Nedeľa 9. týždňa po Päťdesiatnici: Kto je schopný kráčať po mori?

Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu

Príbeh Krista, ktorý prichádza k svojim učeníkom uprostred mora, sa nachádza vo všetkých evanjeliách až na Lukášovo evanjelium. Avšak len verzia v Matúšovom evanjeliu obsahuje vyznanie učeníkov: „Naozaj si Boží Syn!“ (Matúš 14, 33).

Evanjelista Ján opisuje túto scénu oveľa jednoduchšie: „Veslovali tak dvadsaťpäť až tridsať stadií, keď videli Ježiša kráčať po mori a blížiť sa k lodi, a zľakli sa. Ale on im povedal: ‚To som ja, nebojte sa!‘ Chceli ho vziať na loď…“ (Ján 6, 19 – 21).

Verzia v Markovom evanjeliu sa končí týmito slovami: „Vstúpil k nim do lode a vietor utíchol. A boli celí ohromení, lebo nepochopili, ako to bolo s chlebmi; ich srdce bolo otupené“ (Marek 6, 51 – 52).

Nakŕmenie veľkého množstva ľudí

V každom z evanjelií nasleduje príbeh o Kristovi na mori až po správe o tom, ako z niekoľkých chlebov a dvoch rýb nasýtil päťtisíc ľudí. Obe tieto udalosti sa začali chápať ako poukazujúce na Kristovo božstvo.

V Jánovom evanjeliu Ježiš konfrontuje zástup, ktorý šiel za ním popri Galilejskom mori do Kafarnauma: „Nehľadáte ma preto, že ste videli znamenia, ale preto, že ste jedli z chlebov a nasýtili ste sa. Nezháňajte sa za pominuteľným pokrmom, ale za pokrmom, ktorý ostáva pre večný život, a ten vám dá Syn človeka. Lebo jeho označil Otec, Boh, svojou pečaťou“ (Ján 6, 26 – 27).

Ako naznačuje evanjelista Ján, ľudia išli za Ježišom do Kafarnauma, aby dostali ďalšie jedlo. Ako potvrdzuje evanjelista Marek, ani Ježišovi najbližší nasledovníci na tom neboli o nič lepšie. Ani prví učeníci „nepochopili, ako to bolo s chlebmi“. Potrebovali ďalší impulz, ktorý by im pomohol pochopiť, kto je uprostred nich.

Avšak v čase, keď sa písali evanjeliá, Kristus už bol vzkriesený z mŕtvych. „A počnúc od Mojžiša a všetkých Prorokov, vykladal im, čo sa naňho v celom Písme vzťahovalo“ (Lk 24, 27). Učeníci prijali Svätého Ducha a začali o Ježišovi hovoriť v pojmoch, ktoré pripomínali Božie zaobchádzanie so Židmi v Starom zákone. Evanjeliové obrazy Krista, ktorý kŕmi zástupy a kráča po vode, boli kreslené s konkrétnymi starozákonnými narážkami v mysli.

Kristus, ktorý kŕmi zástupy chlebom a rybami, sa opisuje v pojmoch, ktoré pripomínajú, ako Boh kŕmil Izraelitov mannou počas exodu z Egypta. Ježišove slová Filipovi: „Kde nakúpime chlieb, aby sa títo najedli?“ (Ján 6, 5) akoby boli ozvenou Mojžišových slov: „Kde vezmem mäso, aby som ho mohol dať všetkému tomuto ľudu?“ (Numeri 11, 13) Ježišovo konanie bolo pre veriacich odpoveďou na Božiu odpoveď Mojžišovi: „Je azda Pánova ruka prislabá?“ (Numeri 11, 23).

Evanjelisti začali vnímať Toho, ktorý živil Izraelitov na Sinajskej púšti, ako totožného s Tým, ktorý sýtil ich potomkov na úbočí. Ale starozákonné kŕmenie mannou opisovali ako prekonané činom vteleného Krista. Zatiaľ čo v Starom zákone sa píše, že každý Izraelita smel z manny zjesť len jeden omer (asi 3,5 litra), tak tí, ktorým Ježiš rozdával chlieb a ryby, mohli zjesť „koľko chceli“ (Ján 6, 11). Zatiaľ čo manna sa pokazila, ak sa neskonzumovala okamžite, z chleba, ktorý rozdával Kristus, zostalo dvanásť košov odrobín. Posolstvo bolo pre židovských veriacich jasné: Kristus je Ten, ktorý kŕmil Izrael na púšti a teraz prekonáva to, čo robil v minulosti!

Kráčanie po vode

Aj obraz Krista, ktorý kráča po mori, má svoje korene v Starom zákone, ktorý obsahuje niekoľko zmienok o kráčaní po vode. Hieronymov žiak z piateho storočia Chromatius píše, že Boh je ten, kto kráčal po vode vo Svätom písme, a je ten, kto kráča po vode aj dnes:

Kto bol schopný chodiť po mori, ak nie Stvoriteľ sveta? On, o ktorom Svätý Duch už dávno hovoril prostredníctvom blaženého Jóba: „On samojeden rozostiera nebesá a prechádza sa po morských hlbinách“ [Jób 9, 8].

Šalamún o ňom hovoril v osobe Múdrosti: „Svoj príbytok mám na výsostiach, prestol mám na stĺpe mrakov. Okruh neba som pochodila a sama, prenikla som do morských hlbín, po vlnách mora som kráčala“ [Sirachovec 24, 4 – 5].

Dávid podobne vyhlásil vo svojom žalme: „Bože, tvoja cesta vedie cez more a cez veľké vody tvoje chodníky“  [Žalm 77, 20]…

Čo je zjavnejšie ako toto svedectvo? Čo je jasnejšie? Poukazuje na Neho, ktorý kráča po vode i po zemi. Je to jednorodený Boží Syn, ktorý kedysi dávno podľa Otcovej vôle rozostrel nebesia a v Mojžišovej dobe v oblačnom stĺpe ukazoval ľudu cestu, ktorou má ísť“ (Traktát o Matúšovi 52, 2).

Nakŕmenie zástupov i kráčanie po vode ukazujú, že Kristus konal tak, ako v dejinách Izraela konal jedine Boh.

Petrovo vyznanie

Jedine v rozprávaní evanjelistu Matúša čítame o Petrovom pokuse kráčať po vode. Peter bol povolaním skúsený rybár, pravdepodobne vedel, ako sa má správať na vode. V každom prípade Ježišovo zachránenie Petra podnieti ostatných v člne tvrdiť: „Naozaj si Boží Syn“ (Matúš 14, 33).

Matúšovo evanjelium je vytvorené tak, že jeho vrcholom je o dve kapitoly neskôr Petrovo vyznanie viery: Ježiš sa opýtal učeníkov: „A za koho ma pokladáte vy?“ Šimon Peter odpovedal: „Ty si Mesiáš, Syn živého Boha“ (Matúš 16, 15 – 16). Ježiš odpovie pochvalou Petra a jeho viery: „Ty si Peter a na tejto skale postavím svoju Cirkev“ (verš 18). Čo bolo také výnimočné na Petrovom vyznaní, ak už učeníci v loďke povedali to isté?

Hoci väčšina anglických prekladov Biblie prekladá obe vyznania rovnako, v gréckom origináli je podstatný rozdiel. Zatiaľ čo Peter povie: Su ei o Xristos o uios tou theou („Ty si Kristus, Boží Syn“), učeníci v loďke povedia: alithos theou uios ei, bez určitého člena o. A vyjadrenie učeníkov možno lepšie preložiť nasledovne: „Naozaj si Boží syn.“ Učeníci vyznali Ježiša ako svätého, ako milovaného Bohom. No Peter vyznal Kristovo jedinečné synovstvo, ktoré bude základným kameňom viery Cirkvi.

Duchovný výklad

Svätý Hilár, biskup v Poitiers vo štvrtom storočí, žil v čase veľkých teologických sporov o Trojici a Vtelení, ktoré otriasali Cirkvou. Túto udalosť vnímal ako predobraz Pánovho druhého príchodu, ktorý ukončí tieto a všetky súženia postihujúce Cirkev na zemi:

Keď [Ježiš] vstúpil do loďky, vietor i more utíchli. Po Jeho návrate vo večnej nádhere čaká Cirkev pokoj a mier. Po Jeho príchode, ktorý bude zjavný, budú všetci ľudia s veľkým úžasom volať: „Naozaj si Boží Syn.“ Všetci potom budú absolútne a verejne vyhlasovať, že Boží Syn obnovil pokoj v Cirkvi, a to nie vo fyzickej nízkosti, ale v nebeskej sláve.

Zdroj: https://melkite.org/faith/sunday-scriptures/who-is-able-to-walk-on-the-sea Preložil o. Ján Krupa


Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...





Pôst Bohorodičky



Nedeľa 8. týždňa po Päťdesiatnici: Pamiatka svätých otcov šiestich ekumenických koncilov

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: https://www.jankrupa.sk.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings