Nedeľa 14. týždňa po Päťdesiatnici: Príbeh kráľovskej svadby

Evanjeliové podobenstvo, ktoré sa číta na dnešnej božskej liturgii, tvoria dva príbehy s dvoma odlišnými, aj keď navzájom sa doplňujúcimi pointami. Prvý príbeh sa týka pozvaných na hostinu a tých, ktorí nakoniec prišli. Druhým príbehom je otázka takzvaného „svadobného odevu“.

Matúšovo evanjelium vykresľuje Krista ako narážajúceho na rastúcu opozíciu, čím viac sa približoval k centru židovského zriadenia – Jeruzalemu. V Matúšovi 21, 1 – 17 vstúpi Ježiš do Svätého mesta, vyženie peňazomencov z chrámu a čelí veľkňazom. Potom čítame štyri podobenstvá, každé kritizuje židovské vedenie tými najtvrdšími slovami.

Prvým takýmto odsúdením je epizóda s vyschnutým figovníkom (Matúš 21, 18 – 22). Potom v Matúšovi 21, 28 – 32 čítame o dvoch synoch: jeden syn vyznával poslušnosť otcovi, ale len slovami – čo je skrytá kritika farizejov, ktorí tvrdili, že poznajú Božiu vôľu –, a druhý syn naozaj konal otcovu vôľu.

Vyjadrené slovami svätého Hilaria z Poitiers, náboženskí vodcovia „vložili svoju vieru do Zákona a pohŕdali pokáním za hriech, namiesto toho sa chválili vznešenou výsadou, ktorú mali od Abraháma“ (Homília na Matúša 21, 13).

Druhý syn pripomína hriešnikov, ktorí sa kajali na kázanie Jána Krstiteľa: mýtnikov a neviestky, ktorí vstúpia do Božieho kráľovstva skôr než „spravodliví“, pretože človek môže činiť pokánie za chamtivosť a žiadostivosť, ale nie za popieranie potreby pokánia. Napokon vo veršoch 33 – 46 čítame podobenstvo o zlých vinohradníkoch, ktorých nevernosť vedie majiteľa vinice k jej prenajatiu iným vinohradníkom. A ako pripomína evanjelium: „Keď veľkňazi a farizeji počuli tieto jeho podobenstvá, vybadali, že hovorí o nich“ (Matúš 21, 45).

Kráľovská svadba

Príbeh svadobnej hostiny je v mnohom ozvenou podobenstva o vinohradníkoch. V každom príbehu nejaká dôležitá osoba osloví svoj ľud, je odmietnutá a nakoniec sa obráti na iných. Majiteľ vinice v prvom podobenstve a kráľ v druhom podobenstve predstavujú Boha. Pohŕdajúci nájomníci a pozvaní hostia predstavujú izraelský ľud. Noví nájomníci v prvom príbehu a noví hostia v druhom príbehu predstavujú pohanov, ktorí odpovedia s vierou.

Možno je pre nás ťažké predstaviť si reakciu pozvaných hostí na hostinu. Pozvanie na takúto príležitosť by bolo vážené, dokonca žiadané. „Ale“, ako hovorí evanjelium, „oni na to nedbali a odišli: jeden na svoje pole, iný za svojím obchodom“ (Matúš 22, 5). Je to, akoby Matúš opisoval skôr našu dobu než tú jeho. Takto reagujú mnohí súčasní kresťania – medzi nimi, bohužiaľ, aj naši vlastní priatelia a príbuzní – na pozvanie na eucharistickú hostinu týždeň čo týždeň. Ako však možno tak ľahko odmietnuť pozvanie na kráľovskú svadbu?

Podobenstvo o kráľovskej svadbe je spôsob, ako povedať, že Božia iniciatíva posielať Izraelu prorokov, ktorí ohlasovali príchod Mesiáša, bola prinajmenšom rovnako pôsobivá ako pozvanie na kráľovskú slávnosť. Jeden po druhom prichádzali proroci, ktorí boli určitým spôsobom uznávaní ako predpovedajúci to, čo malo prísť. Nakoniec prišiel Predchodca a ohlásil: „Všetko je pripravené – toto je Boží Baránok“, ale mnohí, ktorí ho počuli, ho ignorovali. Pozvaní sa natoľko stratili v starostiach každodenného sveta, že s kráľovým pozvaním zaobchádzali ako s nevyžiadanou poštou.

Tí, ktorí prijmú pozvanie

Poslovia nevyhľadajú piliere spoločnosti na ich farmách a v ich podnikoch, ale bezvýznamných ľudí na rázcestiach, ktorí predstavujú pohanov. Podľa vtedajšieho židovského názoru boli pohania v Božích očiach menejcenní než vyvolený ľud. Napriek tomu pohania odpovedali na kráľovo pozvanie, zatiaľ čo „dôležitý ľud“ tak nečinil.

Príslušníci Cirkvi sú často kritizovaní za to, že vychádzajú v ústrety majetným ľuďom: statkárom, dobrodincom atď. Rímsky pápež František opakovane naliehal na katolíkov, aby svoje úsilie zamerali na chudobných, no zároveň neignorovali vedúce osobnosti spoločnosti. Ako poznamenáva pápež, v skutočnosti sa v našom svete vo všeobecnosti deje pravý opak. „Ak zlyhávajú investície do bánk, aká je to tragédia,“ povedal František na vigílii Zoslania Ducha Svätého v Ríme, „ale ak ľudia zomierajú od hladu alebo nemajú jedlo či zdravie, nič sa nedeje. Toto je naša kríza dnes.“ V jazyku Matúšovho evanjelia 22 by pápeža Františka bolo možné nazývať „biskup rázcestí“.

Svadobný odev

V druhej časti tohto podobenstva prichádzajú na hostinu ľudia z rázcestí, ale jeden z nich nemá na sebe vhodný „svadobný odev“. V židovskej tradícii to znamenalo jemné, najlepšie oblečenie. Židovské podobenstvo hovorí o kráľovi, ktorý pozýva ľudí na hostinu. Niektorí šli domov a ihneď sa pripravili. Iní pokračovali v práci a prišli ešte v pracovnom odeve, a tak neboli vpustení. V evanjeliu sa táto téma pripravenosti často objavuje v Ježišovom učení, najmä v podobenstve o múdrych a nerozumných pannách (Matúš 25, 1 – 13).

Mnohí cirkevní otcovia vykladali „vhodný odev“ ako cnostný život. Pohania síce nahradili vedúce postavenie Izraela v Božom ľude, ale ak budú ignorovať evanjeliový spôsob života, aj oni budú vylúčení. Svätý Gregor Dialogista videl odev utkaný z lásky k Bohu a z lásky k druhým. „Sú to veľké predpisy,“ napísal, „vznešené predpisy a pre mnohých je ťažké ich plniť; napriek tomu je to svadobné rúcho. A kto by si bez neho sadol na svadobnú hostinu, nech bdie s bázňou, lebo keď vojde Kráľ, bude vyhodený.“

„Utiereň o Ženíchovi“ Veľkého týždňa používa tento výklad ako základ pre svoj obľúbený exapostilarion: „Vidím tvoju vyzdobenú svadobnú komnatu, Spasiteľ môj, ale nemám správny odev, aby som mohol do nej vstúpiť. Rozjasni rúcho mojej duše, Darca svetla, a zachráň ma.“ Musíme si priznať vlastnú duchovnú prázdnotu („nemám odev“) a žiadať Božiu milosť („rozjasni rúcho mojej duše“), aby sme boli učinení hodnými miesta na hostine.

Ako mám vstúpiť do nádhery tvojej svätyne, veď som nehodný? Ak sa odvážim vstúpiť do svadobnej komnaty, moje oblečenie ma obviní, lebo to nie je svadobný odev, a anjeli ma spútajú a vyhodia von. Pane, očisti škvrnu mojej duše a zachráň ma, lebo ty si Priateľ človeka.

Ženích krajší od všetkých mužov, ktorý si nás povolal na duchovnú hostinu do tvojej svadobnej komnaty, pomocou tejto účasti na tvojich strastiach odstráň zo mňa odetý chorý obraz mojich neprávostí. Ozdob ma slávnym rúchom tvojej krásy a zjav ma ako žiarivého hosťa tvojho kráľovstva, lebo ty si milosrdný.

Z utierne o Ženíchovi Veľkého týždňa.

Zdroj: https://melkite.org/faith/story-of-a-royal-wedding Preložil o. Ján Krupa


Odber nových článkov






Pätnásta nedeľa po Päťdesiatnici: Kto je syn Dávidov?



Nedeľa 13. týždňa po Päťdesiatnici: Plody Božej vinice – Arcibiskup Cyril Salim Butros

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: https://www.jankrupa.sk.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings