Kristus naša Pascha: Stvoriteľ a jeho stvorenie (11. časť)

Stvoriteľa neba i zeme, sveta viditeľného i neviditeľného.

(Symbol viery).

Pane neba i zeme a všetkého viditeľného i neviditeľného stvorenia.

(Anafora Liturgie sv. Bazila Veľkého)

99Naša viera v Stvoriteľa nám dáva možnosť pochopiť zmysel a podstatu stvoreného sveta. Biblické zjavenie nám odhaľuje prítomnosť Stvoriteľa v realite sveta: spoznávame Stvoriteľa a svet – jeho stvorenie.

100 Slovo stvorenie poukazuje na spojenie medzi svetom a osobou Stvoriteľa, pretože svet je „dielom jeho rúk“. Preto nie je možné poznať stvorenie oddelene od Stvoriteľa. Božie zjavenie upriamuje našu pozornosť ani nie tak prírodné zákony, ako skôr na činy Stvoriteľovej božskej ekonómie. Vo svetle viery sa nám zjavuje skutočná krása stvorenia ako odrazu krásy a veľkoleposti jeho Stvoriteľa: „Aké mnohoraké sú tvoje diela, Pane! Všetko si múdro urobil“ (Ž 103/104, 24).

Otec tvorí skrze Syna vo Svätom Duchu

101 Z lásky k človeku Boh vystúpil z neprístupného svetla svojho vnútrobožského života a zjavil sa vo svete, ktorý stvoril: „Dnes vyšlo Slnko, ktoré nikdy nezapadá, a svet sa naplnil nádherou Pánovho svetla.“[1] Základom sveta je „milosť nášho Pána Ježiša Krista a láska Boha Otca i spoločenstvo Svätého Ducha“[2] (porov. 2 Kor 13, 13). O účasti troch osôb Najsvätejšej Trojice na stvorení sveta svätý Bazil učí: „Keď uvažujete o stvorení, radím vám, aby ste najprv mysleli na toho, ktorý je prvou príčinou všetkého, čo jestvuje: totiž na Otca, a potom na Syna, ktorý je stvoriteľom, a potom na Svätého Ducha, zdokonaľovateľa.“[3] Stvorený z lásky sa svet sa stáva chrámom, miestom a prostredím Božieho vzťahu s ľudstvom. Prítomnosť Boha vo svete, akoby v chráme, je predobrazom vstupu Božieho Syna do ľudského tela, vtelenia (porov. Hebr 10, 5).

102 Vtelenie Božieho Syna odhaľuje účel stvoreného sveta. V určenom okamihu dejín zostúpi Boží Syn do stvorenia, aby stvorenie pozdvihol k Bohu. To sa uskutočňuje pôsobením Svätého Ducha. Počas šiestich dní stvorenia Svätý Duch pripravuje prostredie pre ľudstvo (porov. Gn 1). V Starom zákone Boh pripravuje ľudstvo na stretnutie s vteleným Božím Synom, aby skrze Ježiša Krista bolo celé stvorenie privedené k Otcovi, „aby bol Boh všetko vo všetkom“ (1 Kor 15, 28).

Sloboda Stvoriteľa

103Sväté písmo začína opis stvorenia sveta týmito slovami: „Na počiatku stvoril Boh nebo a zem“ (Gn 1, 1). Boh bol, je a zostáva vždy „na počiatku“ všetkého stvoreného a všetkého, čo vzniká v čase. Evanjelista Ján píše o Bohu ako počiatku všetkého: „Ja som Alfa a Omega, hovorí Pán Boh, ktorý je, ktorý bol a ktorý príde, Všemohúci“ (Zjv 1, 8). Svätý Irenej Lyonský píše, že všetko vzišlo z Božích rúk prostredníctvom Slova a Svätého Ducha.[4]

104 Boh uskutočňuje svoj plán stvorenia sveta prostredníctvom svojho Slova: „Buď svetlo!… Buď obloha uprostred vôd“ (Gn 1, 3. 6). Toto stvoriteľské Slovo sa vo Svätom písme zjavuje ako Boží Syn zrodený z Otca: „On je obraz neviditeľného Boha, prvorodený zo všetkého stvorenia… On je pred všetkým a všetko v ňom spočíva“ (Kol 1, 15 – 17).

105 Boh tvorí slobodne, nič neobmedzuje jeho tvorivú slobodu. Božia tvorivosť sa prejavuje v stvorení, v tom, že z nebytia vytvára bytie. Boh povoláva k bytiu to, čo neexistovalo a nemuselo nevyhnutne existovať. Inými slovami, čo Boh povolal do  existencie, nevzniklo z nejakej nevyhnutnosti. Sväté písmo nám nehovorí, ako vznikol svet. Namiesto toho hovorí o tom, že kto (Otec), skrze koho (Slovo, Syna) a v kom (Svätom Duchu) povolal tento svet k existencii.

106 Boh je Stvoriteľ. To znamená, že Boh nielenže stvoril svet, ale je vo svojom stvorení vždy prítomný a stále tvorí. Stvorenie je teda znakom a prejavom Božej stvoriteľskej lásky. Prostredníctvom ľudských bytostí je stvorenie povolané odpovedať na lásku láskou a túžiť po Bohu tak, ako Boh túži po nich. „Boh túži, aby po ňom túžili, a miluje, aby bol milovaný.“[5]

Dobrota stvorenia

107V rozprávaní o stvorení sveta Sväté písmo odhaľuje spôsob, ako Boh hodnotí ním stvorený svet: „A Boh videl, že je to dobré“ (Gn 1, 10n). Boh ako nejaký umelec vytvorí majstrovské dielo; pozorne preskúma svoje stvorenie a teší sa z neho. Otec kontempluje tento svet a v jeho črtách rozpoznáva tvár Syna – prvorodeného všetkého stvorenia, skrze ktorého a pre ktorého bolo všetko stvorené (porov. Kol 1, 15n). Kristova tvár sa čoraz zreteľnejšie vyjavuje v priebehu dejín – až po vtelenie Božieho Syna a jeho druhý príchod v sláve. Stvorenie je viditeľnou ikonou neviditeľného Boha. Ako sa dejiny vyvíjajú, toto stvorenie sa mocou Svätého Ducha premieňa na „nové stvorenie“, ktorého predobrazom je oslávené telo Zmŕtvychvstalého Krista.

108 Kontemplácia – hlbší spôsob nazerania na svet, ku ktorému nás pozýva Boh – nás učí vnímať okolitý svet nielen ako materiálnu vec alebo ako niečo užitočné a príjemné pre naše egá, ale ako oblasť pôsobenia osobného Boha, ktorý je odlišný od nás a od sveta. Slová modlitby z obradu Veľkého požehnania vody nám poskytujú nádherný príklad kresťanského pohľadu na svet:

Slnko ťa chváli; mesiac ťa oslavuje; hviezdy ťa prosia; svetlo ťa poslúcha; hlbiny sa pred tebou chvejú; pramene ti slúžia. Ty si rozprestrel nebesia ako stan; ty si upevnil zem na vodách; ty si ohradil more pieskom. Ty si vylial vzduch, aby živé tvory mohli dýchať…[6]

109 Kontemplácia sveta vo svetle skúsenosti s osobným Bohom, ktorý jediný je dobrý (porov. Lk 18, 19), poskytuje základ pre potvrdenie dobroty sveta, hmoty a celého stvorenia. „Svet je dobrý a celý jeho obsah sa ukazuje ako múdro a umne usporiadaný.“[7] Vo Svätom písme je obrazom Božieho plánu pre svet raj (porov. Gn 2). Realizácia tohto plánu závisí od spolupráce ľudstva s Bohom. Raj je Božím darom a zároveň povolaním ľudstva.

110 Svet, ktorý Boh zamýšľal ako raj, je Božím darom ľudstvu a sférou nášho vzťahu s Bohom, s druhými a s prírodou. Z tohto dôvodu ľudské bytosti nemôžu zaujať konzumný postoj k svetu, k svetu, ktorý je naplnený láskou a pozornosťou Darcu. Kresťanský postoj k svetu spočíva v tom, že ho vnímame ako Boží dar. Rastúc vo viere kresťania stúpajú vo svojom chápaní od darov k osobe Darcu. Považovanie sveta za Boží dar umožňuje vyhnúť sa dvom extrémom: znižovaniu jeho hodnoty (keďže svet je Božím stvorením), alebo jeho absolutizácii (keďže svet nie je Bohom).

Zdroj: Catechism of the Ukrainian Catholic Church Christ – Our Pascha, Edmonton 2018. Pracovný preklad z anglického jazyka zhotovil o. Ján Krupa


[1] Trebník, Obrad Veľkého požehnania vody na sviatok Bohozjavenia, Druhá modlitba.

[2] Liturgikon, Svätá božská liturgia nášho otca svätého Jána Zlatoústeho, Anafora.

[3] Bazil Veľký, O Svätom Duchu 16, 38: PG 32, 136.

[4] Porov. Irenej Lyonský, Proti herézam,IV, 20 1. 3 – 4; V, 1, 3: PG 7, 1122 – 1123.

[5] Maxim Vyznávač, Kniha o sporných otázkach, 31: PG, 91, 1280.

[6] Trebník,Obrad Veľkého požehnania vody na sviatok Bohozjavenia, Tretia modlitba.

[7] Gregor Nysský, Veľká katechéza1: PG 45, 16.

Please follow and like us:


Nasledujúce: Kristus naša Pascha: Boží plán a anjeli (12. časť)

Predchádzajúce: Z katechizmu Kristus naša Pascha: Veríme vo Svätého Ducha (10. časť)



Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: https://www.jankrupa.sk.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings