Nedeľa pred Povýšením Kríža
Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu
V nedeľu pred Povýšením drahocenného a životodarného kríža nás evanjeliový úryvok uvádza, sprevádza do slávenia.
V tretej kapitole Jánovho evanjelia Pán očakáva nočnú návštevu Nikodéma, zbožného Žida, ktorý sa vydá k Ježišovi, aby posilnil svoju vieru v Syna človeka.
Ježišovou odpoveďou je oznámenie jeho umučenia: v 13. až 16. verši sa nachádza potvrdenie Nikodémovej viery. Zdá sa, že ide o spletitý slovný obrat, ktorý chce poslucháča priviesť k pochopeniu, že bez kríža sa nemožno znovu narodiť.
Zmienka o Mojžišovi, ktorý vyzdvihol (povýšil) hada na púšti, je jasnou narážkou na naplnenie Svätého písma. V knihe Numeri, kde sa rozpráva príbeh o Mojžišovi s hadom, čítame, že izraelský ľud, ktorému sa už prejedla manna, nenachádza dobrý chlieb ani dostatok hojnosť vody a reptá proti Pánovi. Ten ako trest pošle ohnivé a jedovaté hady. Ľud to pochopí a prosí Mojžiša, aby sa za nich prihovoril, čo Mojžiš urobí. Pán mu prikáže, aby odlial bronzového hada, zavesil ho na kus dreva a vyzdvihol, aby mohol byť uzdravený každý, kto sa na neho pozrie, pričom uzná svoje viny.
Takisto aj Pán, ktorý vystúpil na kríž, ak sa na neho pozeráme za súčasného uznania svojich vín, prináša uzdravenie a spásu, prináša večný život. Ježiš súhrnne vysvetľuje, ako a odkiaľ prichádza život: z Otcovej lásky, pretože Otec tak veľmi miloval svet, že dal svojho jednorodeného Syna, a v dare Syna je sebadarovanie, takže spása prichádza zo sebadarovania. Len zaplatením „ceny“ darom Syna môže vykúpiť vesmír. A tak sa oslávenie Ježiša, ktorý je vyzdvihnutý ako had, stane možnosťou a zdrojom spásy. Je však potrebné obrátiť sa k nemu s vierou, že jedine v ňom možno nájsť túto spásu.
V týchto dvoch posledných veršoch sa odhaľuje motivácia a definitívnosť daru, t. j. poslania jediného Syna Otcom. Perspektíva je univerzálna: Boh miloval svet, kto uverí, bude mať večný život. V centre Synovho poslania, jeho povýšenia, je Otcova láska. Ale v akom zmysle treba chápať slovo „svet“? U Jána často označuje tých, ktorí neprijali Boha, ale možno ho chápať aj ako „ľudský rod“, v jeho rozmere neúplnosti, potreby spásy. Prvou definitívnosťou Božieho daru je večný život veriacich, druhou definitívnosťou Božieho daru je konečná spása sveta.
Aktualizácia úryvku
Zvykli sme si Kríž chápať ako prostriedok utrpenia, no mali by sme si uvedomiť, že je prejavom toho, akú hodnotu máme v Pánových očiach. „Stojíš mi za všetko, dokonca aj za môj vlastný život,“ hovorí Ježiš. Preto je kríž pre nás kresťanov charakteristickým znakom, je znakom bezpodmienečnej lásky, lásky až do konca, lásky ochotnej položiť život za tých, ktorých miluje. Ak sú naše kríže niekedy ťažké, je to len preto, že nemáme niekoho, za koho by stálo všetko to utrpenie a námaha. Nie vždy sa nám podarí vyriešiť všetko, čo máme na pleciach, a práve v tej chvíli namiesto pocitu zlyhania môžeme nadobudnúť hlbšiu podobnosť s Kristom, tajomstvo spočíva v prijatí.
Zdroj: http://www.eparchialungro.it/wp-content/uploads/sites/2/2022/08/11-settembre-2022.pdf Z angličtiny preložil o. Ján Krupa
Zdroj obrázka: https://www.oca.org/saints/lives/2013/09/14/102610-the-universal-exaltation-of-the-precious-and-life-giving-cross
Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...
Uctievanie vzácneho a životodarného Kríža podľa byzantskej tradície (14. september)Nedeľa 14. týždňa po Päťdesiatnici: Svadobný odev