Kristus naša Pascha: Stvoriteľ a jeho stvorenie (99 – 117)

Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu

Obsah

Stvoriteľ a jeho stvorenie

Otec stvoril skrze Syna vo Svätom Duchu

Sloboda Stvoriteľa

Dobrota stvorenia

Boží plán

Viditeľný a neviditeľný svet

III. Veríme v Boha Otca, Stvoriteľa neba i zeme, i v nášho Spasiteľa Ježiša Krista a vo Svätého Ducha, Pána, Darcu života 

Stvoriteľa neba i zeme, sveta viditeľného i neviditeľného.

(Symbol viery).

Pane neba i zeme a všetkého viditeľného i neviditeľného stvorenia.

(Anafora Liturgie sv. Bazila Veľkého)

A.  Stvoriteľ a jeho stvorenie

99 Naša viera v Stvoriteľa nám dáva príležitosť pochopiť zmysel a podstatu stvoreného sveta. Biblické zjavenie nám odhaľuje prítomnosť Stvoriteľa v rámci reality sveta: dozvedáme sa o Stvoriteľovi a svete – jeho stvorení.

100 Slovo stvorenie poukazuje na spojitosť medzi svetom a osobou Stvoriteľa, lebo svet je „dielo jeho rúk“. To preto je nemožné poznať stvorenie oddelene od Stvoriteľa. Božie zjavenie upriamuje našu pozornosť ani nie tak prírodné zákony, ale skôr na činy Stvoriteľovej božskej ekonómie. Vo svetle viery sa nám pravá krása stvorenia zjavuje ako odraz krásy a veľkoleposti svojho Stvoriteľa: „Aké mnohoraké sú tvoje diela, Pane! Všetko si múdro urobil“ (Ž 103/104, 24).

1.  Otec tvorí skrze Syna vo Svätom Duchu

101 Z lásky k človeku Boh vystúpil z neprístupného svetla svojho vnútorného božského života a zjavil sa vo svete, ktorý stvoril: „Dnes vyšlo Slnko, ktoré nikdy nezapadá, a svet je Pánovým svetlom naplnený žiarou.“[1] Základom sveta je „milosť nášho Pána Ježiša Krista a láska Boha Otca i spoločenstvo Svätého Ducha“[2] (porov. 2 Kor 13, 13). O účasti troch božských osôb Najsvätejšej Trojice na stvorení sveta svätý Bazil učí: „Keď uvažujete o stvorení, radím vám, aby ste najskôr premýšľali o tom, ktorý je prvá príčina všetkého, čo existuje: totiž o Otcovi, a potom o Synovi, ktorý je stvoriteľ, a potom o Svätom Duchu, zdokonaľovateľovi.“[3] Tento z lásky stvorený svet sa stáva chrámom, miestom a prostredím Božieho vzťahu s ľudstvom. Prítomnosť Boha vo svete, akoby v chráme, je predobrazom vstupu Božieho Syna do ľudského tela, vtelenia (porov. Hebr 10, 5).

102 Vtelenie Božieho Syna zjavilo účel stvoreného sveta. V stanovenom okamihu dejín Boží Syn zostúpil do stvorenia, aby stvorenie pozdvihol k Bohu. To sa uskutočňuje pôsobením Svätého Ducha. V šiestich dňoch stvorenia Svätý Duch pripravoval prostredie pre ľudstvo (porov. Gn 1). V Starom zákone Boh pripravoval ľudstvo na stretnutie s vteleným Božím Synom, aby skrze Ježiša Krista mohlo byť celé stvorenie privedené k Otcovi a „aby bol Boh všetko vo všetkom“ (1 Kor 15, 28).

a.  Sloboda Stvoriteľa

103 Sväté písmo začína opis stvorenia sveta týmito slovami: „Na počiatku stvoril Boh nebo a zem“ (Gn 1, 1). Boh bol, je a zostáva vždy „na počiatku“ všetkého stvoreného a všetkého, čo vzniká v čase. Evanjelista Ján píše o Bohu ako o počiatku všetkého: „Ja som Alfa a Omega, hovorí Pán Boh, ktorý je, ktorý bol a ktorý príde, Všemohúci“ (Zjv 1, 8). Svätý Irenej Lyonský píše, že všetky veci vyšli z Božích rúk, Slovom a Svätým Duchom.[4]

104 Boh uskutočnil svoj plán stvorenia sveta skrze svoje Slovo: „Buď svetlo!… Buď obloha uprostred vôd“ (Gn 1, 3. 6). Toto stvoriteľské Slovo sa zjavuje vo Svätom písme ako Boží Syn, zrodený z Otca: „On je obraz neviditeľného Boha, prvorodený zo všetkého stvorenia… On je pred všetkým a všetko v ňom spočíva“ (Kol 1, 15 – 17).

105 Boh tvoril slobodne, nič neobmedzovalo jeho tvorivú slobodu. Božia tvorivosť sa prejavila v stvorení, vo vyvedení bytia z nebytia. Boh povolal k bytiu to, čo neexistovalo a nemuselo nevyhnutne existovať. Inými slovami, to, čo Boh povolal do existencie, nevzniklo z nejakej nevyhnutnosti. Sväté písmo nám nehovorí, ako vznikol svet. Namiesto toho hovorí o tom, že kto (Otec), skrze koho (Slovo, Syn) a v kom (Svätý Duch) Boh povolal tento svet do existencie.

106 Boh je Stvoriteľ. To znamená, že Boh nielenže stvoril svet, ale je aj vždy prítomný vo svojom stvorení a vždy tvorí. A preto stvorenie je znakom a prejavom Božej tvorivej lásky. Skrze ľudí je stvorenie povolané odpovedať na lásku láskou a túžiť po Bohu tak, ako Boh túži po ľuďoch. „Boh túži, aby po ňom túži, a miluje, aby bol milovaný.“[5]

b.  Dobrota stvorenstva

107 V opise stvorenia sveta Sväté písmo odhaľuje, ako Boh hodnotí ním stvorený svet: „A Boh videl, že je to dobré“ (Gn 1, 10n). Boh ako nejaký umelec vytvoril majstrovské dielo, pozorne preskúmal svoje stvorenie a teší sa z neho. Otec si prezrel tento svet a v jeho črtách rozpoznal tvár Syna – prvorodeného všetkého stvorenia. Synom a pre Syna bolo všetko stvorené (porov. Kol 1, 15n). V priebehu dejín sa čoraz zreteľnejšie vyjavuje Kristova tvár – až po vtelenie Božieho Syna a jeho druhý príchod v sláve. Stvorenie je viditeľnou ikonou neviditeľného Boha. Ako sa dejiny vyvíjajú, toto stvorenie je mocou Svätého Ducha premieňané na „nové stvorenie“, ktorého predobrazom je oslávené telo zmŕtvychvstalého Krista. 

108 Kontemplácia – hlbší spôsob nazerania na svet, k čomu nás pozýva Boh – nás učí, aby sme okolitý svet vnímali nielen ako materiálnu vec či niečo užitočné a príjemné pre naše egá, ale ako sféru pôsobenia osobného Boha, ktorý je odlišný od nás a od sveta. Slová modlitby z obradu Veľkého posvätenia vody nám poskytujú nádherný príklad kresťanského pohľadu na svet: 

Slnko ťa chváli, mesiac ťa oslavuje, hviezdy ťa prosia, svetlo ťa poslúcha, hlbiny sa pred tebou chvejú, pramene ti slúžia. Ty si rozprestrel nebesia ako stan, ty si upevnil zem na vodách, ty si ohradil more pieskom. Ty si vylial vzduch, aby živé tvory mohli dýchať…[6]

109 Kontemplácia sveta vo svetle skúsenosti s osobným Bohom, ktorý jediný je dobrý (porov. Lk 18, 19), poskytuje základ pre tvrdenie o dobrote sveta, hmoty a celého stvorenia. „Svet je dobrý a celý jeho obsah sa ukazuje ako múdro a umne usporiadaný.“[7] Vo Svätom písme je obrazom Božieho plánu pre svet raj (porov. Gn 2). Uskutočnenie tohto plánu závisí od spolupráce človeka s Bohom. Raj je Boží dar a zároveň povolanie človeka.

110 Svet, ktorý Boh zamýšľal ako raj, je Boží dar ľudstvu a sféra nášho vzťahu s Bohom, s druhými a s prírodou. Z tohto dôvodu ľudia nemôžu zaujať konzumný postoj k svetu, k svetu, ktorý je naplnený láskou a pozornosťou Darcu. Kresťanským postojom k svetu je vnímať svet ako Boží dar. Keď kresťania rastú vo viere, stúpajú vo svojom chápaní od darov k osobe Darcu. Považovanie sveta za Boží dar umožňuje vyhnúť sa dvom extrémom: znižovaniu jeho hodnoty (keďže svet je Božie stvorenie), alebo jeho absolutizácii (keďže svet nie je Boh).

c.  Boží plán

111 Boh Stvoriteľ napĺňa stvorenie milosťou svojej prítomnosti, no zároveň zostáva nedosiahnuteľný vo svojej podstate. Božiu prítomnosť vo svete objavujeme skrze nábožnú kontempláciu, ktorá je schopná vidieť vo svete jeho božský Prvoobraz, Krista.

112 Boh koná vo svete v súlade so svojím plánom, udržiava svet v existencii a vedie ho k jeho konečnému naplneniu. Toto Božie konanie sa označuje ako Boží plán (Prozreteľnosť). Božia prozreteľnosť spočíva v jeho milostivej „predvídavosti“ a v „rade spred vekov“ Otca i Syna i Svätého Ducha.[8] Táto Prozreteľnosť je Božou vôľou pre svet a určuje dovŕšenie sveta: „Svojou mocou udržuješ stvorenie a svojou prozreteľnosťou riadiš svet.“[9] To znamená, že vo svete a v našom živote neexistujú náhody alebo náhodné udalosti. Viera umožňuje vidieť pôsobenie Božej prozreteľnosti v konkrétnych okolnostiach života.

Veď teba chvália anjeli, archan­jeli, tróny, panstvá, kniežatstvá, mocnosti, sily a mnohookí cherubíni. Vôkol teba stoja šestorokrídli serafíni…

(Anafora Liturgie svätého Bazila Veľkého)

2.  Viditeľný a neviditeľný svet

113 Symbol viery poukazuje na dva rôzne rozmery Bohom stvoreného sveta, viditeľný a neviditeľný. Svätý Maxim Vyznávač učí o zjednotení všetkého viditeľného a neviditeľného v stvorení. Vychádzajúc zo slov svätého apoštola Pavla, že všetko bolo stvorené Kristom a pre Krista (porov. Kol 1, 16 – 17), Maxim pod slovom všetko rozumie pozemské viditeľné a nebeské neviditeľné, ľudské viditeľné a anjelské neviditeľné. Keď sa Kristus vtelil, nerozlučne sa zjednotil so stvorením v „tele a krvi“ svojej ľudskej prirodzenosti.[10]Všetko stvorenie, viditeľné i neviditeľné, existuje nie na základe svojej vlastnej prirodzenosti, ale na základe pôsobenia Božieho Syna.

114 Anjeli, nebeské beztelesné bytosti (duchovia),[11] „majú svoje bytie z vôle Otca, k bytiu sú privedení dielom Syna a zdokonalení sú prítomnosťou Ducha“[12]. Boh ako najvyššia inteligencia stvoril anjelský intelekt. Boh urobil anjelov účastnými na svojej nevýslovnej sláve a sformoval ich neporušiteľnú podstatu. Anjeli sú majáky, ktoré odrážajú Božie svetlo. Keďže dostali večný život od Pôvodcu života a pretože kontemplujú večnú Slávu a Múdrosť, sú ako zrkadlá naplnené svetlom.[13]

115 Existencia neviditeľnej anjelskej ríše svedčí o bohatstve a rozmanitosti Bohom stvoreného sveta. Viditeľné aj neviditeľné patrí k jednému stvoreniu, ktoré Boh považuje za dobré. Ľudia a anjeli ako osoby majú možnosť budovať osobné a duchovné vzťahy s Bohom a medzi sebou navzájom: „Dnes veci hore hodujú s vecami dole a veci dole obcujú s vecami hore.“[14]

116 Anafora liturgie svätého Bazila Veľkého spomína deväť anjelských rádov: „Veď teba chvália anjeli, archan­jeli, tróny, panstvá, kniežatstvá, mocnosti, sily a mnohookí cherubíni. Vôkol teba stoja šestorokrídli serafíni.“ Anjelské rády sa nazývajú „chóry“ vďaka ich spoločenstvu s Bohom a medzi sebou navzájom. Anjeli neprestajne vzdávajú „chválu Bohu“, keď prebývajú vo svetle Božej slávy.

117 Vo Svätom písme anjeli zjavujú Božiu prítomnosť vo svete a oznamujú ľuďom Božiu vôľu. Sväté písmo označuje niektorých anjelov menom: Michal (porov. Zjv 12, 7; Júd 1, 9), Rafael (porov. Tob 12, 15), Gabriel (porov. Lk 1, 19. 26). Anjeli pomáhajú ľudským bytostiam v ich duchovnom raste (porov. Hebr 1, 14). Tradícia Cirkvi učí, že Boh udeľuje každému človeku strážneho anjela: „Anjelov si určil za ochrancov.“[15]Zjednotenie viditeľného a neviditeľného stvorenia – ľudí a anjelov – sa prejavuje v božskej liturgii, kde pozemské vyjadruje nebeské a ľudia slúžia spolu s anjelmi: „My Cherubínov tajomne predstavujeme a životodarnej Trojici trojsvätú pieseň spievame…“ a „Svätý, svätý, svätý Pán zástupov, plné sú nebesia i zem tvojej slávy, hosanna na výsostiach! Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom.“[16]


[1] Trebník, Obrad Veľkého posvätenia vody na sviatok Bohozjavenia, Druhá modlitba.

[2] Liturgikon, Svätá božská liturgia nášho otca svätého Jána Zlatoústeho, Anafora. 

[3] Bazil Veľký, O Svätom Duchu 16, 38: PG 32, 136.

[4] Porov. Irenej Lyonský, Proti herézam, IV, 20 1. 3 – 4; V, 1, 3: PG 7, 1122 – 1123.

[5] Maxim Vyznávač, Kniha o sporných otázkach, 31: PG, 91, 1280.

[6] Trebník, Obrad Veľkého posvätenia vody na sviatok Bohozjavenia, Tretia modlitba.

[7] Gregor Nysský, Veľká katechéza 1: PG 45, 16.

[8] Porov. Ján Damaský, Tretia reč na obranu svätých ikon, 19: PG 94, 1340. 

[9] Trebník, Obrad Veľkého posvätenia vody na sviatok Bohozjavenia, Tretia modlitba.

[10] Porov. Maxim Vyznávač, Otázky Talasiovi, 35: PG 90, 104.

[11] Modlitbová knižka: Poďte, pokloňme sa, Modlitby na každý deň, Nedeľa: Modlitby k Najsvätejšej Trojici (preložené z ukrajinčiny). 

[12] Bazil Veľký, O Svätom Duchu 16, 38: PG 32, 136.

[13] Porov. Oktoich, 1. Hlas, Pondelkový utierňový kánon beztelesným mocnostiam, tropáre 7. a 8. piesne. 

[14] Trebník, Obrad Veľkého posvätenia vody na sviatok Bohozjavenia, Druhá modlitba.

[15] Liturgikon, Svätá božská liturgia nášho otca svätého Bazila Veľkého, Anafora. 

[16] Liturgikon, Svätá božská liturgia nášho otca svätého Jána Zlatoústeho, Cherubínska pieseň, Anafora.Svätá božská liturgia nášho otca svätého Jána Zlatoústeho, Cherubínska pieseň, Anafora.

Preložil o. Ján Krupa Verzia z 27. decembra 2024


Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...




Kristus naša Pascha: Človek – koruna stvorenia (118 – 140)

Kristus naša Pascha: Veríme v jednopodstatnú a nedeliteľnú Trojicu (70 – 98)

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: https://www.jankrupa.sk.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings