Pätnásta nedeľa po Päťdesiatnici: Kto je syn Dávidov?

V našich školských dňoch sme všetci boli vystavení „záludným otázkam“, ktoré nás mali zmiasť, aby sme dali nesprávnu odpoveď. Išlo o chyták aj v prípade otázky, ktorú v Matúšovom evanjeliu opísaný „učiteľ zákona“ položil Ježišovi, aby ho „pokúšal“? Snažil sa touto otázkou Ježiša oklamať, alebo tu „pokúšanie“ znamená niečo iné?

Spôsob, akým je toto stretnutie opísané v Markovom evanjeliu, nám môže pomôcť pochopiť, ako učiteľ Zákona „pokúšal“ Ježiša. Keď Matúš podáva správu o tejto udalosti, jednoducho hovorí: „Jeden z nich, učiteľ zákona, sa ho spýtal, aby ho pokúšal…“ (Matúš 22, 35) Avšak Marek nám približuje motiváciu tohto muža: „A keď videl, že im dobre odpovedal, spýtal sa ho: ‚Ktoré prikázanie je prvé zo všetkých?‘“ (Marek 12, 28)

Markovo vysvetlenie naznačuje, že učiteľ zákona sa nesnažil Ježiša chytiť do pasce, ale skúmal jeho pohľad na zákon, pretože bolo vidno, že Ježiš dobre rozumie zákonu. Tento muž nepokúšal Ježiša v zmysle, že sa ho snažil chytiť do pasce, ale aby zistil, ako Ježiš chápe najhlbší význam zákona. Vycítil, že Ježiš má hlbší pohľad na zákon než saduceji, ktorí diskutovali s Ježišom (porov. Marek 12,18 – 27). A tak jeho otázka bola motivovaná úprimnou túžbou prehĺbiť svoje vlastné chápanie Svätého písma.

Pánova odpoveď

Pán neodpovedal tomuto pýtajúcemu sa novým učením. Jednoducho zopakoval prikázania, ktoré sa nachádzajú v Tóre. Marek citoval aj predchádzajúci verš: „Počuj, Izrael, Pán, náš Boh, je jediný Pán. Milovať budeš Pána, svojho Boha, z celého svojho srdca, z celej svojej duše, z celej svojej mysle a z celej svojej sily!“ (Deuteronómium 6, 4. 5) Matúš aj Marek nám poskytujú variantné čítanie tohto prikázania. Hebrejský text Deuteronómia spomína len „srdce, dušu a silu“. Matúš nahrádza „silu“ slovom „myseľ“, zatiaľ čo Marek pridáva „myseľ“. Keďže v čase, keď vznikali evanjeliá, sa používali rôzne texty starozákonného Svätého písma, evanjelisti mohli jednoducho použiť verziu, ktorá bola známa v ich komunite.

Aj druhé Pánovo prikázanie sa nachádza v Tóre. V knihe Levitikus (19, 18) čítame: „Nepomsti sa a neprechovávaj hnev voči príslušníkom svojho ľudu, ale miluj svojho blížneho ako seba samého! Ja som Pán!“ Tóra tu identifikuje „blížneho“ ako ďalšieho Žida („kohokoľvek z tvojho ľudu“). Pán Ježiš túto definíciu rozšíri v podobenstve o milosrdnom Samaritánovi. Tam je Samaritán, ktorého Židia odsudzovali, zobrazený ako vzor dobrého blížneho. Je zrejmé, že pre Pána etnická príslušnosť nie je kritériom pre posúdenie toho, kto je môj blížny.

V Tóre sa tieto dve prikázania nachádzajú v rôznych knihách, tak prečo sú tu spojené? Odpoveď, ktorú nachádzame u gréckych cirkevných otcov, je jednoduchá a zároveň hlboká: človek je Božím obrazom. Človek, ktorý miluje druhého človeka ako bytosť na Boží obraz, v skutočnosti miluje Boha, ktorý ho stvoril. Pravý veriaci sa nemôže pozerať na druhého človeka bez toho, aby v ňom videl Boha.

Odpoveď učiteľa zákona

Posledná vec, ktorú Pán hovorí v Matúšovom evanjeliu, sa líši od textu v Markovom evanjeliu, ale obe pasáže znamenajú to isté. Matúš hovorí: „Na týchto dvoch prikázaniach spočíva celý Zákon i Proroci“ (verš 40). Avšak Marek len poznamenáva: „Iného, väčšieho prikázania, ako sú tieto, niet“ (verš 31). Komentátori od raných storočí sa domnievali, že Matúš písal pre veriacich zo židovstva, zatiaľ čo Marek písal v spoločenstve veriacich z pohanstva. To by dávalo zmysel, keby sa Matúš, a nie Marek, odvolával na hebrejské Sväté písmo, aby vyjadril tú istú myšlienku.

V Markovi sa táto scéna končí uvedením reakcie učiteľa zákona a Ježišovej odpovede: „Dobre, Učiteľ, správne si povedal: ‚Jediný je a okrem neho iného niet; a milovať ho z celého srdca, z celého rozumu a z celej sily a milovať blížneho ako seba samého je viac ako všetky zápalné a ostatné obety.‘ Keď Ježiš videl, že odpovedal rozumne, povedal mu: ‚Nie si ďaleko od Božieho kráľovstva.‘ A už sa ho nik neodvážil vypytovať“ (verše 32 – 34).

Učiteľ zákona vyjadruje to, čo Ježiš počas svojho verejného pôsobenie často hovoril aj za iných okolností: Božiu vôľu vyjadruje skôr láska než nábožnosť: „Choďte a naučte sa, čo to znamená: ‚Milosrdenstvo chcem, a nie obetu.‘ Neprišiel som volať spravodlivých, ale hriešnikov“ (Matúš 9, 13; tiež 12, 7). Pánova odpoveď je odpoveďou, ktorú by sme všetci radi počuli z jeho úst.

Pán je na rade, aby položil otázku

Podľa Matúša sa potom Pán obrátil na farizejov s vlastnou otázkou: „Čo si myslíte o Kristovi? Čí syn je?” Odpovedali mu: „Dávidov.“ (verše 41, 42)

Vo vtedajšej židovskej viere bol Mesiáš nazývaný „syn Dávidov“. Čiastočne sa to vzťahovalo na proroctvo, ktoré Nátan vyriekol kráľovi Dávidovi: „Až sa tvoje dni doplnia a uložíš sa k svojim otcom, ustanovím po tebe tvojho potomka, ktorý bude pochádzať z tvojich útrob, a upevním jeho kráľovstvo. On postaví môjmu menu dom a ja upevním trón jeho kráľovstva naveky… Tvoj dom a tvoje kráľovstvo bude predo mnou naveky pevné; tvoj trón bude upevnený naveky!“ (Druhá kniha Samuelova 7, 12 – 13.16) Na jednej strane sa toto proroctvo vzťahovalo na fyzickú líniu Dávidových potomkov, jeho vlastného syna Šalamúna a jeho synov po ňom. No Dávidovi potomkovia nevládli naveky. Keď si Gréci v treťom storočí pred naším letopočtom podmanili Svätú zem, Dávidov kráľovský rod skončil.

Keď Machabejci porazili Grékov, začal vládnuť ďalší rod, Hasmonejovci, ktorí nemali žiadne spojenie s Dávidovým rodom. To podnietilo niektorých židovských mysliteľov, aby „Dávidov trón“ vnímali v duchovnom zmysle, ktorý sa vzťahoval na prítomnosť Mesiáša. V tomto zmysle mnohí ľudia počas Ježišovho života označovali Mesiáša ako „syna Dávidovho“.

Ježišova otázka pomohla jeho nasledovníkom hlbšie pochopiť jeho mesiášsku úlohu. Ježiš citoval Žalm 110, ktorý sa začína takto: „Pán povedal môjmu Pánovi: ‚Seď po mojej pravici, kým nepoložím tvojich nepriateľov za podnožku tvojim nohám.“ (verš 1). Prvé „Pán“ sa jasne vzťahuje na Boha, ale kto je ten, koho žalmista Dávid nazýva „môj Pán“? Následne Ježiš položil svoju otázku: „Ak ho teda Dávid volá Pánom, ako môže byť jeho Synom?“ (verš 45)

Ježišova narážka, že Mesiáš je väčší než kráľ Dávid, pomohla jeho nasledovníkom pochopiť ho ako niečo viac ako len proroka. Ak Mesiáš nie je len obyčajným človekom, mohol by byť Božím Synom jedinečným spôsobom?

Dnešné evanjeliové čítanie sa končí slovami: „A nik mu nevedel odpovedať ani slovo. Ani sa ho od toho dňa už nik neodvážil vypytovať.“ (verš 46). Pýtať sa Ježiša mohlo viesť na neznáme územie – územie, ktoré si ani jeho najbližší učeníci nevedeli predstaviť až do jeho zmŕtvychvstania.

Zdroj: https://melkite.org/faith/sunday-scriptures/who-is-davids-son Preložil o. Ján Krupa.


Odber nových článkov






Narodenie našej presvätej Vládkyne, Bohorodičky, vždy Panny: Neplodná sa stane matkou (8. september)



Liturgický rok

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: https://www.jankrupa.sk.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings