Sviatok apoštolov Petra a Pavla (29. jún)

Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu

Sviatok apoštolov Petra a Pavla (29. jún)

Sviatky týchto dvoch apoštolov splynuli do jedného sviatku na základe veľmi starobylej tradície, že boli umučení v Ríme v ten istý deň. Petra mali popraviť v blízkosti Vatikánskeho vršku a Pavla na Ostijskej ceste počas prenasledovania cisárom Nerom okolo roku 68. Nemáme presné informácie o činnosti Petra a Pavla po období, ktoré zachytávajú Skutky apoštolov. Skutky apoštolov sa končia Pavlovým príchodom do Ríma, kde ho mali odsúdiť. Nevieme, kde bol v tom čase Peter. Pobyt a smrť oboch apoštolov v Ríme nie je dogmatickou, ale historickou otázkou, ktorú treba pojednávať s úplnou objektivitou a slobodou vedy. Literárne dokumenty a topografické tradície týkajúce sa apoštolátu a mučeníctva Petra a Pavla v Ríme sú však dostatočne starobylé a dôležité na to, aby sme mohli pripísať aspoň veľkú pravdepodobnosť stálemu názoru Cirkvi na túto tému. Od 4. storočia sa sviatok apoštolov Petra a Pavla slávil v Ríme 29. júna, zatiaľ čo v Konštantínopole a na Východe niekoľko dní po Vianociach, 28. decembra. Od neznámeho dátumu sa napokon všeobecne presadil rímsky zvyk.

Medzi sviatkom svätých Petra a Pavla a Päťdesiatnicou existuje úzky duchovný vzťah, lebo svedectvo apoštolov je priamym plodom zostúpenia Svätého Ducha na nich. Pripomeňme, že na Päťdesiatnicu Pavol nebol s Jedenástimi. No Ananiáš mu hneď po obrátení vkladaním rúk preniesol Svätého Ducha (Sk 9, 17).

Význam sviatku svätých Petra a Pavla v byzantskom liturgickom cykle je zrejmý zo skutočnosti, že na tento sviatok veriacich pripravuje osobitný pôst, tzv. „Apoštolský pôst“. Toto pôstne obdobie, ktoré je v praxi pomerne mierne, sa začína v pondelok po prvej nedeli po Päťdesiatnici a končí sa 28. júna.

„Chváľme veľké svetlá Cirkvi, Petra a Pavla, lebo žiaria jasnejšie ako slnko na oblohe viery…“ Tak spievame na večierni tohto sviatku 28. júna. Na utierni i večierni sa hymny javia rovnomerne rozdeľovať chválospev medzi oboch apoštolov, na ktorých sa obracajú striedavo. Avšak evanjelium čítané na utierni (Jn 21, 14 – 25) sa týka osobitne apoštola Petra.Počujeme tam nášho Pána trikrát sa spýtať Petra: „Miluješ ma?“ Peter trikrát odpovedá so smutnou a zároveň horlivou pokorou: „Áno, Pane, ty vieš, že ťa mám rád.“ A Ježiš ho trikrát vyzve, aby pásol stádo Dobrého pastiera: „Pas moje baránky! … Pas moje ovce!“ Potom Ježiš zahaleným spôsobom predpovie Petrovi, „akou smrťou oslávi Boha“.

Toto evanjelium nám hovorí dve veci

Najprv jasne kladie jedinečnú otázku, na ktorú musíme neustále odpovedať: „Miluješ ma?“ (Jn 21, 15 – 17). V kresťanskom živote sa všetko redukuje na túto otázku. Môžeme odpovedať s Petrom: „Áno, Pane, ty vieš, že ťa mám rád“? Neodporujú naše činy tomuto uisteniu? Jednoducho odpovedať, že nemáme radi Pána, by však znamenalo nespoznať a udusiť úsilia – aj keď sú ešte také slabé – , ktoré Svätý Duch vkladá do našich sŕdc a vedie ku Kristovi. Povedzme teda Ježišovi: „Pane, ty vieš všetko, ty vieš, že ťa mám rád. Neočakávam nič od seba, všetko očakávam od milosti.“

Druhé ponaučenie z tohto evanjelia sa týka povahy autority v Cirkvi. Pán tu udeľuje Petrovi osobitnú autoritu. Všimnime si najskôr, že táto autorita je založená na primáte lásky – „miluješ ma viac ako títo?“, a potom, že spočíva v pokornej a nesebeckej službe – „pas moje ovce“. Akákoľvek nadradenosť medzi kresťanmi, ktorá nie je nadradenosťou v láske a službe, nezodpovedá zámerom nášho Pána. Každá autorita v Cirkvi, ktorá sa vyjadruje v pojmoch vážnosti, materiálneho vlastníctva alebo nadvlády, je cudzia a nepriateľská tejto skutočne pastoračnej starostlivosti, na ktorej sa podieľať Ježiš vyzýva. Podľa týchto Pánových slov adresovaných Petrovi budú posudzovaní všetci, ktorí si nárokujú autoritu vnútri spoločenstva veriacich.

Staré rímske výrazy servus servorum Dei, „sluha Božích služobníkov“, a sollicitudo omnium ecclesiarum, „starostlivosť o všetky cirkvi“, vyjadrujú úplne obdivuhodný ideál. Je na histórii, aby posúdila, do akej miery sa skutočnosť zhodovala s týmto ideálom.

Texty, ktoré počujeme na liturgii 29. júna, ukazujú, ako sú úlohy Petra a Pavla obe potrebné a navzájom sa dopĺňajú.

Evanjelium (Mt 16, 13 – 19) obsahuje Petrovo vyznanie v Cézarei Filipovej: „Ty si Mesiáš, Syn živého Boha…“ a Ježišovu odpoveď: „Ty si Peter a na tejto skale postavím svoju Cirkev a pekelné brány ju nepremôžu. Tebe dám kľúče od nebeského kráľovstva: čo zviažeš na zemi, bude zviazané v nebi, a čo rozviažeš na zemi, bude rozviazané v nebi.“ O tomto texte sa veľa diskutuje a názory so rôznia. Isté však zostáva, že Ježiš chcel Petrom sformulované vyznanie viery uznať a potvrdiť udelením duchovnej moci.

Apoštol (2 Kor 11, 21 – 12, 9) uvádza nárok Pavla – ktorý bol povolaný k apoštolátu priamo Kristom –, aby bol považovaný za rovnocenného alebo dokonca nadradeného čo sa týka autority oproti služobníkom evanjelia, ktorí už boli ustanovení a uznaní podľa poriadku: „Oni Sú Kristovi služobníci… Tým viac ja…“ Pavol zdôvodňuje toto stanovisko na jednej strane utrpením, ktoré znášal, a na druhej strane milosťami a zjaveniami, ktoré mu boli udelené.

Pozorné štúdium vzťahov medzi Pavlom a Jedenástimi nám môže veľa naučiť o otázke autority v Cirkvi. Pavol sa nikdy nevzoprel „inštitucionálnemu“ prvku, ktorý predstavovalo „historický“ apoštolát Jedenástich. Prijal vkladanie rúk od tých, ktorí už boli uznaní za nositeľov Svätého Ducha. Svoje vlastné metódy apoštolátu podriadil súhlasu Cirkvi zhromaždenej v Jeruzaleme. Ale nepripustil, že jeho výnimočné povolanie by malo byť menejcennejšie ako bežné povolanie ostatných apoštolov, ani že jeho poznanie Krista, hoci úplne duchovné a získané milosťou, by malo byť menšie ako poznanie, ktoré mali prví učeníci Ježiša, ani že by mal obetovať svoje vlastné presvedčenia názorom najautorizovanejších apoštolov: „Ale keď prišiel Kéfas do Antiochie, zoči-voči som sa postavil proti nemu, lebo si zaslúžil pokarhanie“ (Gal 2,11).

Čím viac bude Cirkev ovládaná Svätým Duchom, tým viac prekoná všetky napätia medzi riadne získanou autoritou a duchovnou slobodou. Musí sa vytvoriť syntéza medzi tradíciou a inšpiráciou.

Petra a Pavla nemožno oddeľovať, a preto ich Cirkev oslavuje rovnaký deň. Povedzme spolu s ňou: „Raduj sa, Peter, apoštol a verný priateľ svojho Majstra, Krista, nášho Boha. Raduj sa, milovaný Pavol, kazateľ viery a učiteľ celého sveta. Ako svätá vzývaná dvojica prosíte Krista, nášho Boha, aby spasil naše duše.“ (večiereň)

Cirkev by chcela všetkých ostatných apoštolov spojiť s úctou, ktorú preukazuje Petrovi a Pavlovi. Preto je 30. jún venovaný spoločnej spomienke na dvanástich apoštolov. Ako sa píše v kondáku toho dňa: „…keď dnes slávime ich pamiatku, oslavujeme Toho, ktorý ich oslávil.“

Zdroj: Mních východnej Cirkvi, Rok milosti Pána, preložené v júni 2025

Zdroj obrázka: https://orthochristian.com/95310.html


Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...




Štvrtá nedeľa po Päťdesiatnici: Stotníkova viera

Päťdesiatnica – zostúpenie Svätého Ducha

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: https://www.jankrupa.sk.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings