Kristus naša Pascha: Umučenie (29. časť)
225 V Starom zákone prorok Izaiáš vydáva svedectvo o utrpení Božieho služobníka, ktoré Cirkev uznáva, že je utrpením Krista:
Opovrhnutý a posledný z ľudí, muž bolestí, ktorý poznal utrpenie, pred akým si zakrývajú tvár, opovrhnutý, a preto sme si ho nevážili. Vskutku on niesol naše choroby a našimi bôľmi sa on obťažil, no my sme ho pokladali za zbitého, strestaného Bohom a pokoreného. On však bol prebodnutý pre naše hriechy, strýznený pre naše neprávosti a na ňom je trest pre naše blaho a jeho ranami sme uzdravení. Všetci sme blúdili ako ovce, išli sme každý vlastnou cestou; a Pán na neho uvalil neprávosť nás všetkých. Obetoval sa, pretože sám chcel, a neotvoril ústa; ako baránka viedli ho na zabitie a ako ovcu, čo onemie pred svojím strihačom a neotvoril ústa (Iz 53, 3 – 7).
226 Ježiš sám predpovedal svoje budúce umučenie: „Splní sa všetko, čo napísali Proroci o Synovi človeka. Vydajú ho pohanom, vysmejú, potupia a opľujú, zbičujú ho a zabijú, ale on tretieho dňa vstane z mŕtvych“ (Lk 18, 31 – 33). Kristus dobrovoľne prijíma utrpenie a smrť, aby premohol smrť. „Nie smrť prijala život, ale Život prijal smrť.“[1]
227 Cirkev vo svojej liturgickej tradícii rôznymi obrazmi, ktoré predstavujú stichiry umučenia, modlitbou ospevuje spásonosné utrpenie Božieho Syna. Keď Kristus dovolí, aby ho spútali v Getsemanskej záhrade, rozviaže reťaze hriechu praotca Adama. Kristus prijme rozsudok smrti, aby ponúkol odpustenie hriechov. Trstinou, žezlom hanby, Kristus zapíše ľudí do Knihy života. Vyzlečením svojho rúcha na Golgote Kristus strhne z ľudského hriechu pokrývku pokrytectva. Keď dovolí, aby ho pribili na kríž, ukončí Adamovu túžbu po zakázanom ovocí. Písomný záznam o hriechoch ľudstva je pribitý na kríž a stotníkova kopija roztrhá naše dlhové záväzky. Strom kríža, nástroj smrti, sa stane stromom života. Kristovo telo, vyzdvihnuté na kríž, sa stane majákom svetla, ktoré zažal Boh s cieľom nájsť stratenú drachmu – hriešnika. Kristove ramená rozprestreté na kríži sa stanú Božím objatím a požehnaním pre všetkých ľudí. Miesto ukrižovania sa stane rajom, pretože strom kríža vydá výhonok života – Krista. Usnul na kríži a bol prebodnutý kopijou; a z jeho prebodnutého boku vytryskla krv a voda. Krvou vykúpil všetky národy a vodou ich očistil. On, ktorý zomrie pre hlad hriešnosti, živí ľudské pokolenie telom, ktoré je mäsom z jeho vlastného mäsa.
Zdroj: Catechism of the Ukrainian Catholic Church Christ – Our Pascha, Edmonton 2018. Pracovný preklad z anglického jazyka zhotovil o. Ján Krupa.
[1] Augustín, Komentár k Jánovmu evanjeliu 12, 10 – 11: PL 35, 1489 – 1490.
Nasledujúce: Kristus naša Pascha: Vzkriesenie a Nanebovstúpenie (30. časť)Predchádzajúce: Kristus naša Pascha: Pánov vstup do Jeruzalema (28. časť)