Nedeľa 3. týždňa po Päťdesiatnici / Komu slúžim?
Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu
Evanjeliový úryvok dnešnej nedele nám ponúka vysvetlenie pôvodného ohlasovania Kráľovstva. Kontextom, v ktorom sa nachádzame, je „Reč na vrchu“. Jej začiatok sa nachádza v 5. kapitole. V nej sa rozpráva, že Pán, keď videl veľký zástup, ktorý ho nasledoval, vystúpil na vrch a začal poučovať učeníkov.
Tento dlhý monológ je sám o sebe obsahovo veľmi bohatý.
Dnešná perikopa sa začína jedinečnými tvrdeniami: v prvom tvrdení Pán fyzickou alegóriou upozorňuje, aby sme uchovávali „svetlo“ oka; v druhom tvrdení Pán navrhuje voľbu: buď Boh, alebo mamona. Čo sa týka prvého tvrdenia, treba poznamenať, že oko vyjadruje svetlo, ktoré prebýva v srdci, a ak je srdce pohltené, oko to jednoducho ukazuje tým, že spočíva na skreslených skutočnostiach, ktoré vidí tak, ako mu to našepkáva srdce. Oko je skutočnosťou, z ktorej vychádza svetlo alebo temnota, ktorá obýva každého človeka.
Ježiš sa vyjadruje veľmi jasne: „Nik nemôže slúžiť dvom pánom; pretože buď jedného bude nenávidieť a druhého milovať, alebo jedného sa bude pridŕžať a druhým bude opovrhovať. Nemôžete slúžiť aj Bohu, aj mamone.“ Každý sa bude musieť rozhodnúť sám. Bude si musieť položiť otázku: „Koho mám vo svojom živote na prvom mieste. Boha alebo peniaze?“
Od tejto voľby bude závisieť pochopenie nasledujúcich rád o Božej prozreteľnosti. Nejde o voľbu uskutočňovanú len hlavou, ale o veľmi konkrétnu životnú voľbu, ktorá súvisí aj s postojmi. Z toho vychádza ustarostenosť o každodenný život, ale Ježiš nám navrhuje, aby sme sa pozerali na „slobodné“ stvorenie ako na príklad pre náš život.
Svetské starosti sú pominuteľné a živia našu túžbu po vzhľade, ktorá sama osebe zostáva neplodná. Z tohto dôvodu nám Pán dáva pochopiť, že telo má oveľa väčšiu hodnotu než odev. A všetky tieto veci sa starajú pohania, tí, ktorí nepoznajú Boha! Treba sa sústrediť na Kráľovstvo: Ježiš uvádza dve kritériá: „Hľadajte najprv Božie kráľovstvo“ a „Nebuďte ustarostení o zajtrajšok“.
Hľadať predovšetkým Kráľovstvo a jeho spravodlivosť znamená snažiť sa plniť Božiu vôľu a nechať Boha vládnuť v našom živote. Hľadanie Boha sa konkrétne premieta do hľadania bratského a spravodlivého spolunažívania. Kde je táto starosť o kráľovstvo, tam sa rodí komunitný život, v ktorom všetci žijú ako bratia a sestry a nikomu nič nechýba. Pokúsili sme sa identifikovať hlavný motív dnešnej perikopy: očami treba dbať na to, aby sme neupadli do pokušenia materiálneho bohatstva, pominuteľného zaujatia jedlom a preháňania estetického vzhľadu.
Aktualizácia úryvku
Ježišove slová z dnešného evanjelia sa zdajú byť také samozrejmé, že sa cítime trochu hlúpo, keď žijeme inak, a predsa je najbežnejšie a najobľúbenejšie medzi nami sloveso „robiť si starosti“. Kto sa vopred stará, ten je človekom, ktorý žije vždy o krok pred životom, a preto nemá čas tešiť sa zo života. Kto sa vopred zaoberá, ten žije s obavami z toho, čo bude, a nie s vďačnosťou za to, čo sa deje, a už nedokáže vnímať krásu sveta okolo seba.
Kto prepadá ustarostenosti, vidí len problémy, ktoré treba riešiť, a nie veci, za ktoré treba ďakovať, nemá čas na úsmev, pretože „život je vážna vec“; život je taký vážny, že sú dni, keď sa človek pýta, či sa naozaj oplatí takto žiť. Všetci by sme sa mali trochu naučiť „starať sa“ a nie „trápiť sa“.
Všetci by sme sa mali trochu vrátiť do reality a prítomnosti, brať ohľad na ľudí vedľa nás a uvedomiť si, že väčšinu toho, na čom nám v živote záleží, dostávame v tichosti, ako diskrétne gestá „Niekoho“, kto sa o nás stará rovnako, ako sa stará o to, aby kvet zaodel krásou a vtákovi umožnil lietať a spievať na oblohe. Hlavným problémom je náš nedostatok viery/presvedčenia, že je to naozaj tak, a z toho sa rodí neužitočná ustarostenosť.
Zdroj: http://www.eparchialungro.it/wp-content/uploads/sites/2/2022/05/26-giugno-2022.pdf
Z taliančiny preložil o. Ján Krupa
Zdroj obrázka: https://mannaghaziabad.com/post/60/third-sunday-after-pentecost
Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...
Úcta svätého Jána Krstiteľa podľa byzantskej tradícieKatolícka náuka o Božom tele priťahuje aj provokuje