Prúd živej vody: Úloha Otcov v živote Cirkvi (16. časť)
Počas nášho prieskumu cirkevných otcov ako vyjadrenia posvätnej Tradície sme zdôrazňovali, ako títo muži a ženy vydávali verné svedectvo o Kristovi tým, že sa otvorili vedeniu Svätého Ducha, ktorý v nich prebýva. Vďaka vlastnej otvorenosti voči prítomnosti Kristovho Ducha boli schopní spolupracovať s vnuknutiami tohto Ducha a viesť Cirkev v priebehu storočí, a tak plniť poslanie, ktoré bolo zverené apoštolom a ich nástupcom. Otcovia sú strážcami myslenia apoštolov, služobníkmi a obrancami posvätnej Tradície, hovorcami Svätého Ducha. Plnením týchto úloh sa podieľali na formovaní Cirkvi v priebehu vekov.
Videli sme, že v istom zmysle už poznáme Otcov. Modlíme sa slovami, ktoré nám oni dali, spievame Božie chvály v hymnoch, ktoré oni zložili, snažíme sa pochopiť Božie tajomstvá pomocou obrazov, ktoré oni vytvorili, a žijeme podľa praxe, ktorú oni vytvorili pred nami. Nielenže máme tieto konkrétne prejavy ich života ako pokladnicu požehnania, z ktorej môžeme podľa potreby čerpať, ale máme aj ich príklad, ktorý môže usmerniť naše vlastné úsilie byť verní Kristovi.
Osobná úvaha
Aké boli znaky cirkevných otcov?
Ako sme v kontinuite s cirkevnými otcami?
Ako cirkevní otcovia ovplyvňujú náš život dnes?
Úvaha svätého Gregora z Nazianzu o Svätej Pasche
Toto je deň Vzkriesenia; a pre mňa je to vhodný začiatok. Buďme všetci zjednotení v srdci a vzdávajme Bohu slávu v tento slávnostný sviatok. Oslovme ako bratov aj tých, čo nás nenávidia, ako aj tých, čo nás milujú, pomáhajú nám a čokoľvek pre nás vytrpeli. Odpusťme si všetko vo Vzkriesení. Odpusťme si navzájom: Ja, ktorý som utrpel toto úctyhodné násilie, a vy, ktorí ste ho spôsobili…
Včera bol Baránok zabitý a stĺpy dverí pokropené Jeho Krvou, zatiaľ čo Egypt oplakával svojich prvorodených. Ale anjel ničiteľ a jeho obetný nôž, strašný a desivý, prešli popri nás, lebo nás chránila drahocenná Krv. Dnes sme úplne odišli z Egypta a od faraóna, jeho krutého tyrana, a od jeho utláčateľských dozorcov; sme oslobodení od práce s tehlami a slamou a nikto nám nezakazuje sláviť sviatok nášho prechodu, našu Paschu, a sláviť nie s kvasom zloby a hanebnosti, ale s nekvaseným chlebom úprimnosti a pravdy, a nenosiť so sebou nič z dávneho a zlého kvasu Egypta.
Včera som bol ukrižovaný s Kristom, dnes som s ním oslávený. Včera som s ním zomrel, dnes som s ním dostal život. Včera som bol s ním pochovaný, dnes s ním vstávam. Dnes obetujme tomu, ktorý za nás trpel a vstal z mŕtvych… Obetujme jeho obrazu to, čo je stvorené na podobu tohto obrazu. Vzdajme úctu tomu, na ktorého podobu sme boli stvorení… Staňme sa ako Kristus, pretože Kristus sa stal ako my. Staňme sa kvôli nemu bohmi, pretože on sa pre nás stal človekom. (Sv. Gregor z Nazianzu, Na Svätú Paschu)
Všimnite si podobnosť nasledujúcich hymnov, ktoré sa spievajú počas paschálneho obdobia:
Dnes nám bola zjavená posvätná Pascha, nová a svätá Pascha. Mystická Pascha! Ctihodný prechod! Pascha, ktorou je Kristus, Vykupiteľ. Nepoškvrnená Pascha, veľká Pascha. Prechod veriacich. Prechod, ktorý nám otvára brány raja. Pascha, ktorá posväcuje všetkých veriacich.
Včera som bol pochovaný s tebou, Kriste, ale dnes vstávam, vzkriesený s tebou. Včera som sa tebou ukrižoval; Spasiteľ, osláv ma so sebou vo svojom kráľovstve. (Sv. Ján z Damasku)
Zdroj: A stream of living water, God with us publications 1988. Pracovný preklad z angličtiny zhotovil o. Ján Krupa.
Nasledujúce: Prúd živej vody: Vyznania viery a koncily (17. časť)Predchádzajúce: Prúd živej vody: Neskorší byzantskí Otcovia a ich súčasníci (15. časť)