Kristus naša Pascha II.: Celebrant krstu (10. časť)
419 Obrad krstu sa začína ustanovením katechumena — prípravou osoby na krst. V úvodnej modlitbe kňaz položí ruku na katechumena. Cirkev tak berie katechumena do svojej starostlivosti, aby bol „uznaný za hodného utiekať sa k tvojmu [Božiemu] svätému menu a nájsť ochranu v tôni [Božích] krídel.“[1] Potom Cirkev prostredníctvom modlitieb a exorcizmov chráni katechumena pred vplyvom Satana. Následne sa katechumen buď osobne alebo prostredníctvom krstných rodičov zriekne Satana a jeho skutkov a zjednotí sa s Kristom Spasiteľom. Na znak tohto zjednotenia s Kristom prejde z predsiene chrámu (symbol sveta) do stredu lode (symbol Kristovej Cirkvi).
420 Bezprostredne pred ponorením (alebo poliatím) kňaz pomaže katechumena svätým olejom. Toto pomazanie je znakom moci Svätého Ducha prijatej v krste. Dáva sa katechumenovi ako „meč spravodlivosti“ na „odvrátenie každého pôsobenia diabla“ a na „obnovenie tela i duše“.[2] Kňaz pomaže čelo, hruď, plecia, uši a ruky a nohy.[3] Čelo pomaže preto, „aby sa mu rozum otváral na pochopenie a prijatie tajomstiev Kristovej viery“. Hruď pomaže, aby pokrstený „miloval Pána Boha celým svojím srdcom“. Plecia pomaže, aby „ochotne zobral na seba príjemné Kristovo jarmo“. Uši sa pomažú „aby mu sluch slúžil na počúvanie viery a prijímanie hlasu božského evanjelia“. Nakoniec sa pomažú ruky a nohy krstenca, aby „zdvíhal svoje ruky k svätyni, aby v každom čase konal spravodlivo“ a „kráčal v šľapajach Kristových prikázaní“. Pomazanie tela naznačuje, že v krste sa obnovuje celá prirodzenosť človeka spolu so všetkými jeho zmyslami.
421 Krst sa vykonáva vodou, ktorá je symbolom života, ale aj smrti („vody potopy“, porov. Gn 6 – 9). Prechod cez vody Červeného mora symbolizuje spásu (porov. Ex 14), kým obmytie vodou je symbolom uzdravenia (napr. vyliečenie Námana z malomocenstva, porov. 2 Kr 5, 10 – 14). Kňaz trikrát ponára osobu do vody alebo jej trikrát leje vodu na čelo, pričom vyhlasuje: „Krstí sa Boží služobník (meno) v mene Otca. I Syna. I Svätého Ducha. Amen.“ Krst je smrťou „starého človeka“ a narodením „nového človeka“, zjednoteného s tromi božskými osobami – Otcom, Synom a Svätým Duchom (porov. Mt 28, 19). Deje sa to prostredníctvom zjednotenia s Kristovou smrťou a zmŕtvychvstaním (porov. Rim 6). Na znak nového narodenia dostane pokrstený kresťanské meno, ktorým Cirkev uvedie neofytu do duchovného vzťahu s jeho nebeským patrónom.
422 Novorodenec v Kristovi dostane biele rúcho, krstné rúcho (kryžmo). Je to rúcho spravodlivosti a symbolizuje „oblečenie si“ zmŕtvychvstalého Krista: „Všetci, čo ste pokrstení v Kristovi, Krista ste si obliekli“ (Gal 3, 27). Obliecť si Krista znamená, že novopokrstení sa stali novými ľuďmi: oblečení do svetlého rúcha ohlasujú pred ostatnými, že v nich žije a pôsobí Kristus. Kňaz podá novopokrstenému zažatú sviecu, pričom povie: „Prijmi túto horiacu sviecu a po celý svoj život sa usiluj o svoje prežiarenie svetlom viery a dobrých skutkov, aby si mohol, keď príde Pána, radostne mu vyjsť v ústrety so všetkými svätými.“ Ako je Kristus „svetlo [ktoré] vo tmách svieti“ (porov. Jn 1, 5), tak aj ten, ktorý bol Kristom osvietený v krste, je povolaný byť „svetlo sveta“ (Mt 5, 14).
Celebrant tajomstva krstu
423 Tajomstvo krstu zvyčajne slávi kňaz. Je duchovným otcom farského spoločenstva, ku ktorému je novopokrstený pripojený (a teda príslušným predsedajúcim). Ak je však nebezpečenstvo smrti, môže krstiť ktorýkoľvek kresťan. V takom prípade sa krst vykonáva trojitým poliatím osoby vodou so slovami: „Boží služobník (meno) sa krstí v mene Otca i Syna i Svätého Ducha. Amen.“ Často sa stáva, že osoba, ktorá prijíma krst v nebezpečenstve smrti, ho prijíma bez úplného liturgického obradu. Následne, ak osoba žije a uzdraví sa, je privedená ku kňazovi, ktorý obrad dokončí a vykoná aj myropomazanie. Tajomstvá krstu a myropomazania sa prijímajú len raz za život, pretože po narodení v Kristovi prostredníctvom Svätého Ducha zostávame deťmi Otca navždy.
Zdroj: Catechism of the Ukrainian Catholic Church Christ – Our Pascha, Edmonton 2018. Pracovný preklad z anglického jazyka zhotovil o. Ján Krupa.
[1] Trebník, Obrad krstu, Modlitba nad katechumenom.
[2] Trebník, Obrad krstu, Modlitba pre požehnanie oleja.
[3] Trebník, Obrad krstu, Modlitba pre požehnanie oleja.
Nasledujúce: Kristus naša Pascha II.: Sväté tajomstvo myropomazania (11. časť)Predchádzajúce: Kristus naša Pascha II.: Sväté tajomstvá kresťanskej iniciácie