Katechéza pre deti: Boh stvoril svet (4. časť)

Minule sme sa dozvedeli: Boh je Otec, Syn a Svätý Duch. Boh Otec, Syn a Svätý Duch sa milujú. Pre Otca, Syna a Svätého Ducha, keď o nich hovoríme spolu, máme meno Boh alebo Trojica.
Dnes sa naučíme: Boh stvoril svet. Boh stvoril Slnko, Mesiac aj hviezdy. Boh stvoril oblaky a vietor. Boh stvoril svet a všetko v ňom.
Aký úžasný svet Boh stvoril! Boh bol spokojný so všetkým, čo stvoril.
Svet patrí Bohu. On ho stvoril.
Boh stvoril aj nás. Boh nám zveril nádherný svet, aby sme v ňom žili. Čo chce Boh na oplátku? Boh chce, aby sme si vážili Jeho stvorenie. Boh chce, aby sme sa starali o Jeho stvorenie.
Zopakujme si: Kto stvoril svet? (Boh) Bol Boh spokojný s tým, čo stvoril? (Áno) Komu patrí svet? (Bohu) Čo chce Boh, aby sme robili s Jeho stvorením? (Máme si vážiť Božie stvorenie a starať sa oň).
Vyber a doplň do vety správne slovo:
_____ stvoril svet. Človek / Boh
Boh _____ spokojný so stvoreným svetom. bol / nebol
Svet patrí _______ . človekovi / Bohu
Boh od nás chce, aby sme je stvorenie _________ . ničili / chránili

Pre rodičov:
Starý zákon, ako je usporiadaný dnes, sa začína príbehom stvorenia, aj keď Genezis (Kniha o počiatkoch) nie je najstaršou napísanou knihou Biblie…
V knihe Genezis je stvorenie rozdelené do šiestich dní. Súčasná veda tvrdí, že vek vesmíru je mnoho miliárd rokov, a to niektorých ľudí privádza k odmietaniu správy knihy Genezis ako detinskej a nepresnej alebo k odmietaniu celej Biblie. Dodnes sa vedú mnohé spory o „pravde“ knihy Genezis – niektorí ju odmietajú ako mýtus, a iní obhajujú prehnane doslovný výklad. Bohužiaľ, obom pozíciám uniká skutočný význam stvorenia podľa knihy Genezis, ktorý zjavil Svätý Duch prostredníctvom cirkevných Otcov a koncilov.
Pozorné čítanie správy o stvorení odhaľuje dva samostatné príbehy. V kapitolách 1, 1 až 2, 4 je opísané stvorenie vesmíru za šesť dní Bohom, ktorý odpočíval v siedmy deň, šabat. V tejto správe sú ľudia posledným prvkom stvorenia privedeného k bytiu. Druhá verzia sa začína stvorením ľudí, reprezentovaných Adamom a Evou, a ich pádom do hriechu (2, 5 až 3, 24). Biblisti dnes pripisujú tieto dva príbehy rôznym hebrejským kultúrnym tradíciám. Prvou je „kňazská“ tradícia; druhou je „jahvistická“ tradícia, ktorá je takto pomenovaná preto, lebo odkazy na Boha používajú meno „JHVH“ („Ten-ktorý-je“) zjavené Mojžišovi.
Ani jeden z týchto autorov nezamýšľal napísať učebnicu dejepisu alebo prírodovedy v modernom zmysle, ale skôr oznámiť hlbšie náboženské pravdy o pôvode ľudstva a sveta. Písanie dejín by naznačovalo prítomnosť nejakého ľudského svedka, keď existoval iba Boh. Hebrejskí autori si plne uvedomovali nesmiernosť priepasti, ktorá oddeľuje Boha od človeka, a nechcú sa pokúšať o definitívne vysvetlenia konkrétnych mechanizmov, ktoré by si Boh mohol zvoliť.
Prvé rozprávanie pripomína, ale koriguje, iné mýty o stvorení, ktoré boli bežné v rozličných svetových kultúrach počas storočí pred Kristovým narodením. Mnohé tieto pohanské ságy opisovali stvorenie ako zápas medzi princípom dobra a svetla a princípom temnoty a chaosu. Keď triumfoval poriadok a dobro, bol zorganizovaný nádherný svet, v ktorom my žijeme. Takéto príbehy môžu mať nejaký druh prostrednej bytosti, ktorá vytvorí poriadok z preexistujúceho chaosu. Avšak Genezis sa líši od dobových mýtov o stvorení niekoľkými kľúčovými spôsobmi. Hlavne tým, že Boh nebojuje ako rovný so zlou a temnou mocou. Naopak. Boh tvorí iba svojím slovom a všetko, čo urobil, bolo dobré. Tento refrén sa opakuje po každej fáze až do tej doby, než Boh stvorí muža a ženu a považuje ich za veľmi dobrých.
Každý predmet označený v správe knihy Genezis zbožňoval niektorý okolitý národ – Slnko, Mesiac, určité zvieratá. Písmo hovorí, že všetky tieto veci stvoril Boh a nie sú bohmi. Navyše sa hovorí, že mať falošných bohov znamená, že človek skončí ako oni a nedosiahne skutočné dobro, ktoré by mohol dosiahnuť. Vyučuje sa tu základná a hlboká pravda. Všetko, čo existuje, má svoj konečný pôvod v Bohu a vychádza z jeho tvorivej moci ako naozaj dobré. A predsa stvorená nádhera všetkého je len bledým odrazom nevýslovnej krásy Toho, Ktorý Je, zdroja všetkého, čo je. Existuje iba jeden Boh a nemá rovného.
Zdroj: God Is Love, Grade 1, God with us Publications 2001. Vybral a preložil o. Ján Krupa
Nasledujúce: Katechéza pre deti: Boh stvoril človeka (5. časť)Predchádzajúce: Katechéza pre deti: Boh je svätý (3. časť)