Kristus naša Pascha: Boží plán a anjeli (12. časť)
111 Boh Stvoriteľ napĺňa stvorenie milosťou svojej prítomnosti, no zároveň zostáva vo svojej podstate nedosiahnuteľný. Božiu prítomnosť vo svete objavujeme prostredníctvom modlitbovej kontemplácie, ktorá je schopná vidieť vo svete jeho božský prvoobraz, Krista.
112 Boh koná vo svete v súlade so svojím plánom, udržiava svet v existencii a vedie ho k jeho konečnému naplneniu. Toto Božie konanie sa označuje ako Boží plán (prozreteľnosť). Božia prozreteľnosť spočíva v jeho milostivej „predvídavosti“ a „predvečnej rade“ Otca i Syna i Svätého Ducha;[1] táto Prozreteľnosť je Božou vôľou pre svet a určuje zavŕšenie sveta: „Svojou mocou udržuješ stvorenie a svojou prozreteľnosťou riadiš svet.“[2] To znamená, že vo svete a v našom živote neexistujú náhody alebo náhodné udalosti. Viera umožňuje vidieť pôsobenie Božej prozreteľnosti v konkrétnych okolnostiach života.
Veď teba chvália anjeli, archanjeli, tróny, panstvá, kniežatstvá, mocnosti, sily a mnohookí cherubíni. Vôkol teba stoja šestorokrídli serafíni…
(Anafora Liturgie svätého Bazila Veľkého)
Viditeľný a neviditeľný svet
113 Symbol viery poukazuje na dva rôzne rozmery sveta stvoreného Bohom, viditeľný a neviditeľný. Svätý Maxim Vyznávač učí o zjednotení všetkého viditeľného a neviditeľného v stvorení. Vychádzajúc zo slov svätého apoštola Pavla, že všetko bolo stvorené Kristom a pre Krista (porov. Kol 1, 16 – 17), Maxim pod slovom všetko rozumie pozemské viditeľné a nebeské neviditeľné, ľudské viditeľné a anjelské neviditeľné. Keď sa Kristus vtelil, nerozlučne sa zjednotil so stvorením v „tele a krvi“ svojej ľudskej prirodzenosti.[3] Všetko stvorenie, viditeľné i neviditeľné, existuje nie na základe svojej vlastnej prirodzenosti, ale na základe pôsobenia Božieho Syna.
114 Anjeli, nebeské netelesné bytosti (duchovia)[4], „majú svoje bytie z vôle Otca, sú uvádzaní do života činnosťou Syna a zdokonaľovaní prítomnosťou Ducha“[5]. Boh ako najvyššia inteligencia stvoril anjelský intelekt. Urobil ich účastnými na svojej nevýslovnej sláve a sformoval ich neporušiteľnú podstatu. Anjeli sú majáky, ktoré odrážajú Božie Svetlo. Keďže dostali večný život od Pôvodcu Života a pretože kontemplujú večnú Slávu a Múdrosť, sú ako zrkadlá naplnené svetlom.[6]
115 Existencia neviditeľnej anjelskej ríše svedčí o bohatstve a rozmanitosti sveta stvoreného Bohom. Viditeľné aj neviditeľné patrí k jednému stvoreniu, na ktoré Boh hľadí ako na dobré. Ľudia a anjeli ako osoby majú možnosť budovať osobné a duchovné vzťahy s Bohom a medzi sebou navzájom: „Dnes veci hore hodujú s vecami dole a veci dole obcujú s vecami hore.“[7]
116 Anafora liturgie svätého Bazila Veľkého spomína deväť anjelských rádov: „Veď teba chvália anjeli, archanjeli, tróny, panstvá, kniežatstvá, mocnosti, sily a mnohookí cherubíni. Vôkol teba stoja šestorokrídli serafíni.“ Anjelské rády sa nazývajú „chóry“ z dôvodu ich spoločenstva s Bohom a medzi sebou navzájom. Anjeli neprestajne vzdávajú „chválu Bohu“, keď prebývajú vo svetle Božej slávy.
117 Vo Svätom písme anjeli zjavujú Božiu prítomnosť vo svete a oznamujú ľuďom Božiu vôľu. Sväté písmo niektorých z nich označuje menom: Michal (porov. Zjv 12, 7; Júd 1, 9), Rafael (porov. Tob 12, 15), Gabriel (porov. Lk 1, 19. 26). Anjeli pomáhajú ľuďom v ich duchovnom raste (porov. Hebr 1, 14). Tradícia Cirkvi učí, že Boh udeľuje každému človeku strážneho anjela: „Anjelov si určil za ochrancov.“[8] Zjednotenie viditeľného a neviditeľného stvorenia – ľudí a anjelov – sa prejavuje v božskej liturgii, kde pozemské vyjadruje nebeské a ľudia slúžia spolu s anjelmi: „My Cherubínov tajomne predstavujeme a životodarnej Trojici trojsvätú pieseň spievame…“ a „Svätý, svätý, svätý Pán zástupov, plné sú nebesia i zem tvojej slávy, hosanna na výsostiach! Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom.“[9]
Zdroj: Catechism of the Ukrainian Catholic Church Christ – Our Pascha, Edmonton 2018. Pracovný preklad z anglického jazyka zhotovil o. Ján Krupa
[1] Porov. Ján Damaský, Tretia reč na obranu svätých ikon, 19:PG 94, 1340.
[2] Trebník, Obrad Veľkého požehnania vody na sviatok Bohozjavenia, Tretia modlitba.
[3] Porov. Maxim Vyznávač, Otázky Talasiovi, 35: PG 90, 104.
[4] Modlitbová knižka: Poďte, pokloňme sa, Modlitby na každý deň, Nedeľa: Modlitby k Najsvätejšej Trojici (preložené z ukrajinčiny).
[5] Bazil Veľký, O Svätom Duchu 16, 38: PG 32, 136.
[6] Porov. Oktoich, 1. Hlas, Pondelkový utierňový kánon beztelesným mocnostiam, tropáre 7. a 8. piesne.
[7] Trebník, Obrad Veľkého požehnania vody na sviatok Bohozjavenia, Druhá modlitba.
[8] Liturgikon, Svätá božská liturgia nášho otca svätého Bazila Veľkého, Anafora.
[9] Liturgikon,Svätá božská liturgia nášho otca svätého Jána Zlatoústeho, Cherubínska pieseň, Anafora.
Nasledujúce: Kristus naša Pascha: človek – koruna stvorenia (13. časť)Predchádzajúce: Kristus naša Pascha: Stvoriteľ a jeho stvorenie (11. časť)