Milosrdný Samaritán: Siedma lekcia – Kňazstvo
Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu
Milosrdný Samaritán: Siedma lekcia – Kňazstvo
Svätá tradícia je ako rieka milosti, ktorá preteká Cirkvou po celom svete. A my môžeme piť z nádherných vôd milosti žitím duchovného života v Cirkvi a nasledovaním svätého učenia našej viery. Keď to robíme – keď si skutočne vážime Svätú Tradíciu a snažíme sa ponoriť hlboko do jej vôd – môžeme získať veľa milosti!
Pamätaj, že milosť je Boží vlastný život. To milosť nás udržiava duchovne zdravých a svätých. Rieka milosti je dostupná pre každého z nás, no Boh zveril niektorým ľuďom osobitnú zodpovednosť chrániť túto rieku a udržiavať ju čistú a neporušenú.
Videl si už niekedy rieku alebo jazero, ktoré je špinavé alebo znečistené? Možno si dokonca cítili zápach rieky, ktorá je znečistená, pretože ľudia do nej nahádzali veci, ktoré tam nepatria, napríklad odpadky alebo toxické chemikálie. Môžeš piť takúto vodu? A čo sa stane, ak sa do jazera, rieky alebo dokonca oceánu vyleje veľa ropy? Čo sa stane s rybami alebo žabami, ktoré žijú vo vode, alebo so zvieratami, ktoré ju pijú? Ochorejú alebo zomrú, však?
Od čias apoštolov sa niektorí ľudia snažili znečistiť rieku Božej milosti tým, že do nej pridávali veci, ktoré nie sú v súlade s učením apoštolov. No napriek tomu, že niektorí ľudia sa snažia znečistiť Svätú Tradíciu, Boh sľubuje, že ju udrží čistú. Ježiš sľúbil, že Svätý Duch bude viesť jeho Cirkev (Ján 16, 13) a že zlo nebude schopné premôcť ani znečistiť Svätú Tradíciu Cirkvi (Matúš 16, 18).
Vieš, prečo je tak veľmi dôležité udržiavať rieku milosti Cirkvi neporušenú a čistú? Čo sa stane, ak nie sme schopní piť z neporušenej Božej milosti? Budeme v nebezpečenstve straty pravého kresťanského spôsobu života a duchovného ochorenia. Mohli by sme byť odlúčení od Boha, od jeho lásky a jeho života.
Strážcovia milosti
Boh dal Cirkvi osobitných ochrancov, aby strážili rieku milosti a chránili ju pred znečistením. Strážia sväté učenie Cirkvi. Strážia aj sväté veci Cirkvi. Vieš, kto sú títo strážcovia? Prvými strážcami boli apoštoli, ktorých vybral Ježiš. No kto sa stal ochrancom Svätej Tradície po apoštoloch? Boli to biskupi a kňazi Cirkvi! A tak je to aj dnes.
Biskupi a kňazi boli vysvätení apoštolmi, aby udržiavali rieku milosti oplývajúcu svätosťou, takže môžeme piť z jej vôd a bezpečne v nej plávať k Bohu. Bol si už na kúpalisku v mieste svojho bydliska? Existujú určité veci, ktoré by si nemal robiť na kúpalisku, pretože sú nebezpečné? O aké veci ide? Behanie, skákanie do plytkej časti bazéna, príliš divoké hry, skákanie do hlbokej časti bazéna, ak nevieš dobre plávať.
Alebo plávaš v jazere či oceáne. Hrozí v oceáne nejaké nebezpečenstvo? A čo veľké vlny alebo dokonca žraloky? Chcel by si naraziť na žraloka?
Sú pri bazéne alebo pri oceáne ľudia, ktorých úlohou je dohliadať na bezpečnosť plavcov, aby sa nezranili alebo neutopili? Kto to je? Áno, hovoríme im plavčíci.
Biskupi sú ako hlavní plavčíci Cirkvi. Ich službou je chrániť Boží ľud pred duchovným utopením vo vlnách hriechu a chrániť ho pred duchovnými žralokmi, ktorí by mu mohli ublížiť falošným učením o Bohu alebo jeho Cirkvi. Biskupi sú teda povolaní, aby s Božou pomocou uchovávali pravú vieru, ktorú Ježiš dal svojim apoštolom. A biskupi vysviacajú aj kňazov, aby boli plavčíkmi v každom chráme, pretože samotný biskup nemôže byť na každom mieste súčasne.
Čo je osobitné na biskupoch a kňazoch? Sú naozaj iní ako ostatní? Sú osobitní len preto, že nosia nezvyčajný odev? Je tu ešte niečo iné, čo ich robí osobitnými? Áno! A je to naozaj niečo veľmi osobitné, pretože to pochádza od samotného Boha!
Čo je to? Nazýva sa to dar alebo milosť kňazstva. Dar je niečo, čo si dostal od niekoho iného, však? Najskôr patril tomu, kto dar dal. Potom sa stal majetkom toho, kto dar prijal. Tento dar kňazstva sa dáva mužom, ktorí sú povolaní Bohom. Milosť kňazstva dáva Ježiš Kristus, pretože dar kňazstva pochádza od neho a patrí jemu. Keď sa stal človekom, stal sa naším veľkňazom, ako nám o tom hovorí Biblia (Hebrejom 3, 1; 4, 14).
Toto je nové a dokonalé kňazstvo. Starozákonní kňazi prinášali Bohu ako obetu zvieratá a prosili ho o odpustenie hriechov. Museli to robiť znova a znova, pretože neboli bezhriešni a ich obety neboli dokonalé.
No Ježiš, dokonalý kňaz, je bezhriešny a priniesol dokonalú obetu. Obetoval seba Bohu, svojmu Otcovi, aby naše hriechy a hriechy celého sveta boli odpustené hriechy „raz navždy“ (Rimanom 6, 10; Hebrejom 7, 27).
Ježiš, náš Veľkňaz, premohol diabla a smrť svojou vlastnou smrťou a vstal z mŕtvych. A teraz sa o svoje dokonalé kňazstvo delí so svojou Cirkvou. V Cirkvi Ježiš dáva dar svojho kňazstva ľuďom, ktorých povoláva, aby strážili rieku milosti Cirkvi. Sú to biskupi a kňazi Cirkvi.
Prečo sú osobitní? Sú osobitní preto, lebo Kristus im v Cirkvi prepožičiava svoje dokonalé kňazstvo. Nestávajú sa kňazmi zo svojej vlastnej sily, ale z jeho moci. A nemajú svoje vlastné kňazstvo, ale Ježišovo kňazstvo! A to je také osobitné, ako to len môže byť!
No ako môže muž prijať dar Kristovho dokonalého kňazstva?
Spomínaš si, že na božskej liturgii kňaz zvoláva Svätého Ducha na chlieb a víno a tie sa stávajú niečím oveľa viac než chlebom a vínom? Stávajú sa Kristovým telom a krvou, však?
Niečo podobné sa deje, aby bol muž učinený kňazom. Cirkev zvoláva Svätého Ducha, aby z muža učinil niečo viac, ako bol predtým. Svätý Duch v ňom učiní zmenu a Božia milosť z neho učiní kňaza, ikonu Krista, Veľkňaza.
Tomuto mužovi sa stane niečo osobitné, keď na neho zostúpi Svätý Duch. Bol vysvätený. Prijal sviatosť alebo sväté tajomstvo svätých stavov. Už to nie je len „Ján“, teraz je to „otec Ján“, „kňaz Ján“, „kňaz Najvyššieho Boha“ (Genezis 14, 18; Hebrejom 7, 1). Toto je veľký zázrak! Pretože s Kristovou milosťou je teraz tento nový muž schopný zvolávať Svätého Ducha na chlieb a víno pri božskej liturgii. A prostredníctvom kňazovej ruky všetci veriaci kresťania prijímajú Kristovo telo a krv.
Kňaz stojí pri svätom stole a predstavuje Ježiša Veľkňaza. Jeho ruky sa stávajú Ježišovými rukami a jeho hlas Ježišovým hlasom. Rozumieš tomuto zázraku? Prostredníctvom kňaza zostupuje nebo na zem, tak ako Boží Syn, Ježiš, zostúpil z neba, narodil sa z Bohorodičky od Svätého Ducha a stal sa človekom.
Vidíš, aký veľký dar dal Boh svojej Cirkvi? Vieš si predstaviť, keby nebolo kňazov? Popremýšľaj o všetkých veciach, ktoré kňaz robí, pretože mu bolo dané Kristovo kňazstvo. Keby nebolo kňazov, nebolo by Cirkvi!
Prostredníctvom kňaza je človek pokrstený a zrodený do večného života. Je to dôležité? Ježiš nás učil, že „ak sa niekto nenarodí z vody a Ducha, nemôže vojsť do Božieho kráľovstva“ (Ján 3, 5). Veľmi dôležité!
Vďaka svojmu vysväteniu má kňaz aj milosť pomazať novopokrsteného myrom, „pečaťou daru Svätého Ducha“. Biblia hovorí, že „nikto nemôže povedať, že Ježiš je Pán, iba ak od Svätého Ducha“ (Prvý list Korinťanom 12, 3). Aj to je veľmi dôležité!
Bez kňaza by nebola božská liturgia, ani sväté prijímanie. To znamená, že nikto by nemohol mať Boží život vo svojom tele a duši pomocou jedenia a pitia Kristovho tela a krvi. Náš Pán Ježiš hovorí: „Ak nebudete jesť telo Syna človeka a piť jeho krv, nebudete mať v sebe život“ (Ján 6, 53). To je skutočne dôležité!
Kňaz je taký dôležitý, že jeden svätec nám povedal: „Ak uvidíš kňaza a anjela, ako kráčajú po ulici, musíš ísť najskôr ku kňazovi a pobozkať mu ruku a až potom pozdraviť anjela.“ Žiadny anjel nikdy nepremenil chlieb a víno na Ježišovo telo a krv, ale kňaz to robí zvolávaním Svätého Ducha vždy, keď slúži božskú liturgiu! Preto svätý Ján Zlatoústy hovorí, že kňaz je dokonca vyšší než anjeli.
Pretože kňaz odráža Krista a jeho kňazstvo, mali by sme sa k nemu správať s veľkou láskou a úctou, aj keď je to človek a hriešnik. Keďže kňaz je ikonou Krista, pri stretnutí s ním prijmeme požehnanie a pobozkáme mu ruku. Pretože nám prináša Božiu milosť, ctíme si ho, modlíme sa za neho a sme za neho vďační. Robíme to kvôli Kristovi, ktorý je s kňazom osobitným spôsobom od chvíle jeho vysviacky. Keď si vážime kňaza, prejavujeme úctu Kristovi, jeho svätej Cirkvi a Svätému Duchu, ktorý ho vysvätil.
Poznáš tri hlavné stavy kňazstva? Od čias apoštolov má Cirkev v rámci Kristovho kňazstva tri stupne vysviacky: Kristovo kňazstvo má tri stupne: 1) biskup, 2) kňaz alebo „presbyter“ a 3) diakon. Aký je rozdiel medzi týmito tromi stupňami?
Predovšetkým je tu biskup. Je vedúcim medzi kňazmi a je nazývaný „dozorca“ (Skutky apoštolov 20, 28). Jedine on môže vysviacať kňazov alebo, spolu s ďalšími biskupmi, biskupov. Je ako pastier, ktorý má na starosti celé Kristovo stádo. My sme Kristove ovečky. Biskup nás chráni pred „vlkmi“, ktorí by nás mohli ohroziť duchovne falošným učením. Biskup má vyučovať vieru nie podľa svojich predstáv, ale podľa Svätej Tradície Cirkvi. Biskup dostáva tento dar od Krista, ktorý je nazývaný „pastierom a dozorcom vašich duší“ (Prvý Petrov list 2, 25).
Ďalej tu máme kňazov alebo presbyterov. Tí majú rovnaké kňazstvo ako biskup, no nie sú dozorcami. Nedostali milosť vysväcovať druhých. Slúžia pri svätom stole a s požehnaním od biskupa slúžia Božiemu ľudu. Kňaz má malé stádo, ktoré je súčasťou väčšieho stáda biskupa. Kňaz káže, vyučuje, krstí, slúži božskú liturgiu, požehnáva manželstvá a pochováva zomrelých. Spolu s biskupom je ikonou Krista, pretože sa obetuje pre Boží ľud (Ján 10, 11).
Tretím stavom je stav diakona. Slovo diakon znamená „služobník“. Prví diakoni (podobne ako svätý Štefan, ktorý bol ako prvý zabitý pre Krista [Skutky apoštolov 7, 59]) boli vysvätení, aby pomáhali pri obsluhovaní núdznych kresťanov (Skutky apoštolov 6, 2 – 3). Kristus je prvým „diakonom“, pretože prišiel, aby slúžil (Matúš 20, 28). Diakoni často slúžia chudobným a pomáhajú rozdávať sväté prijímanie chorým. Diakon nemôže sám slúžiť božskú liturgiu alebo iné sviatosti, ale slúži po boku biskupa alebo kňaza a pomáha prinášať Božiu milosť ľudu.
Prostredníctvom biskupov, kňazov a diakonov tečie rieka milosti hojne ku všetkým v Cirkvi a prináša osvieženie do sŕdc kresťanov. A ich rukami sa rodia noví kresťania skrze pokánie a krst a prijímajú nebeský pokrm, Kristovo telo a krv.
Zdroj: Detský katechizmus Milosrdný Samaritán. Preložil o. Ján Krupa
Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...
Milosrdný Samaritán: Ôsma lekcia – Sväté prijímanieMilosrdný Samaritán: Šiesta lekcia – Svätá Tradícia