Svetlo pre život: Ľudstvo na Boží obraz a podobu (8. časť)
Vo svojom druhom príbehu o stvorení starozákonná kniha Genezis rozlišuje medzi ľudstvom a všetkými ostatnými Božími dielami. Máme rovnaký pôvod a určenie ako všetka stvorená skutočnosť, ale zároveň sme radikálne odlišní. Existujeme na „obraz a podobu“ Boha (Gn 1, 26).
Nespočetné množstvo židovských a kresťanských mysliteľov sa snažilo vysvetliť, čo to znamená byť na Boží obraz. Niektorí zdôrazňovali vládu a správu nad stvorením, ktorú nám dáva Boh (porov. Gn 1, 26). Hoci sme mu nepochybne podriadení, máme účasť na jeho panstve ako slobodné bytosti so zodpovednosťou a kontrolou. Iní zdôrazňovali naše duševné a duchovné kvality, najmä našu slobodnú vôľu, ako vyznačujúce nás na Boží obraz.
Mnohí cirkevní Otcovia používali slová „obraz“ a „podobu“ na opis nášho vzťahu s Bohom. „Obraz“ pre nich znamenal nezničiteľnú podobnosť s Bohom, ktorá je podstatou našej prirodzenosti. Títo Otcovia videli tento obraz v mnohých aspektoch ľudskej osoby vrátane našej slobody, rozumnosti, vlády nad svetom a nesmrteľnosti. Najmä niektorým východným kresťanom sa naše stvorenie ako spoločenstvo („muža a ženu ich stvoril“ Gn 1, 27) javilo ako odraz trojičnej podstaty Boha. Ešte iní chápali celú ľudskú osobu ako podobnú Bohu: telo, emócie aj intelekt.
Pre Otcov slovo „podoba“ označovalo naše zjednotenie s Bohom mocou Svätého Ducha. Túto harmóniu s Bohom videli znázornenú v knihe Genezis opisom Adama a Evy, ktorí sa tešili zo spoločenstva s Bohom v záhrade. Podľa ich názoru sa obraz a podoba navzájom dopĺňajú. Stvorení na Boží obraz sme slobodní a ako slobodní potvrdzujeme svoju podobu v zjednotení s Bohom. Adam však zhrešil a rozhodol sa nebyť „ako Boh.“ Stratil podobu v nás a poškodil obraz. Boží obraz v nás zostáva vždy ako základ pre obnovenie priateľstva s Bohom a pre predurčené zjednotenie s ním.
Kristus opravil poškodenie spôsobené Adamovým hriechom: „Lebo ak previnením jedného zomreli mnohí, tým väčšmi sa milosťou jedného človeka, Ježiša Krista, v mnohých rozhojnila Božia milosť a dar“ (Rim 5, 15). Kristus, dokonalý „obraz neviditeľného Boha, prvorodený zo všetkého stvorenia“ (Kol 1, 15), prinavracia božskú podobu ľudstvu, keď sa im stal podobným „vo všetkom… okrem hriechu“ (Hebr 2, 17; 4, 15).
V novom stvorení, ktoré uviedol Kristus, sa naplňuje božský obraz v ľudstve. Zatiaľ čo Kristus je dokonalým obrazom Boha, kresťan je obrazom Krista. Naša prirodzenosť na Boží obraz je potvrdená a my sme teraz schopní obnoviť božskú podobu. Teraz je možné vrátiť sa k pôvodnej harmónii života, aká bola pred pádom. Môžeme konať zo svojej pravej ľudskej prirodzenosti podľa Božieho obrazu a podoby. Môžeme sa rozhodnúť vrátiť sa Bohu prostredníctvom milosti Ducha. Naša životná cesta sa môže stať, ako povedal sv. Irenej Lyonský, stálym „postupom k budúcnosti plnej prisľúbení.“ Môžeme byť opäť skutočne ľuďmi, pretože môžeme stúpať k zjednoteniu s Bohom.
Zdroj: Katechizmus LIGHT FOR LIFE, Part One, The Mystery Believed, God With Us Publications 1994. Pracovný preklad zhotovil o. Ján Krupa.
Nasledujúce: Svetlo pre život: Pád ľudstva (9. časť)Predchádzajúce: Svetlo pre život: Druhý príbeh o stvorení (7. časť)