Kristus – naša Pascha III.: Cirkev ako vzor pre ľudské spoločenstvo (918 – 926)

Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu

Cirkev ako vzor pre ľudské spoločenstvo – Morálne princípy, ktorými sa riadi spoločenský poriadok

Jednota v rozmanitosti (a princíp spoločného dobra)

918 Cirkev – ikona Najsvätejšej Trojice – uvádza ľudstvo do skúsenosti spoločenstva s Bohom a rastie ako spoločenstvo osôb vo Svätom Duchu. Jedinečnou skúsenosťou Cirkvi je, že človek môže byť sám sebou (t. j. osobou) len v spoločenstve s druhými osobami. Tak ako jednota Kristovej Cirkvi vždy existuje v rozmanitosti, tak aj spoločenstvo osôb v Cirkvi neznižuje jedinečnosť jednotlivca, naopak, je zárukou jeho rozvoja a uchovania jeho identity. Preto je tento druh spoločenstva osôb vlastne ich spoločným dobrom.

919 V (sekularizovanej) spoločnosti oddelenej od Cirkvi sa pozerá na ľudskú osobu buď ako na sebestačného jednotlivca, ktorý je uzavretý pred ostatnými, alebo ako na člena kolektívu, pozbaveného slobody – „prostriedok“, ktorý sa vyžadujú pre existenciu sociálnych inštitúcií. V prvom prípade jednotlivec uprednostňuje svoje vlastné záujmy pred záujmami spoločnosti a v druhom prípade kolektív dominuje nad jednotlivcom. Toto má za následok, že chápanie spoločného dobra je zdeformované: spoločné dobro je buď popierané, alebo redukované na skupinové záujmy.

920 Cirkev, plniac svoje poslanie premieňať spoločnosť, odovzdáva spoločnosti vlastnú skúsenosť spoločenstva v morálnych princípoch kresťanského života. Najmä princíp spoločného dobra vyžaduje, aby spoločnosť vytvárala podmienky pre slobodný rozvoj človeka, ktorý zároveň pracuje pre dobro spoločnosti.

Svätosť (a rozvoj občianskej spoločnosti)

921 Cirkev je životodarné prostredie pre posväcovanie ľudí a ich individuálne zdokonaľovanie. V Cirkvi môže človek rásť k dokonalosti aj vo svojom sociálnom rozmere. Svätý človek, ktorý žije život lásky k Bohu a blížnemu vo Svätom Duchu, sa riadi Božím zákonom a stáva sa vzorom občana dodržiavajúceho zákon. Práve túžba po svätosti otvára kresťana pre službu blížnemu a spoločnosti. To preto je kresťan tvorivým účastníkom na občianskej spoločnosti.

922 Občiansku spoločnosť charakterizuje schopnosť jej členov – motivovaných zvnútra – organizovať sa, ako aj ich otvorenosť a autonómna aktivita v prospech spoločného dobra. Cirkev je vo svojom sociálnom rozmere vzorom občianskej spoločnosti v tom, že kresťana vychováva na občana, ktorý je schopný vnímať potreby blížneho a primerane na ne reagovať.

Katolicita (a princíp solidarity)

923 Katolicita Cirkvi odráža jej poslanie zhromažďovať ľudí a celé národy a pestovať v každom človeku zmysel pre zodpovednosť nielen za seba, ale aj za druhých a napokon za celé ľudstvo.[1] A k tomu ešte katolicita nielenže poskytuje pocit osobnej zodpovednosti a účasti na živote vlastného kresťanského spoločenstva, ale aj otvára človeka druhým jednotlivcom a spoločenstvám za účelom vytvoria spoločenstvo s nimi, a vlastne ponúka skúsenosť takéhoto spoločenstva. Katolicita prináša ducha zmierenia, v ktorom rôzne spoločenstvá prerastajú svoje vlastné skupinové záujmy a zapájajú sa do kultúry dialógu a vzájomnej podpory, aby prekonali nedorozumenia a konflikty každého druhu.

924 Princíp solidarity pramení zo skúsenosti cirkevnej katolicity. V tomto princípe solidarity sa spoločenstvo osôb vyjadruje ako vzájomná závislosť jednotlivcov, zatiaľ čo zodpovednosť za Cirkev sa vyjadruje ako povinnosť zúčastňovať sa na spoločnosti a spolupracovať s ostatnými – členmi tejto spoločnosti.

Apoštolát a diakonia  (a princíp subsidiarity)

925 Cirkev, napodobňujúc Spasiteľa, vykonáva svoje poslanie (apoštolát) v spoločnosti skrze službu (diakonia): „Syn človeka neprišiel dať sa obsluhovať, ale slúžiť a položiť svoj život ako výkupné za mnohých“ (Mt 20, 28). Najvyšším povolaním Cirkvi nie je panovať, ale slúžiť. Cirkev nevládne nad ostatnými, ale pomáha ostatným. Cirkev sa neusiluje o vplyv alebo hmotný zisk, ale slúži chudobným, chorým a núdznym.

926 Cirkevné chápanie sociálnej činnosti ako služby je vyjadrené v princípe subsidiarity.[2] Podľa tohto princípu združenia občanov na rôznych úrovniach konajú v medziach svojich kompetencií. Toto dovoľuje každej úrovni spoločnosti (obecnej, regionálnej, národnej) zmobilizovať čo najväčšiu iniciatívu a tvorivú energiu. Vyššie úrovne štátnej správy by nemali zasahovať do právomocí miestnych spoločenstiev ani ich nahrádzať. Takéto zasahovanie, ktoré má korene v túžbe panovať, obmedzuje iniciatívu občanov a ich komunít. Princíp subsidiarity vychádza z myšlienky, že spoločenské skupiny vyššieho rádu by mali pomáhať, keď si skupiny nižšieho rádu nevedia poradiť samy. Takáto pomoc (subsidium) je sociálnym prejavom služby. Prináša do spoločenských vzťahov pravdu, spravodlivosť, slobodu a lásku – hlavné „piliere“ spoločenského života.[3]  Subsidiaritu ničí strata ducha služby, ktorá môže viesť k nadmernej kontrole zo strany štátu alebo k rozpadu spoločenstva.

Zdroj: Christ – our Pascha. Preložil o. Ján Krupa. Verzia z 18. februára 2025


[1] Porov. Kompendium sociálnej náuky Cirkvi, 192.

[2] Porov. Kompendium sociálnej náuky Cirkvi, 186.

[3] Porov. Ján XXIII, Encyklika Pacem in terris [Mier na Zemi] (11. apríl, 1963), V.


Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...





Kristus – naša Pascha III.: Sociálne rozmery Cirkvi (927 – 953)



Kristus – naša Pascha III.: Kresťanský pohľad na svet a hlásanie evanjelia (911 – 917)

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: https://www.jankrupa.sk.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings