Kristus naša Pascha II.: Sväté tajomstvá kresťanského života
Tajomstvo – Kristus je uprostred nás
403 Vo Svätom písme a učení Otcov je význam pojmu tajomstvo [čo je slovo pre sviatosť v rôznych východných kresťanských jazykoch] mimoriadne rozsiahly. „Tajomstvo Božej vôle“ je to, čo svätý Pavol nazýva Božím plánom v plnosti času „zjednotiť v Kristovi ako v hlave všetko, čo je na nebi aj čo je na zemi“ (Ef 1, 9 – 10). Pre kresťanov tajomstvo v konečnom dôsledku znamená Krista uprostred nás (porov. Kol 1, 27). Preto poznanie tajomstva Božej spásy je poznaním Krista, „v ktorom sú skryté všetky poklady múdrosti a poznania“ (Kol 2, 3). Stručne povedané, tajomstvo – mysterion – je Kristus a všetko, čo pre nás urobil a robí.
404 Po svojom Nanebovstúpení Kristus naďalej zostáva medzi svojimi učeníkmi – kresťanmi v priebehu vekov – a koná pre ich spásu i spásu celého sveta. Toto ohlasujeme v kondáku sviatku: „Slávne si vystúpil na nebesá [Kriste, Bože náš]. Ale nás si neopustil. Ostal si s nami.“[1] Tieto slová sú ozvenou Pánovho uistenia: „A hľa, ja som s vami po všetky dni až do skončenia sveta“ (Mt 28, 20). Kristus vo svojej Cirkvi naďalej učí, živí, uzdravuje, odpúšťa a oživuje. Samotnú Cirkev tak možno nazvať tajomstvom jeho prítomnosti, miestom, kde sa stretávajú Boh a ľudia. Rímsky pápež v piatom storočí svätý Lev Veľký to vysvetlil: „To, čo bolo dovtedy [Kristovo nanebovstúpenie] viditeľným z nášho Vykupiteľa, sa zmenilo na sviatostnú prítomnosť.“[2]
Sedem sviatostných tajomstiev
405 Spásonosné a posväcujúce pôsobenie Cirkvi sa uskutočňuje v siedmich svätých tajomstvách. Sú to: krst, myropomazanie, Eucharistia, pokánie, pomazanie chorých, manželstvo a posvätná vysviacka. Prostredníctvom týchto posvätných úkonov Cirkvi Kristus udeľuje milosť Svätého Ducha. Prostredníctvom týchto tajomstiev Cirkev posväcuje veriacich na ich ceste k plnosti života v Kristovi. Prostredníctvom viditeľných znakov (napr. voda, myro, chlieb a víno, vkladanie rúk) Kristus buduje svoju Cirkev vo svätých tajomstvách. V liturgických úkonoch tajomstiev pôsobí Božia milosť a veriaci vstupujú do Božieho života. Účasťou na viditeľnej forme tajomstva, teda prostredníctvom liturgického úkonu, sa stávame účastníkmi na spásonosnom pôsobení Božej milosti. „Keď [neveriaci] počuje o lavóre, považuje to len za vodu, ale ja nepozerám len na to, čo je vidieť, ale na očistenie duše, ktoré je z Ducha.“[3]306 Vonkajšia forma obradu a jeho materiálne vyjadrenia sú životne dôležité, pretože naznačujú naše zbožštenie a manifestujú prvé plody premenenej prirodzenosti.
Sväté tajomstvá sú synergiou Boha a ľudských osôb
406 Synergia alebo spoločné pôsobenie Boha a ľudských osôb vo svätých tajomstvách sa prejavuje ako výmena, v ktorej sa Boh zjavuje v láske, udeľuje svoju milosť – svoj samotný život – ľudským osobám, ktoré tento dar prijímajú a na oplátku odpovedajú v láske. Spása mužov a žien spočíva práve v tom, že sa v Kristovi stávajú schopnými milovať tak, ako nás miloval Kristus (porov. Jn 13, 34). Tým, že sa ľudské osoby otvárajú daru milosti, plne sa odovzdávajú do Božej vôle, aby rástli vo viere, nádeji a láske až „k miere plného Kristovho veku“ (Ef 4, 13).
Mystický život Cirkvi
407 Krstom, myropomazaním a eucharistiou, nazývanými tajomstvá kresťanskej iniciácie, sa človek stáva údom Kristovho tela a je uschopnený mať účasť na Kristovom kňazstve, kráľovskej dôstojnosti a prorockom poslaní. Prostredníctvom tajomstiev pokánia a pomazania chorých, nazývaných tajomstvá uzdravenia, dostávame duchovné aj telesné uzdravenie. Prostredníctvom tajomstiev služby, kňazstva a manželstva, sú kresťania zasvätení službe cirkevnému spoločenstvu alebo domácej cirkvi.
Zdroj: Catechism of the Ukrainian Catholic Church Christ – Our Pascha, Edmonton 2018. Pracovný preklad z anglického jazyka zhotovil o. Ján Krupa.
[1] Kvetná trioda, Nanebovstúpenie nášho Pána Ježiša Krista, Kondák.
[2] Lev Veľký, Kázeň 74, 2: PL 54, 398.
[3] Ján Zlatoústy, Homílie na 1 Korinťanom, 7, 2: PG 61, 55.
Kristus naša Pascha II.: Sväté tajomstvá kresťanskej iniciácie – krst a myropomazanieKristus naša Pascha II.: Modlitba cirkevného spoločenstva – Komentár k celej božskej liturgii; Tri liturgie v našom obrade