Nedeľa 12. týždňa po Päťdesiatnici: Čo dobré mám robiť, aby som mal večný život?
Ježiš sa vydáva na cestu do Judey. V ústrety mu prichádza neznámy človek. Evanjelista Matúš výslovne hovorí, že ide o bohatého mladíka. Mladík prichádza bežiac: byť v behu je zároveň gesto, ktoré vyjadruje nadšenie toho, kto sa neuspokojuje s tým, čo už má v rukách, a túži stretnúť „pravé bohatstvo“. Mladík sa vydáva hľadať zdroj šťastia.
Mladík z evanjeliového úryvku je zbožný Žid, odmalička neprestajne zachovával Zákon a má veľký majetok. Skrátka, mal by mať vnútorný pokoj, no namiesto toho mu niečo chýba, je neuspokojený. Preto sa snaží nájsť niečo iné. Chce poznať pravdu o sebe samom. Hľadá svetlo, ktoré by usmernilo jeho budúci život. Ježiša sa doslova pýta: „Čo dobré mám robiť, aby som mal večný život?“
Je to viac než oprávnená starosť, keďže podľa židovskej predstavy večný život je odmenou za dobré správanie. Bola to zásluha, ktorá prináležala tým, ktorí zachovávali Zákon, príkazy aj zákazy. Mladík si teda zaslúži večný život na základe toho, že od mladosti zbožne dodržiaval Zákon, akurát tie prikázania, ktoré Ježiš vymenúva. Mladík len hľadal potvrdenie.
A predsa v Ježišovej prvej odpovedi mladík nenachádza plnosť. Ježiša sa doslova pýta: „Čo mi ešte chýba?“ Pán ho prekvapí, ba priam ovalí svojou odpoveďou: „Choď, predaj, čo máš, a rozdaj chudobným!“ Pretože to, čo mladíkovi chýba, je dobročinnosť. Ježiš odhalí nedostatok: chlapec je mladý, je bohatý, dodržiava Zákon, ale nie je dobročinný.
No dobročinnosť sama osebe nestačí: tým, čo skutočne zachraňuje, je spojenie dobročinnosti s nasledovaním Krista. Ježiš vychádza v ústrety túžbe mladíka a pozýva ho, aby rástol, aby dozrel. Mohli by sme to preložiť takto: Ak sa chceš stať mužom. Človek sa stáva zrelým len prostredníctvom veľkodušného darovania seba samého. Samozrejme, že má ísť o darovanie, ktoré je zodpovedné. A delenie sa o dobrá, k čomu nás Ježiš pozýva, je len jedným z aspektov života postaveného do služby druhým.
Všimnime si návrh, ktorý Ježiš dáva bohatému mladíkovi: mladík chce získať večný život, ale Ježiš mu ponúka niečo viac, chce ho priviesť k získaniu božského stavu. A večný život je len jedným z aspektov božského života. „Buďte dokonalí, ako je dokonalý váš nebeský Otec“ (Mt 5, 48). Dokonalosť Otca spočíva v láske, ktorá sa nezastavuje zoči voči správaniu ľudí, ktorých treba milovať.
Keď mladík počul tieto slová, zosmutnel, pretože mal veľký majetok, a v tom odmieta Ježišovo pozvanie rásť, dozrieť. Táto epizóda je poučením pre učeníkov, ktorí počuli rozhovor medzi Ježišom a bohatým mladíkom. Avšak poučenie, ktoré Pán dáva v záujme pravdy, nie je namierené proti bohatým, ale proti tým, ktorí nevyužívajú bohatstvo pre dobro svoje i blížneho. Bohatý človek môže vstúpiť do večnej spásy, aj keď vlastní veľký majetok, no musí byť štedrý voči chudobným.
Rozhovor o zanechaní všetkého a nasledovaní, ktorý Pán vedie, sa vzťahuje konkrétne na chlapca, ktorý našiel pred sebou Spásu a nemá dôvod váhať. Učeníci to stále nechápu a svoju otázku formulujú tak, ako keby chceli povedať: „Ak sú pravidlá také prísne, kto bude mať prístup?“ Ježiš ich poučí: podľa ľudskej mentality to nie je možné, teda nikto, pretože ľudia vkladajú svoju istotu do bohatstva, do majetku; čím viac bohatstva a majetku človek vlastní, tým bezpečnejšie sa cíti. Toto má Ježiš na mysli slovami „pre ľudí je to nemožné“, pretože každý myslí len na seba. Ale pre Boha je všetko možné. V Božej logike, logike veľkodušného darovania všetkého, čím človek je a čo má, je možné všetko.
Aktualizácia úryvku
Potreba, ktorá ženie bohatého mladíka k Ježišovi, je rovnaká ako tá naša: keď začíname vnímať to neuspokojenie pri uskutočňovaní Božieho slova z našej strany; keď pociťujeme ten nedostatok, to niečo viac, čo nám chýba k dosiahnutiu cieľa ohlasovania.
Pán od nás žiada, aby sme rástli, a to konkrétne v bratskej láske.
Láska je kľúč, ohľaduplnosť voči druhému otvára dvere do Kráľovstva.
Pred strašným súdom sa nás nebudú pýtať, koľkokrát sme prestúpili prvé druhé alebo tretie prikázanie (Pán vie, že sme slabí). Pred strašným súdom sa nás budú pýtať, že koľkokrát sme sa nepozreli s milosrdenstvom a láskou na svojho brata.
Zdroj: http://www.eparchialungro.it/wp-content/uploads/sites/2/2022/08/28-agosto-2022.pdf Z taliančiny preložil o. Ján Krupa
Zdroj obrázka: https://orthodoxartsjournal.org/a-new-icon-composition-christ-and-the-rich-young-ruler/
Nedeľa 13. týždňa po Päťdesiatnici: Podobenstvo o viniciZosnutie presvätej Bohorodičky podľa byzantského obradu