Stretnutie Pána (2. február)
V štyridsiaty deň po svojom narodení bol Kristus podľa Mojžišovho zákona predstavený Bohu v Jeruzalemskom chráme. Vtedy aj jeho matka Mária podstúpila rituálne očistenie a priniesla obety predpísané v Zákone. Preto v štyridsiaty deň po Vianociach, druhého februára, Cirkev slávi sviatok predstavenia, ktorý sa nazýva Stretnutie (alebo Predstavenie či Prijatie) Pána.
Stretnutie Krista so starcom Simeonom a prorokyňou Annou (Lk 2,22 – 36) je hlavnou udalosťou sviatku predstavenia Krista v chráme. Simeonovi „Svätý Duch vyjavil, že neumrie, kým neuvidí Pánovho Mesiáša“ (Lk 2, 26). Simeon, inšpirovaný tým istým Duchom, prišiel do chrámu, kde sa stretol s novonarodeným Mesiášom, vzal ho na ruky a povedal slová, ktoré sa teraz každý večer spievajú na konci pravoslávnej večierne:
„Teraz prepustíš, Pane, svojho služobníka v pokoji podľa svojho slova, lebo moje oči uvideli tvoju spásu, ktorú si pripravil pred tvárou všetkých národov: svetlo na osvietenie pohanov a slávu Izraela, tvojho ľudu“ (Lk 2, 29 – 32).
V tom čase Simeon predpovedal, že Ježiš bude „znamením, ktorému budú odporovať“, a „je ustanovený na pád a na povstanie pre mnohých v Izraeli“. Predpovedal aj Máriino utrpenie kvôli jej synovi (Lk 22, 34 – 35). Anna bola tiež prítomná a vzdávajúc vďaky Bohu „hovorila o ňom všetkým, čo očakávali vykúpenie Jeruzalema“ (Lk 2, 38).
V bohoslužbe sviatku Stretnutia Pána sa zdôrazňuje skutočnosť, že Kristus, Boží Syn a Slovo, skrze ktoré bol stvorený svet, je teraz držaný ako dieťa v Simeonových rukách; ten istý Boží Syn, Darca Zákona, teraz sám napĺňa Zákon, nosený v náručí ako ľudské dieťa.
„Prijmi, Simeon, toho, ktorého Mojžiš na vrchu Sinaj videl v tme ako Darcu Zákona. Prijmi ho ako dieťa, ktoré teraz poslúcha Zákon. Lebo on je ten, o ktorom hovorili Zákon a Proroci, vtelený kvôli nám a spáse ľudstva. Poďme, pokloňme sa mu!
Nech sa dnes otvoria nebeské dvere, lebo večné Slovo Otca sa bez toho, aby sa vzdalo svojho božstva, vtelilo z Panny v čase. A ako štyridsaťdňové nemluvňa ho matka podľa Zákona dobrovoľne priniesla do chrámu. A starec Simeon ho berie do náručia a volá: Pane, teraz prepustíš svojho služobníka v pokoji, lebo moje oči uvideli tvoju spásu, Pane, ktorý si prišiel zachrániť ľudský rod – sláva tebe!“ (Večierňové verše sviatku).
Večiereň a utiereň sviatku Stretnutia Pána sú plné hymnov na túto tému. Božská liturgia sa slávi s veršami z Máriinho chválospevu, ktoré tvoria prokimen a Simeonove slová sú veršami pre Aleluja. Evanjeliové čítania rozprávajú o stretnutí, zatiaľ čo starozákonné čítania na večierni sa vzťahujú na Zákon očisťovania v knihe Levitikus, Izaiášovo videnie trojsvätého Pána v chráme a dar viery Egypťanom, predpovedaný Izaiášom, keď Pánovo svetlo bude na „osvietenie pohanov“ (Lk 2, 32).
Slávenie Stretnutia Pána v chráme nie je len historickou spomienkou. Členovia Cirkvi, inšpirovaní tým istým Svätým Duchom ako Simeon a vedení tým istým Duchom do Cirkvi Mesiáša, si tiež môžu nárokovať na svoje vlastné „stretnutie“ s Pánom, a tak aj oni môžu dosvedčiť, že aj oni môžu „odísť v pokoji“, keďže ich oči videli Božiu spásu v osobe jeho Krista.
„Raduj sa, Panna Bohorodička, milosti plná! Z teba zažiarilo Slnko spravodlivosti, Kristus, náš Boh, a osvietilo tých, čo sedeli v temnotách! Raduj sa a plesaj, spravodlivý starec, ty si prijal do svojho náručia Vykupiteľa našich duší, ktorý nám daruje vzkriesenie“ (tropár sviatku).
Svojím narodením si posvätil lono Panny. A požehnal si Simeonove ruky, Kriste, Bože náš. Teraz si prišiel a zachránil si nás skrze lásku. Daj pokoj všetkým pravoslávnym kresťanom, jediný milovník človeka (kondák sviatku).
V mnohých chrámoch je zvykom žehnať sviece na sviatok Stretnutia Pána.
Zdroj: Thomas Hopko, Orthodox faith. Worship. Z angličtiny preložil o. Ján Krupahttps://www.oca.org/orthodoxy/the-orthodox-faith/worship/the-church-year/meeting-of-the-lord
Zdroj obrázka: https://iconreader.files.wordpress.com/2013/02/intampinarea-domnului_greek.jpg
Sviatok troch svätých byzantských hierarchovPožehnanie sviec na sviatok Predstavenia nášho Pána v chráme