Byzantský kalendár
Byzantský kalendár
V modernom veku sa svet dohodol na jednom občianskom kalendári, ktorý vznikol pred stáročiami v západnej Európe. Mnohí z nás si uvedomujú, že niektoré skupiny si predsa len uchovávajú väzby s ich historickými kalendármi. Napríklad Číňania a Vietnamci usporadúvajú svoje vlastné oslavy príchodu nového roka podľa svojich starobylých kalendárov, obvykle koncom zimy. Islamský nový rok sa môže začať v ktorýkoľvek deň od polovice októbra do polovice decembra. A židovský nový rok, Roš ha-šana, sa pravidelne začína v septembri.
V starovekom Ríme sa hovorilo, že rok sa začína dňom nástupu nových konzulov do funkcie. Od druhého storočia pred naším letopočtom bol týmto dátumom 1. január. Po Konštantínovi Veľkom sa vyskytli pokusy sústrediť rok na hlavné kresťanské sviatky, ako sú Vianoce alebo Pascha. V Alexandrii bol za začiatok roka nového roka zvolený 25. marec, ktorý bol vypočítaný ako dátum Zvestovania. Tento deň sa stal v západnej Európe na dlhé storočia bežným novoročným dňom.
Od druhej polovice piateho storočia (pravdepodobne od roku 462) Byzantská ríša stanovila 1. september ako prvý deň nového roka. Byzantský liturgický rok bol usporiadaný podľa tohto kalendára a 1. september zostane prvým dňom nášho liturgického roka. Cyklus veľkých sviatkov cirkvi sa začína v septembri sviatkom Narodenia Presvätej Bohorodičky (8. september) a uzatvára sa v auguste sviatkom jej Zosnutia (15. august).
Väčšina krajín západnej Európy sa vrátila k začiatku nového roka 1. januára, keď bol v 16. storočí zavedený gregoriánsky kalendár. Hoci súčasný občiansky kalendár v Spojených štátoch amerických sa začína 1. januára, mnohé tamojšie verejné inštitúcie začínajú svoj rok v skutočnosti tiež v septembri. Kongres a súdy, školský rok, divadelná a koncertná sezóna, zbierky finančných prostriedkov a ďalšie občianske podujatia, ktoré boli počas leta pozastavené, opätovne štartujú až po Sviatku práce. Možno mali Židia a Byzantínci predsa len pravdu.
Indiktion
Prvý deň nášho cirkevného roka sa nazýva Indiktion. Pôvodne sa týmto slovom označoval začiatok cyklu vyrubovania daní v Rímskej ríši, neskôr však začalo znamenať začiatok cyklu vo všeobecnejšom zmysle a dodnes ho možno nájsť v právnych alebo oficiálnych dokumentoch. A tak roku 2011 pápež Benedikt XVI. vydal oficiálny list „Pre Indiktion [t. j. začiatok] Roku viery“. Takže nazývať 1. september Indiktion jednoducho znamená, že je to začiatok nového cyklu sviatkov, pôstov a ďalších slávení našej cirkvi.
V tento deň sa v byzantských chrámoch číta evanjelium o začiatku Kristovho verejného pôsobenia, ako je to zaznamenané v Evanjeliu podľa Lukáša (4,16 – 22): „Prišiel aj do Nazareta, kde vyrástol. Podľa svojho zvyku vošiel v sobotu do synagógy a vstal, aby čítal.“
Pán je opísaný, ako sa zúčastňuje na sobotnej bohoslužbe v synagóge v Nazarete, „podľa svojho zvyku“. Bohoslužba v synagóge pozostávala najmä zo žalmov a modlitieb, pričom jej vrcholom bolo vynesenie zvitku Tóry z archy na bému uprostred zhromaždenia. Čítalo sa niekoľko častí Tóry, ako to bolo predpísané na daný deň.
Po úryvkoch z Tóry nasledovali čítania zo spisov prorokov. Ako spomína evanjelium, Ježišovi „podali knihu proroka Izaiáša. Keď knihu rozvinul, našiel miesto, kde bolo napísané: ‚Duch Pána je nado mnou, lebo ma pomazal, aby som hlásal evanjelium chudobným. Poslal ma oznámiť zajatým, že budú prepustení, a slepým, že budú vidieť; utláčaných prepustiť na slobodu a ohlásiť Pánov milostivý rok.‘ Potom knihu zvinul, vrátil ju sluhovi a sadol si“ (Lukáš 4, 18 – 20).
Po prečítaní proroctva o Mesiášovi v knihe proroka Izaiáša (61, 1 – 2) Pán povie svojim poslucháčom: „Dnes sa splnilo toto Písmo.“ Mesiáš je blízko: Boží plán je v pohybe.
Pánov milostivý rok
V dobe Izaiáša a ďalších prorokov sa „Pánov milostivý rok“ vzťahoval na „Jubilejný rok“, ktorý zbožní Židia slávili každých päťdesiat rokov. Jubileum sa vyznačovalo oslobodením otrokov a životom z pôdy, aby sa vyjadrilo spoliehanie sa veriacich na Božiu prozreteľnosť.
Svätý Cyril Alexandrijský vo výklade Pánovho milostivého roku v mesiášskom zmysle napísal: „‚Milostivý rok‘ je ten, v ktorom bol Kristus ukrižovaný za nás, pretože vtedy sme sa stali prijateľnými pre Boha Otca ako ovocie, ktoré zrodil on [Kristus]“ (Homília 12 na Lukáša). Práve tento „milostivý rok“ slávi naša cirkev vo svojej cykle veľkých sviatkov.
„Rok sveta“
Menej známym aspektom byzantského kalendára je to, že 1. september 2023 je prvým dňom roku 7532! Od roku 691 do roku 1728 sa byzantské cirkvi riadili systémom datovania rokov od stvorenia sveta podľa výpočtov v starozákonnej knihe Genezis (am, Anno Mundi, „Rok sveta“). V roku 1700 počas svojej westernizácie Ruska cár Peter Veľký nahradil byzantskú éru vo svojej ríši západokresťanskou érou. O niekoľko rokov neskôr tak urobil aj Konštantínopolský patriarchát a všetky cirkvi v Osmanskej ríši. Oficiálne dokumenty Ekumenického patriarchátu, Hory Athos a niektorých ďalších východných cirkevných orgánov môžu naďalej uvádzať dátum byzantskej éry spolu s dátumom podľa kresťanskej éry (podľa nášho letopočtu).
Židovský kalendár sa tiež počíta podľa biblického opisu stvorenia, ale medzi týmito dvoma počítaniami je rozdiel približne 2000 rokov. Byzantská éra bola vypočítaná na základe textu Starého zákona v gréckom preklade Septuaginta, ktorý bol zostavený v 3. až 2. storočí pred naším letopočtom. Židovské datovanie je počítané podľa masoretskej verzie, ktorú Židia používali od 1. storočia nášho letopočtu.
Z kánonu pre Indiktion
Všetci spievajme víťazný hymnus Kristovi, ktorý stvoril všetky veci a v ktorom to nepochopiteľné je dokonalé, ako hypostatickému Slovu, zrodenému z Boha Otca, lebo bolo oslávené. Všetci spievajme hymnus víťazstva Kristovi, ktorý sa z Otcovho dobrotivého rozhodnutia zjavil z Panny a ohlásil nám Pánov milostivý rok pre oslobodenie, lebo bol oslávený.
Keď Darca zákona došiel do Nazareta, v sobotný deň učil a stanovil pre Židov zákon svojho nevýslovného príchodu, ktorým zachraňuje náš rod, v tomto je milosrdný. (Prvá óda)
Dobrotivý, upevni to, čo tvoja pravica s lásky zasadila na zemi, a uchovávaj svoju Cirkev ako úrodnú vinicu, Všemohúci.
Vládca, Bože všetkého, veď počas tohto začínajúce roka tých, ktorí sa ozdobujú božsky krásnymi duchovnými dielami a s vierou ťa ospevujú.
Súcitný Kriste, daruj mi pokojný rok a naplň ma svojimi božskými slovami, ktoré si zjavil, keď si hovoril k Židom v sobotu. (Tretia óda)
Zdroj: https://melkite.org/faith/the-byzantine-calendar Z angličtiny preložil o. Ján Krupa Opravené v auguste 2024
Zdroj obrázka: https://www.parousiapress.com/blogs/resources/church-new-year
Byzantský obrad: Začína sa nový cirkevný rok, pozrite si jeho prehľad (1. september)