Katechéza pre deti: Boh stvoril človeka (5. časť)

Dodnes sme sa dozvedeli: Boh je svätý; Boh je Trojica: Otec, Syn a Svätý Duch; Boh stvoril svet.
Dnes sa naučíme: Boh stvoril človeka. Boh je stvoriteľom života. Boh dal život tebe aj mne, všetkým ľuďom. Boh nás stvoril, aby sme navždy žili s Ním.
Boh stvoril každého z nás na Jeho obraz. Boh je Trojica: Otec, Syn a Svätý Duch. Trojica je spoločenstvo lásky. To znamená, že ľudské bytosti stvorené na Boží obraz dokážu milovať.
Boh poslal Ježiša, aby nám ukázal, ako máme žiť. Ježiš je Boží Syn. Ježiš zomrel na kríži a bol pochovaný. Ježiš nezostal v hrobe. Ježiš vstal z mŕtvych, aby navždy žil v nebi.
Ježiš chce, aby sme, keď zomrieme, aj my boli s ním v nebi. Boh nás stvoril, aby sme navždy žili s ním na zemi aj v nebi. Stvoril nás Boh. Preto patríme Bohu.
Zopakujme si: Kto nás stvoril? (Boh) Na koho obraz sme stvorení? (Boží obraz) Prečo nás Boh stvoril? (Aby sme s ním žili navždy na zemi aj v nebi) Prečo Boh poslal Ježiša? (Aby nám ukázal, ako máme žiť) Zostal Ježiš v hrobe, keď bol pochovaný? (Nie. Ježiš vstal z mŕtvych, aby navždy žil v nebi)
Ktorým sviatkom sa oslavuje vzkriesenie Ježiša Krista? (Pascha/Veľká noc) Svätá a veľká Nedeľa Paschy je najdôležitejší deň v roku.

Ikona Vzkriesenia nám pripomína, že keď zomrieme, Kristus nás vezme do neba a navždy budeme žiť s Bohom v nebi. Ikona zobrazuje Ježiša, ktorý vzkriesil Adama a Evu, aby navždy žili v nebi. Ježiš ich vyvádza z temnoty smrti. V spodnej časti ikony v temnote vidíme reťaze, zámok a kľúč, ktoré nám pripomínajú, že sme väzňami smrti. Smrť sa pokúšala uväzniť aj Ježiša, ale on roztrhal jej reťaze. Ježiš premohol smrť.
Vyber a doplň no vety vhodné slovo:
Boh stvoril _____.
Boh stvoril každého ________.
Boh stvoril každého z ____ na Jeho obraz.
Máme sa navzájom ________.
Boh poslal Ježiša, aby nám ukázal ako ____.
Stvoril nás Boh. Patríme _____.
Boh nás stvoril, aby sme s ním žil na _____ aj v _____.
zemi / nebi / Bohu / žiť / milovať / nás / človeka / svet
Pre rodičov:
Východní teológovia so zameraním na Trojicu opisujú Boha ako spoločenstvo lásky. Byť stvorený na Boží obraz znamená, že ľudské bytosti sú stvorenia so schopnosťou milovať. Charakteristickým znakom kresťanskej viery je vzájomná láska (porov. Jánovo evanjelium 15, 17; Prvý Jánov list 4, 7 – 13) na obraz Trojice.
Obraz a podoba
Vo svojom druhom príbehu stvorenia starozákonná kniha Genezis rozlišuje medzi ľuďmi a všetkými ostatnými Božími dielami. Máme rovnaký pôvod a určenie ako celá stvorená skutočnosť, ale pritom sme radikálne odlišní. Existujeme na Boží „obraz a podobu“ (Gn 1, 26).
Mnohí cirkevní Otcovia používali „obraz“ a „podobu“ ako pomôcku na opis nášho vzťahu s Bohom. Pre nich „obraz“ označuje tú nezničiteľnú podobnosť s Bohom, ktorá je v srdci našej prirodzenosti. Títo cirkevní Otcovia videli tento obraz v mnohých aspektoch ľudskej osoby, vrátane našej slobody, našej racionality, našej nadvlády nad svetom a našej nesmrteľnosti. Predovšetkým niektorým východným kresťanom sa naše stvorenie pre spoločenstvo (ako „muža a ženu ich stvoril“ Gn 1, 27) javilo ako odraz Božej trojičnej podstaty. Ešte iní považovali celú ľudskú osobu za podobnú Bohu: telo, emócie aj intelekt.
Naše zjednotenie s Bohom
Pre cirkevných Otcov slovo „podoba“ označuje naše zjednotenie s Bohom mocou Svätého Ducha. Túto harmóniu s Bohom cirkevní Otcovia videli vysvetlenú v knihe Genezis opisom Adama a Evy, ktorí sa tešia zo spoločenstva s Bohom v záhrade. V ich pohľade sa obraz a podoba dopĺňajú. Keďže sme stvorení na Boží obraz, sme slobodní; a ako slobodní našu podobu potvrdzujeme v zjednotení s Bohom. Adam však zhrešil a vybral si nebyť „ako Boh.“ Stratil podobu v nás a poškodil obraz. Boží obraz v nás zostáva vždy ako základ pre prinavrátenie priateľstva s Bohom a pre určené zjednotenie s Ním.
Kristus opravil poškodenie spôsobené Adamovým hriechom: „Lebo ak previnením jedného zomreli mnohí, tým väčšmi sa milosťou jedného človeka, Ježiša Krista, v mnohých rozhojnila Božia milosť a dar“ (List Rimanom 5, 15). Kristus, dokonalý „obraz neviditeľného Boha, prvorodený zo všetkého stvorenia“ (List Kolosanom 1, 15), prinavrátil Božiu podobu ľuďom, keď sa im pripodobnil „vo všetkom … okrem hriechu“ (List Hebrejom 2, 17; 4, 15).
Človečenstvo je naplnené
V novom stvorení, ktoré uviedol Kristus, sa napĺňa Boží obraz v ľuďoch. Zatiaľ čo Kristus je dokonalým Božím obrazom, kresťan je Kristovým obrazom. Naša prirodzenosť na Boží obraz je potvrdená a my sme teraz schopní obnoviť Božiu podobu. Teraz je možné vrátiť sa k pôvodnej harmónii života pred pádom. Môžeme konať z našej skutočnej ľudskej prirodzenosti podľa Božieho obrazu a podoby. Môžeme si vybrať, že sa vrátime k Bohu prostredníctvom milosti Ducha. Naša životná cesta sa môže stať, ako povedal sv. Irenej Lyonský, stálym „napredovaním k sľubnej budúcnosti.“ Znovu môžeme byť skutočne ľuďmi, pretože môžeme stúpať k zjednoteniu s Bohom.
Zdroj: Katechizmus LIGHT FOR LIFE, Part One, The Mystery Believed, God With Us Publications 1994. Pracovný preklad zhotovil o. Ján Krupa
Zdroj obrázka: https://annunciationoca.org/about-mankind/
Nasledujúce: Katechéza pre deti: Božie slovo (6. časť)Predchádzajúce: Katechéza pre deti: Boh stvoril svet (4. časť)