajil sa, vezmúc na seba podobu sluhu, pripodobnil sa našej úbohosti, aby nás pripodobnil obrazu svojej slávy. A pretože skrze človeka vstúpil do tohto sveta hriech a pre hriech smrť, tvoj jednorodený Syn, ktorý je v tvojom lone, Bože Otče, blahosklonne sa narodil zo ženy, svätej Bohorodičky Márie vždy Panny, podrobil sa zákonu, odsúdiac hriech na vlastnom tele, aby každý, čo zomiera v Adamovi, ožil v tvojom jedinom Kristovi.

Počas života na tomto svete dal nám spasiteľné prikázania, zbavil nás klamstva modiel a priviedol nás k poznaniu teba, pravého Boha a Otca. Urobil z nás pre seba vyvolený ľud, kráľovské kňazstvo, svätý národ. Očistil nás vodou a posvätil Duchom Svätým a dal seba samého ako výkupné za smrť, ktorej sme podľahli zapredaní hriechu.

Skrze kríž zostúpil do podsvetia, aby všetko naplnil a odstránil hrôzy smrti. Na tretí deň vstal z mŕtvych a každému telu otvoril cestu ku vzkrieseniu. Veď nie je možné, aby pôvodca života podľahol rozkladu, lebo on je prvotinou zosnulých, prvorodený z mŕtvych, všetkým všetko a vo všetkom má prvenstvo. Vstúpil na nebesia, sedí na výsostiach po pravici tvojej velebnosti a zasa príde, aby každému odplatil podľa jeho skutkov.

Na pamiatku svojho spasiteľného utrpenia zanechal nám to, čo sme podľa jeho príkladu predložili. Lebo keď sa rozhodol ísť na svoju dobrovoľnú, životodarnú a naveky pripomínanú smrť, v tú noc, keď sám seba vydal za život sveta, vzal chlieb do svojich svätých a prečistých rúk, dobrorečil tebe, Bohu a Otcovi, vzdal vďaky, požehnal, posvätil, rozlomil,

dával svojim svätým učeníkom a apoštolom, hovoriac: Vezmite a jedzte, toto je moje telo, ktoré sa za vás láme na odpustenie hriechov.

Amen.

Podobne vzal aj čašu s plodom viniča, zmiešal, vzdal vďaky, požehnal, posvätil,

dal svojim svätým učeníkom a apoštolom hovoriac: Pite z nej všetci, toto je moja krv novej zmluvy, ktorá sa vylieva za vás i za mnohých na odpustenie hriechov.

Amen.

Toto robte na moju pamiatku; lebo vždy, keď jete tento chlieb a pijete z tejto čaše, zvestujete moju smrť a vyznávate moje vzkriesenie.

Keď si teda pripomíname, Vládca, jeho spasiteľné utrpenie, životodarný kríž, trojdňové pochovanie a vzkriesenie z mŕtvych, vystúpenie na nebesia, zasadnutie po pravici teba, Boha a Otca a jeho slávny a hrozný druhý príchod:

Tvoje z tvojho tebe prinášame za všetkých a pre všetko

Ospevujeme ťa, zvelebujeme ťa, ďakujeme ti, Pane a prosíme ťa, Bože náš.

Pre toto všetko, Vládca presvätý, pre tvoje milosrdenstvo a štedrosť, ktoré si na nás vylial v hojnosti, nie pre našu spravodlivosť, lebo sme hriešni a nehodní tvoji služobníci a nič dobré sme na zemi neurobili, môžeme sa s dôverou k tebe priblížiť a slúžiť pri tvojom svätom žertveníku. A predkladajúc spôsoby svätého tela a krvi tvojho Krista, prosíme ťa a vzývame: Svätý svätých, v tvojej blahosklonnej milosti nech zostúpi tvoj Svätý Duch na nás i na tieto predložené dary, nech ich požehná, posvätí a učiní zjavnými:

Tento chlieb skutočným, drahocenným telom Pána a Boha a Spasiteľa nášho Ježiša Krista.

A túto čašu skutočnou, drahocennou krvou Pána a Boha a Spasiteľa nášho Ježiša Krista,

vyliatou za život sveta.

Nás všetkých, prijímajúcich z jedného chleba a z jednej čaše, zjednoť medzi sebou navzájom, aby sme mali účasť aj na prijatí jediného Svätého Ducha. Nech ani jeden z nás neprijíma sväté telo a krv tvojho Krista na súd alebo odsúdenie, ale na prijatie milosrdenstva a milostí so všetkými svätými, v ktorých máš od vekov zaľúbenie: s praotcami, otcami, patriarchami, prorokmi, apoštolmi, ohlasovateľmi, evanjelistami, mučeníkmi, vyznávačmi, učiteľmi a s dušami všetkých spravodlivých, ktorí vo viere ukončili svoj život.

Osobitne s presvätou, prečistou, preblahoslavenou a slávnou Vládkyňou našou Bohorodičkou a vždy Pannou Máriou.

Z teba milostiplná, raduje sa všetko tvorstvo i zbory anjelov i ľudské pokolenie. Ty si posvätný chrám, ty si duchovný raj, ty si panien ozdoba. Veď z teba Boh prijal telo; sám Boh, ktorý je pred vekmi, dieťatkom sa stal. On z tvojho lona spravil svoj trón a tvoj život rozšíril nad nebies priestranstvá. Z teba milostiplná, raduje sa všetko tvorstvo: sláva tebe.

So svätým prorokom, predchodcom a Krstiteľom Jánom, so svätými, slávnymi a všechválnymi apoštolmi, svätým povie meno, ktorého pamiatku slávime, i so všetkými tvojimi svätými. Na ich príhovor navštív nás, Bože.

A rozpomeň sa na všetkých, čo zosnuli v nádeji na vzkriesenie a večný život. Za pokoj a prijatie duše tvojho služobníka (alebo tvojej služobníčky alebo duší tvojich služobníkov) povie meno. Bože náš, daruj mu (alebo jej alebo im) pokoj vo vlasti svetla, kde niet zármutku, ani stonania. Všetkým daruj pokoj tam, kde žiari svetlo tvojej tváre.

Ešte ťa prosíme, Pane, pamätaj na tvoju svätú, všeobecnú a apoštolskú cirkev, ktorú si rozšíril po všetkých končinách zeme. Dožič jej pokoj, veď si ju získal krvou tvojho Krista. Upevni aj tento svätý chrám až do konca vekov.

Pamätaj, Pane, na tých, ktorí tieto dary priniesli, a s nimi aj na tých, za ktorých boli prinesené. Spomeň si, Pane, aj na darcov a dobrodincov v tvojich svätých cirkvách a na tých, čo pamätajú na núdznych. Odplať im to hojnými nebeskými darmi: namiesto pozemských daj im nebeské, namiesto časných večné, namiesto pominuteľných nepominuteľné. Rozpomeň sa, Pane, na tých, čo žijú v pustovniach, vo vrchoch a jaskyniach i v roklinách zeme. Spomeň si, Pane, aj na tých, čo sa odriekajú v panenstve a zbožnosti a zotrvávajú v čistom živote.

Pamätaj, Pane, na tých, čo spravujú našu krajinu. Daruj im hlboký a nenarušiteľný pokoj, vzbuď v ich srdci náklonnosť k tvojej cirkvi a k tvojmu ľudu, aby sme pod ich (jeho) ochranou žili v pokoji a svornosti, zbožne a statočne. Rozpomeň sa, Pane, na všetkých predstavených i vládnucich, na našich bratov, ktorí konajú verejnú službu, a na všetkých vojakov. Dobrých upevni v dobrom, zlých svojou dobrotou urob dobrými. 

Pamätaj, Pane, na prítomných ľudí i na tých, ktorí tu nie sú z vážnej príčiny. Podľa svojho veľkého milosrdenstva zmiluj sa nad nimi i nad nami. Ich príbytky naplň hojným požehnaním, ich manželstvá upevni v pokoji a jednomyseľnosti, deti vychovávaj, mládež vyučuj, starobu podopieraj, malomyseľných povzbudzuj, stratených pritúľ, zblúdených obráť a zjednoť s tvojou svätou, katolíckou a apoštolskou cirkvou. Osloboď tých, čo trpia od nečistých duchov. Sprevádzaj plaviacich sa, cestuj s cestujúcimi. Zastaň sa vdov, ochráň siroty, vysloboď zajatých, uzdrav chorých.

Spomeň si, Pane, aj na tých, ktorých súdia, na vyhnancov, na tých, čo sú v baniach a v ťažkých prácach, a na všetkých zarmútených, núdznych a chudobných. My nehodní prosíme ťa za všetkých, čo potrebujú tvoju pomoc a milosrdenstvo, za tých, čo nás milujú, aj za tých, čo nás nenávidia, i za tých, čo nás nehodných prosili o modlitby.

Spomeň si na všetkých ľudí, Pane Bože náš, vylej na nich svoju veľkú milosť a všetkým daj, čo potrebujú na spásu. A na tých, na ktorých sme si my nespomenuli z nevedomosti, zabudnutia alebo pre množstvo mien, ty sám pamätaj, Bože, lebo ty každého poznáš podľa veku a mena od lona jeho matky. Veď ty, Pane, si pomoc bezradných, nádej zúfajúcich, záchranca búrkou zmietaných, plaviacich sa prístav i lekár chorých. Buď všetko pre všetkých. Vidíš každého, poznáš jeho prosby, kde býva i jeho želania.

Ochraňuj, Pane, toto mesto (alebo túto obec alebo tento svätý dom) i všetky mestá a krajiny od hladu, pohrôm, zemetrasení, záplav, pred ohňom, mečom, nepriateľskými útokmi a pred vnútornými rozbrojmi.

Predovšetkým sa, Pane, rozpomeň na nášho svätého otca, veľkňaza všeobecnej cirkvi povie meno, rímskeho pápeža, na nášho najosvietenejšieho otca arcibiskupa a metropolitu povie meno i na nášho bohumilého otca biskupa povie meno (príslušného územia) a zachovaj ich pre svoje sväté cirkvi v pokoji, v plnom zdraví, statočných, nech po mnohé dni života správne ohlasujú slovo tvojej pravdy.

I na všetkých i na všetko.

Pamätaj, Pane, na Božieho služobníka povie meno, na jeho spásu, navštív ho a odpusť mu hriechy (alebo Božiu služobníčku povie meno, na jej spásu, navštív ju a odpusť jej hriechy alebo Božích služobníkov povie mená, na ich spásu, navštív ich a odpusť im hriechy). Pamätaj, Pane, na všetkých pravoverných biskupov, ktorí správne ohlasujú slovo tvojej pravdy.

Spomeň si, Pane, vo svojej nesmiernej štedrosti aj na mňa nehodného a odpusť mi všetky vedomé i nevedomé previnenia, aby si azda pre moje hriechy nezabránil milostivo zostúpiť tvojmu Svätému Duchu skrze predložené dary. Pamätaj, Pane, na kňazov, diakonov v Kristovi, na všetky rády duchovenstva a neodvrhni ani jedného z tých, čo stoja okolo tvojho svätého žertveníka.

Navštív nás, Pane, svojou milosťou a daj sa nám spoznať v nesmiernej dobrote. Daj nám dobré a priaznivé počasie, zemi zošli pokojný dážď, nech prináša úrodu. Požehnaj celý rok svojím dobrom. Silou tvojho Svätého Ducha umlč spory v cirkvách, zastav nepokoje v národoch, naprav heretické mienky.

Všetkých nás prijmi do svojho kráľovstva, učiň synmi svetla a deťmi dňa, obdaruj nás tvojím pokojom a láskou, Pane Bože náš, veď ty nás obdarúvaš všetkým.

A dožič nám jednými ústami a jedným srdcom oslavovať a ospevovať tvoje vznešené a veľkolepé meno, Otca i Syna i Svätého Ducha, teraz i vždycky i na veky vekov.

Amen.

C. Štruktúra katechizmu

9 Tento katechizmus sa skladá z troch častí: „Viera Cirkvi“, „Modlitba Cirkvi“ a „Život Cirkvi“. Toto rozdelenie odráža samotnú podstatu kresťanskej spásy. V modlitbe anafory, zatiaľ čo sa spomínajú všetky udalosti dejín spásy – korunou je Kristova Pascha –, Cirkev vyznáva základné pravdy kresťanskej viery. Tieto pravdy spolu s vysvetlením Symbolu viery sú predstavené v prvej časti katechizmu.

10 Druhá časť katechizmu rozvíja liturgické chápanie Kristovej Paschy na základe slov Kristovho ustanovenia Eucharistie pri Tajomnej/Sviatostnej večeri [Poslednej večeri] a ako sú citované anaforou. Toto je eucharistické srdce, z ktorého vychádzajú všetky cykly liturgickej modlitby Cirkvi (denný, týždenný, ročný); z ktorého pramenia sväté tajomstvá a ich slávenie; a z ktorého sa rodí duchovný život a prekvitá zbožnosť.

11 Vierou a modlitbou sa Cirkev napĺňa milosťou na posväcovanie človeka a premieňanie všetkých oblastí ľudskej existencie. Duchovný a morálny rozmer osobného, rodinného a sociálno-politického života, ktorý sa modlitbovo pripomína v anafore, je predstavený v tretej časti katechizmu.


[1][1] Porov. Prvý nicejský koncil, Symbol viery; Prvý konštantínopolský koncil, Nicejsko-konštantínopolský symbol viery.

[2] Liturgikon, Božská liturgia náš otca svätého Bazila Veľkého, Symbol viery; Prvý konštantínopolský koncil, Nicejsko-konštantínopolský symbol viery. 

[3] Kvetná trióda, Nedeľa svätých Otcov prvého ekumenického koncilu v Nicei, Kondák. 

[4]  Augustín z Hippo, Kázne na vybrané čítania z Nového zákona, VIII, 13: PL 38,  399.

[5]  Augustín z Hippo, Kázne, 220, Veľkonočná vigília: PL 39, 1089.

[6] Patriarch Josyf Slipyj, Завіщання [Zápisky] (22. december 1981).

[7] Liturgikon, Božská liturgia nášho otca svätého Bazila Veľkého.

Preložil o. Ján Krupa, verzia z 27. decembra 2024


Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...





Kristus – naša Pascha: Zjavenie Najsvätejšej Trojice (12 – 70)

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: https://www.jankrupa.sk.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings