Kristus naša Pascha: Pánov vstup do Jeruzalema (28. časť)
221 Cirkev začína oslavovať Vzkriesenie ako víťazstvo nad smrťou spomienkou na vzkriesenia Lazára, počas ktorého sa Ježiš zjavuje ako „vzkriesenie a život“. „Kto verí vo mňa, bude žiť, aj keď umrie“ (Jn 11, 25). Lazárovou sobotou sa začína Kvetná trioda. Lazárova sobota vedie do Svätého týždňa, ktorý prináša dobrú zvesť o Kristovom víťazstve nad hriechom a smrťou prostredníctvom jeho umučenia a kríža. Znakom bezprostredne blížiaceho ho víťazstva je vstup Krista, Bohočloveka, do Jeruzalema. „Ako človek plakal nad Lazárom, a ako Boh ho vzkriesil z mŕtvych. Ako človek sedel na osliatku, a ako Bohu mu prevolávali: ‚Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom‘.“[1]
222 V liturgických hymnoch Kvetnej nedele, známej aj ako Palmová nedeľa, spievame o jeruzalemských deťoch, ktoré vítali Krista ako Kráľa, hoci ho farizeji a zákonníci odmietali prijať: „Zlé a cudzoložné pokolenie, prečo si tak neveriacky zaobchádzali so svojím Pánom?… Prečo ste odmietli prorokove slová, ktoré ho ohlasujú? Vaše vlastné deti dnes spievali na vašu hanbu: ‚Hosanna Synovi Dávidovmu! Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom!‘“[2] Tak ako ľud vítal Krista ratolesťami zo stromov, tak aj kresťania vítajú Krista „palmami cností“[3], keď nastupuje na svoje dobrovoľné umučenie. Tí, ktorí si neosvojili cnosti a odmietli Krista, sú prirovnávaní k neplodnému figovníku: „Áronova palica, hoci bola vyschnutá a odumretá, sa zmenila na zelenú ratolesť, ktorá vydáva listy, ale toto zločinné zhromaždenie sa zmenilo na neplodný figovník.“[4]
223 Liturgické texty Svätého a Veľkého týždňa nám predstavujú príklad kajúcnej ženy, ktorá drahým olejom pomazala nohy Spasiteľa (porov. Mt 26, 6 – 16; Lk 7, 36 – 50). Kajúcna neviestka, „keď rozpoznala Kristovo božstvo“, dostáva od neho odpustenie svojich hriechov a pohýna nás k pokániu: „Prijmi prúd mojich sĺz, ty, ktorý z oblakov čerpáš vody mora. Nakloň sa k stonaniu môjho srdca, ty, ktorý si vo svojom nevýslovnom seba-zrieknutí sklonil nebesia. Budem bozkávať tvoje najčistejšie nohy a utierať ich vlasmi svojej hlavy.“[5] Ježiša pozval farizej, ale požehnanie dostala neviestka: „Ježišu, životodarný chlieb, ty si jedol so Šimonom farizejom, aby neviestka získala tvoju milosť, ktorá prevyšuje každú cenu, tým, že vyleje olej na tvoju hlavu.“[6]
224 Dobrý skutok neviestky roznietil Judášovu žiarlivosť a podnietil ho k zrade. „Ó, Judášova bieda! Videl, ako neviestka bozkáva tvoje nohy, a ľstivo zosnoval plán, že ťa zradí bozkom. Ona si rozpustila vlasy a jeho spútala ako väzňa zúrivosť…, lebo závisť si nevie vybrať svoj prospech.“[7] Napriek tomu Ježiš robí všetko pre Judášovu záchranu: Umýva mu nohy a počas Tajomnej večere mu ponúka chlieb. „Ó, nevýslovné sebapokorenie!… Spasiteľu, ty, ktorý si oheň, umyl si nohy svojho zradcu, a keď si ho umýval, nespálil si ho…, ale dal si mu pri večeri Chlieb.“[8]
Zdroj: Catechism of the Ukrainian Catholic Church Christ – Our Pascha, Edmonton 2018. Pracovný preklad z anglického jazyka zhotovil o. Ján Krupa.
[1] Kyjevský metropolita Hilarion, Kázeň o zákone a milosti, 26.
[2] Kvetná trióda, Veľký pondelok, Večiereň, Stichira na stichovnách.
[3] Porov. Veľkopôstna trióda, Šiesty týždeň pôstu, Pondelok, Utiereň, Prvý a druhý sedalen.
[4] Kvetná trióda, Veľký pondelok, Povečerie, Kánon, Deviata pieseň.
[5] Kvetná trióda, Veľká streda, Utiereň, Stichira na stichovnách.
[6] Kvetná trióda, Veľký utorok, Veľké povečerie, Kánon, Deviata pieseň.
[7] Kvetná trióda, Veľký a svätý štvrtok, Večiereň, Stichira na 140. žalm.
[8] Kvetná trióda, Veľký a svätý piatok, Povečerie, Kánon, Ôsma pieseň.
Nasledujúce: Kristus naša Pascha: Umučenie (29. časť)Predchádzajúce: Kristus naša Pascha: Kristova Pascha (27. časť)