Šiesta nedeľa po Pasche: O slepom

Jánovo evanjelium je nazývané aj „evanjelium znamení“, lebo sa v ňom rozprávajú rôzne zázraky, ktoré Ježiš vykonal a boli užitočné pre izraelský ľud na pochopenie, že Ježiš je Mesiáš.

V poradí znamení, ktoré Pán vykoná počas pobytu v Jeruzaleme pri príležitosti židovského sviatku Stánkov, uzdravenie slepého od narodenia je na šiestom mieste.

Neschopný slepec sa stáva schopným teológom


Odber nových článkov


V Ježišových časoch židovský svet žil s istotou: každé fyzické zlo je spôsobené hriešnym stavom, takže aj slepota dnešnej postavy bola jeho vlastným dielom od začiatku alebo sa na neho preniesol hriech jeho rodičov.

Preto učeníci majú tú odvahu položiť otázku. Pozor však, Ježiš aj tentoraz obráti situáciu naruby: nejde o hriech, ale všetko sa to deje preto, aby sa konali Božie diela.

Nuž, kto je slepý, nevidí a nemôže obdivovať nádheru svetla, prežíva veľké obmedzenie. Ale o akom svetle sa hovorí? Ježiš učí: „Ja som svetlo sveta.“ Takže slepec ako taký nemôže vidieť fyzické svetlo, áno, ale nemôže vidieť ani svetlo vychádzajúce z Pána!

Ježiš sa pustí do práce s neuveriteľným gestom, napľuje do hliny a vytvorí blato, ktorým zakryje oči slepého! Rovnaké gesto tvarovania s blatom nachádzame v knihe Genezis, keď Boh vytvára človeka, používa ten istý materiál, akoby slepcovi chýbal „nejaký kúsok“ od stvorenia, ktorý sa mu teraz dopĺňa, základný „kúsok“, vďaka ktorému môže vidieť božstvo, ktoré je v tejto chvíli pred jeho mŕtvymi očami.

Následne ho pošle, aby sa umyl vo vodách rybníka Siloe; tu si možno všimnúť jasný odkaz na krst: poslušnosť, omytie, „osvietenie“ (ako je sviatosť krstu definovaná podľa byzantského obradu).

Zmena, ktorú vyvolá v slepcovi proces, ktorý v ňom Ježiš vykoná, ho urobí priam nespoznateľným pred susedmi, ktorí sa ho, aby sa uistili, pýtajú, čo sa stalo. Vtedy sa vynorí otázka o sobote.

Ak sme dávali pozor, mohli sme si všimnúť, že väčšinu zázračných skutkov Ježiš vykonal v sobotu. Pri tomto zázraku však diskusia bude teologickejšia: farizeji vychádzajú z predstavy, že sobota je Pánovým dňom podľa ním vopred určeného Zákona, všetko, čo sa odohráva v sobotu, je pod jeho inšpiráciou, a ak Pán predpísal odpočinok a venovanie sa modlitbe, tak práca, ktorú vykonal Ježiš, pričom porušil posvätný poriadok, nemôže byť inšpirovaná Bohom.

Hoci človek, ktorý stojí pred ním, je znalcom Zákona, nemá priame poznanie Boha, jeho veľkodušnosti, jeho milosrdenstva; neschopný slepec sa stane schopným teológom, on, ktorý Boha videl na vlastné oči, môže hovoriť o Bohu, pričom si uvedomuje riziko, že bude vyhnaný z chrámu.

Ale čo môže bývalému slepcovi záležať na tom, či ho vyženú z chrámu? Zázrak svätého Osvietenia sa v ňom už stal: teraz verí v Ježiša ako Kráľa a Boha. Samotný Ježiš mení spoločenský trend: slepým už nie je ten, kto prirodzene nevidí, ale ten, kto má oči, aby videl, a nechce vidieť, v tom spočíva hriech.

Aktualizácia úryvku

Keď je tma, kto za to môže? Keď v živote už nevidíte, kam idete, čia je to vina? Keď nás okolnosti priklincujú na cesty, ktorými kráčať sme nikdy nechceli, čia je to vina? Toto je veľká otázka, ktorú zdôrazňuje dnešný úryvok: čia je to vina?

Musíme sa vzdať čítania reality meradlom viny a zavinenia. Najzaujímavejšie nikdy nie je, čia je to vina, ale čo sa v tej tme naozaj skrýva. Ježiš nám hovorí, že tam, kde sa nám zdá, že sa všetko skončilo, je skrytý ďalší príbeh.

Treba povedať, že uznať sa za hriešnika je málo platné, ak nevstúpime do perspektívy Osvietenia: Ten, ktorý svieti, dáva svoje svetlo, ktorého odrazom musíme svietiť aj my; dnes som slepcom ja vďaka mojim mnohých hriechom, zajtra je ním môj brat, ale ak žijeme v tom istom svetle, slepoty sveta môžu byť uzdravené.

Stačí aspoň na chvíľu si predstaviť radosť z toho, že vidíte realitu zdravými očami po rokoch, keď ste ju videli rozmazane: o tom je vykúpenie, vidieť všetko v pôvodnej kráse.

Zdroj: Eparchia di Lungro. Z taliančiny preložil o. Ján Krupa.

Zdroj obrázka: https://www.theforerunner.org/blog/2020/5/22/a-homily-for-the-sunday-of-the-blind-man





Sviatok Nanebovstúpenia nášho Pána podľa tradície byzantského obradu



Piata nedeľa po Pasche: O Samaritánke

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: https://www.jankrupa.sk.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings