Život a bohoslužba: Liturgický rok – Pánov deň (8. časť)
Videli sme Kristovo vzkriesenie, preto sa pokloňme Pánu Ježišovi, Svätému, jedinému bezhriešnemu: Klaniame sa tvojmu krížu, Kriste, a tvoje sväté vzkriesenie ospevujeme a oslavujeme. Lebo ty si náš Boh, okrem teba ani iného nepoznáme, tvoje meno vyslovujeme. Poďte, všetci verní, klaňajme sa svätému Kristovmu vzkrieseniu, veď skrze kríž prišla radosť do celého sveta. Ustavične dobrorečme Pánovi, ospevujme jeho vzkriesenie, lebo pre nás pretrpel ukrižovanie a smrťou zahubil smrť.
Utiereň Vzkriesenia
Denný cyklus bohoslužieb (večiereň, utiereň, hodinky) spája chválu Boha s pohybmi počas dňa. Božská liturgia nás na druhej strane vyvádza z každodenného cyklu času ku kairosu, príchodu Pána do našich dejín. Pánov deň, nedeľa, je osobitne spojený s týmto slávením, a preto je to deň osobitne určený na božskú liturgiu. Tretí typ slávenia je spojený so slávením cirkevných sviatkov. V priebehu rokov boli vyčlenené dni, ktoré pripomínajú konkrétne aspekty Pánovho príchodu medzi nás v tele. Tieto sviatky spájajú historické udalosti Kristovho narodenia, krstu atď., s ich večným významom, ktorý presahuje históriu.
Pánov deň
Keďže náš Pán vstal z mŕtvych v prvý deň týždňa, nedeľa sa od počiatku kresťanstva slávila ako „Pánov deň“. Stala sa hlavným dňom kresťanskej bohoslužby, hoci sabat (sobota) sa slávil s rovnakou úctou až do štvrtého storočia. Naša viera v spasenie spočíva na skutočnosti vzkriesenia, pretože „keď Kristus nevstal [z mŕtvych], vaša viera je márna a ešte stále ste vo svojich hriechoch. Potom aj tí, čo zosnuli v Kristovi, sú stratení. Ak len v tomto živote máme nádej v Kristovi, sme najúbohejší zo všetkých ľudí“ (1 Kor 15, 17 – 19). Zmŕtvychvstanie musí byť ústredným bodom nášho života, a to nielen ako historický fakt, ale ako skutočnosť, ktorá robí náš život hodnotným. Oslavou tejto udalosti každý týždeň obnovujeme svoju pamäť a svoje. Sú dve nedele, v ktorých sa vzkriesenie takto osobitne nepripomína, pretože sa v nich pripomínajú udalosti priamo spojené so vzkriesením: Kvetná nedeľa, ktorá nás pripravuje na pamiatku umučenia nášho Pána počas Veľkého týždňa, a Päťdesiatnica, ktorá oslavuje dar Svätého Ducha v hornej sieni v päťdesiaty deň Paschy.
Nedeľa: Ôsmy deň
Nedeľa je taktiež oslavou začiatku nového stvorenia. Raná Cirkev uvažovala o nedeli podobne ako my o samotnej Eucharistii. Otcovia ju často nazývali „ôsmym deň“ alebo prvým dňom nového stvorenia. Kristovo zmŕtvychvstanie znamená koniec starého poriadku a začiatok novej éry. Žijeme v tom, čo svätý Pavol nazýva novým stvorením (2 Kor 5, 17), pretože Kristus ako druhý Adam svojím životom, smrťou a zmŕtvychvstaním znovu začal ľudské dejiny.
Toto nové stvorenie presahuje bežný chod každodenných udalostí; je to niečo ako nebo na zemi. Preto mnohí Otcovia začali hovoriť o nedeli ako o „ôsmom dni“, dni mimo nášho pozemského týždenného cyklu. Sedemdňový týždeň bol v židovskom myslení spojený s príbehom stvorenia z knihy Genezis. V tomto príbehu je Boh zobrazený ako ten, ktorý šesť dní pracuje a v siedmy deň, sabat, odpočíva. Teraz, keď sa v Kristovi začalo nové stvorenie, má týždeň ôsmy deň, deň, ktorý nás vedie za hranice fyzického sveta do Božieho kráľovstva v Ježišovi Kristovi. V tento deň sme vzkriesení k životu s Kristom a Božie kráľovstvo sa stáva prítomným v celej svojej moci. Nedeľa bola pre prvých kresťanov dôležitá aj preto, lebo v tento deň očakávali, že Kristus príde opäť (druhý príchod) v celej svojej moci a sláve, aby súdil živých i mŕtvych.
Božská liturgia je najužšie spojená s týmto týždenným slávením. Každá liturgia je oslavou vzkriesenia nášho Pána. Ako zdôraznil svätý Ján Zlatoústy: „Tajomstvo Veľkej noci nemá väčšiu účinnosť ako to, ktoré sa slávi teraz. Je to jedno a to isté. Vždy je tu tá istá milosť Ducha, vždy je to Pascha“ (porov. 1 Tim 5, 3). Božská liturgia je teda osobitne predpísaná najmä na nedeľu, deň, keď náš Pán vstal z mŕtvych, na „ôsmy deň“, deň eschatonu.
OTÁZKY NA ZAMYSLENIE
Aké sú dva hlavné témy Pánovho dňa?
Ako slávite Pánov deň?
Zdroj: Life and worship: the mystery of Christ among us, God with us publications 1986. Pracovný preklad pripravili Juraj Šipula a o. Ján Krupa.
Nasledujúce: Život a bohoslužba: Paschálny cyklus (9. časť)Predchádzajúce: Život a bohoslužba: Liturgický deň II. (7. časť)