David Petras – Posilňovanie našej viery vo sväté prijímanie

Anglické slovo communion pochádza zo splynutia dvoch slov: „spoločné“ a „zjednotenie“. A tak sväté prijímanie je spoločné zjednotenie s Bohom, ktorý je Svätý. Z toho istého slova máme slovo „spoločenstvo“, lebo ak sme zjednotení s Bohom prostredníctvom Kristovho tela v moci Svätého Ducha, sme zároveň zjednotení so všetkými ostatnými v spoločenstve. Zjavenie Boha prostredníctvom Ježiša, ktorý je božské Slovo, je absolútne jasné a jednoznačné v tomto bode. To bolo modlitbou nášho Pána pri Poslednej večeri, keď nám zjavil tajomstvo svätého prijímania: „Svätý Otče, zachovaj ich vo svojom mene, ktoré si ty dal mne, aby boli jedno ako my“ (Jn 17, 16).

Jednota v Trojici presahuje ľudské sily. Je to byť zjednotení v bytí, pravde a živote. Toto je nepochybne Božia vôľa pre nás, jednota, ktorá prevyšuje akúkoľvek jednotu, ktorú môže dať svet. (Ježiš vo svojej modlitbe vylučuje „svet“, Jn 17, 9.) „Svet“ vyzdvihuje vlastnosť „drsného individualizmu“, keď každý človek stojí sám za seba, keď každý dosahuje autonómiu a nezávislosť od potreby druhých. Je však nepochybné, že človek nemôže byť veriacim v Boha a zároveň „drsným individualistom“.

Boh nás stvoril pre jednotu a všetkých povoláva k jednote. Za to sa modlíme v božskej liturgii: „Za mier na celom svete, za blaho svätých Božích cirkví a za zjednotenie všetkých modlíme sa k Pánovi“ (Pokojná ekténia, tretia prosba). To je cieľom anafory, „aby sme jednomyseľne vyznávali Otca i Syna i Svätého Ducha, Trojicu jednopodstatnú a nedeliteľnú“. Pozri priamy odkaz na Ježišovu modlitbu, ktorá je zaznamenaná v 17. kapitole Evanjelia svätého Jána. V tomto bode jednoty je viera Cirkvi v priamom protiklade k hodnotám sveta.

Veľmi často máme k svätému prijímaniu individualistický postoj. Vnímame ho ako naše súkromné spojenie s Bohom. Stáva sa našou odmenou za dobré správanie v Božích očiach. Avšak z Kristovho učenia jasne vyplýva, že zjednotenie s Bohom nás privádza k vzájomnému spoločenstvu. Nemôžeme dôstojne prijať sväté prijímanie, ak k druhému človeku pociťujeme nenávisť alebo máme voči nemu zatrpknutosť. Ešte predtým, ako sa pomodlíme anaforu, v ktorej sa chlieb a víno stanú Kristovým telom a krvou, „Chlebom života“ (Jn 6, 48), diakon nám prikáže: „Milujme sa navzájom.“

Grécke slovo pre spoločenstvo je koinonia a znamená „spoločné zjednotenie“, ale aj „priateľský vzťah“, duch spolupráce, vzájomnej lásky a zdieľania života. Ak máme individualistickú predstavu o sviatosti svätého prijímania, zameriavame sa na vlastné smrteľné hriechy, aby sme rozhodli, či sme hodní prijať. Mali by sme sa sústrediť na naše vzájomné vzťahy, pretože zlo hriechu nepochádza len z urážky Boha, ale aj zo škody, ktorú si navzájom spôsobujeme. Aj hriechy spáchané v súkromí škodia celému telu Cirkvi, lebo ak sa oslabí jeden úd, oslabí sa celé telo. Aj preto musíme k svätému prijímaniu pristupovať s pokorou, lebo moc hriechu v našom živote nedokážeme zničiť vlastnými silami, ale len silou, ktorá je milosťou Boha, ktorý všetkých stvoril a všetkých privádza k jednote.

Aby sväté prijímanie dosiahlo opravdivé zjednotenie s Bohom a spojilo nás ako jednu Cirkev v Kristovi, musí byť skutočné. Hoci chlieb a víno sú symbolom spoločného jedenia, Cirkev od začiatku verila, že Eucharistia je naozaj Kristovo telo a krv. Náš Pán nám hovorí: „Ak nebudete jesť telo Syna človeka a piť jeho krv, nebudete mať v sebe život… Lebo moje telo je pravý pokrm a moja krv je pravý nápoj“ (Jn 6, 53. 55). Podobne nám hovorí aj svätý Pavol: „Nie je kalich dobrorečenia, ktorému dobrorečíme, účasťou na Kristovej krvi? A chlieb, ktorý sa láme, nie je účasťou na Kristovom tele?“ (1 Kor 10, 16) Opäť vidíme, že v učení nášho Pána nie je žiadna dvojznačnosť. Evanjelium svätého Jána nám skutočne hovorí: „Vtedy mnohí z jeho učeníkov, ktorí ho počúvali, povedali: ‚Tvrdá je to reč! Kto to môže počúvať?‘“ (Jn 6, 60) Prví kresťania hovorili o skutočnosti Eucharistie v takých ostrých tónoch, že ich niektorí pohania dokonca obviňovali z kanibalizmu.

Skutočnosť Eucharistie je výzvou pre našu vieru. Keďže Eucharistia je skutočná, privádza nás do ozajstného spoločného zjednotenia s Bohom a do užšieho zjednotenia ako spoločenstvo,  aké by sme nikdy nemohli mať na základe prirodzeného spoločného jedenia. Ide o to, že Eucharistia „presahuje ľudskú prirodzenosťou“. V našich hymnoch k Svätému Duchu verejne hlásame, že Boh je „všade a všetko naplňuje“. Boh je skutočne všade prítomný v takej miere, v akej to potrebujeme. Sme udržiavaní v bytí Božou prítomnosťou a vo svätom prijímaní nás Boh svojou prítomnosťou v daroch chleba a vína, ktoré prinášame, uvádza do tohto dokonalého zjednotenia, ku ktorému nás vyzýva.

Toto tajomstvo vyjadrujeme slovami, že chlieb už nie je len chlebom, ale Kristovým telom, a víno už nie je len plodom hrozna, ale ozajstnou Kristovou krvou. Na tejto prítomnosti však nie je nič hrubé. Pri svätom prijímaní nemáme fyzickú zmyslovú skúsenosť, že jeme obyčajné mäso alebo pijeme obyčajnú krv. Boh vo svojej prozreteľnosti pre našu spásu nám dáva svoje telo a krv ako pokrm pre naše duše a telá spôsobom, ktorý môžeme prijať, pod podobou chleba a vína. Ježiš nás ďalej učí: „Ja som chlieb života …. Lebo Boží chlieb je ten, ktorý zostupuje z neba a dáva svetu život“ (Jn 6, 48. 33).

Eucharistia je chlieb, na ktorý zostúpil Svätý Duch a premenil ho na Kristovo telo a krv. Je to vďaka zmŕtvychvstaniu. Obyčajným mäsom je mäso zvieraťa, ktoré zomrelo. Eucharistia je živé telo vzkrieseného Pána, ktoré nás oslavuje a premieňa pomocou našej účasti na ňom. Je to tak, ako hovorí kňaz, keď láme premenené telo pred svätým prijímaním: „Láme a rozdeľuje sa Baránok Boží, láme sa a nedelí, ustavične sa požíva, ale nikdy ho neubúda a prijímajúcich posväcuje.“

Kristovo telo, ktoré prijímame, je historicky kontinuálne s telom, ktoré sa narodilo z Márie, ktoré prebývalo medzi nami, ktoré bolo ukrižované, zomrelo a bolo pochované, ale teraz je vzkriesené, neporušené, slávne a napĺňa nás Božím životom. V zaambónnej modlitbe vo Veľký štvrtok sa preto modlíme: „Dnes sme videli nášho Pána Ježiša Krista položeného na oltári… To je dar, ktorý sme dostali, to je tajomstvo, z ktorého sa tešíme …. Prijali sme tento dar, zachovajme si úprimnú vieru, aby sme sa stali dedičmi jeho kráľovstva.“

Zdroj: https://eparchyofpassaic.com/files/newsletter/20130501.pdf Preložil o. Ján Krupa


Odber nových článkov






Liturgický rok



David Petras: Byzantská liturgia – Ako je náš Pán prítomný

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: https://www.jankrupa.sk.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings