Milosrdný Samaritán: Úvod
Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu
Skôr ako sa začneme učiť o určitých prvkoch náuky našej svätej ortodoxnej viery – ako napríklad „Čo je krst?“ alebo „Čo je modlitba?“ –, potrebujeme pochopiť veľký obraz. „Veľký obraz“ znamená, ako všetky časti našej viery zapadajú do seba, aby tvorili celok.
Naša kresťanská viera je ako puzzle s mnohými dielikmi.[1] Ak si vezmeme jeden dielik z puzzle a pozrieme sa naň samostatne, nepovie nám toho veľa o kompletnom obraze, však? Aj keď vezmeme päť alebo šesť dielikov, nemôžeme povedať, ako tieto dieliky zapadajú do celého puzzle. To preto, lebo stále nevieme, ako má obraz vyzerať. No ak sa pozrieme na obraz na krabici, môžeme vidieť, ako budú všetky tie malé dieliky vyzerať, keď ich správne poskladáme.
Aj naša kresťanská viera sa môže zdať ako puzzle, pretože obsahuje veľa rôznych dielikov. No všetky tieto dieliky spolu vytvárajú krásny obraz. Je to obraz alebo ikona Ježiša Krista s jeho svätým Telom, Cirkvou.
Aby sme videli veľký obraz na našej duchovnej puzzle krabici, vypočujeme si príbeh, ktorý nám Ježiš vyrozprával počas svojho pozemského pôsobenia. Príbehy, ktoré Ježiš rozprával, sa nazývajú podobenstvá. Tieto podobenstvá rozprával, aby nás poučil o Bohu a Jeho kráľovstve. Tento príbeh nám pomôže poskladať všetky dieliky našej viery a ukáže nám, čo to znamená byť kresťanom – niekým, kto miluje Boha, nasleduje Ježiša Krista, žije z milosti Svätého Ducha a je členom Cirkvi.
Príbeh, ktorý si teraz vypočujeme, sa obvykle nazýva „Podobenstvo o milosrdnom Samaritánovi“ a nachádza sa v Evanjeliu svätého Lukáša. Toto podobenstvo nás naučí mnohé veci. V ňom môžeme vidieť všetky dieliky našej viery, no najmä to, ako nás Ježiš Kristus zachraňuje z hriechu a uzdravuje nás vo svojej Cirkvi.
PODOBENSTVO
Lukáš 10, 30 – 35
„Istý človek zostupoval z Jeruzalema do Jericha a dostal sa do rúk zbojníkov. Tí ho ozbíjali, doráňali, nechali ho polomŕtveho a odišli. Náhodou šiel touto cestou kňaz, ktorý ho síce videl, no obišiel ho. Takisto aj levita: keď prišiel na to miesto a uvidel ho, obišiel ho. No prišiel k nemu aj istý pocestný, Samaritán. Keď ho uvidel, prišlo mu ho ľúto. Pristúpil k nemu, nalial mu na rany olej a víno a obviazal mu ich. Potom ho vyložil na svoje dobytča, zaviezol do hostinca a postaral sa o neho. Na druhý deň vybral dva denáre, dal ich hostinskému a povedal: ‚Staraj sa oňho; ak na neho vynaložíš viac, na spiatočnej ceste ti to zaplatím.‘“
VÝKLAD PODOBENSTVA
Svätý Ján Zlatoústy a ďalší svätí Cirkvi nás učia dôležitému spôsobu, ako chápať toto Ježišovo podobenstvo. Podobenstvo nám ukazuje celý príbeh Božej lásky k tebe i ku mne a ku všetkým ľuďom. Pozrime sa, ako tento príbeh maľuje obraz našej viery.[2]
Istý človek cestuje
Človek, ktorý cestuje, je Adam. Spomínate si na Adama a Evu? Boli to prvý muž a prvá žena. Stvoril ich Boh. Žili na osobitnom mieste, ktoré pre nich stvoril Boh stvoril a volalo sa raj – krásna záhrada takmer ako nebo, no na zemi. Žili s Bohom a boli vždy plní radosti. To je príbeh Adama, prvého človeka, no je to aj tvoj príbeh a môj príbeh, pretože sme Adamove deti.
Človek cestuje nadol z Jeruzalema do Jericha
Viete, aké je to cestovať z Jeruzalema do Jericha? Musíte vždy zostupovať. Je to ako dlhá pešia túra z vysokého kopca do nízkeho údolia. A takto nám Ježiš hovorí, že Adam šiel z vysokého miesta na oveľa nižšie miesto. Čo sa nám tým Pán snaží povedať? Hovorí nám, že Adam zhrešil. Z vysokého duchovného postavenie, veľmi blízkeho Bohu, zostúpil na nízke miesto ďaleko od Boha. Odvrátením sa od Boha skrze hriech Adam „padol“ zo života plného šťastia a spokojnosti na miesto bolesti, utrpenia a smrti.
Človeka prepadnú lupiči
Čo sa stane človekovi počas cesty? Prepadnú ho zlodeji. Zlodeji mu vezmú šaty, zbijú ho a nechajú ho takmer mŕtveho. Kto sú zlodeji v našom príbehu? Ježiš tu hovorí o démonoch, padlých anjeloch diabla. Démoni túžia obrať nás o naše božské rúcho, našu blízkosť s Bohom. Keď Adam poslúchol démonov a zhrešil, stratil svoju duchovnú výzbroj, svoje rúcho svetla. Svetlo je Božia milosť. Milosť je Božie vlastné svetlo a život, o ktoré sa Boh túži deliť s nami. Toto rúcho svetla sme dostali, keď sme boli pokrstení.[3] No aby sme si ho udržali a urobili ho jasnejším, máme každý deň milovať a nasledovať Boha a snažiť sa nehrešiť. (Ak zhrešíme, môžeme sa kajať a dostať svoje rúcho späť.) Po odvrátení sa od Boha a jeho svetla bol Adam zbavený Božej milosti, ktorá predtým napĺňala jeho srdce a zaodievala ho ako rúcho. Adam po tom, ako zhrešil, už nebol zaodetý Božou milosťou.
Človek je ponechaný polomŕtvy
Teraz nám príbeh ukazuje, čo s nami robí hriech. Hriech nás robí chorými. Zraňuje nás. Prináša temnotu a duchovnú smrť do našich myslí a sŕdc. Boh nás stvoril, aby sme boli ako On a mali život, aby sme boli zdraví. Hriech nás vzďaľuje od Boha a robí nás chorými alebo nezdravými. Nehovoríme o tom, že sme fyzicky chorí, ako keď nás bolí brucho. Na mysli máme to, že hriech robí našu dušu chorou, pretože hriech nás oddeľuje od Boha.
Hriech možno prirovnať k nadmernému jedeniu sladkostí, po ktorom je nám je zle, strácame všetku energiu a šťastie a necítime sa dobre.
Kňaz a levita prejdú okolo umierajúceho bez toho, aby sa zastavili a pomohli mu.
Kňaz a levita predstavujú starozákonné obdobie pred tým, ako nás prišiel uzdraviť Ježiš. Starozmluvný zákon bol dobrý, pomáhal ľuďom chápať rozdiel medzi dobrom a zlom. No nemohol napraviť chorobu hriechu a smrti, nemohol priviesť Adama (a nás všetkých) späť do života.
Samaritán príde a zastaví sa, aby pomohol zranenému človeku
Kto je ten „Samaritán“? Viete? Je to Ježiš Kristus! Ježiš je jediný, kto nám môže skutočne pomôcť, uzdraviť nás a priviesť nás späť do života s Bohom. Prečo? Pretože Ježiš Kristus je Boh, Boží Syn, ktorý sa stal človekom ako my, takže my sa môžeme stať ako On (2 Kor 8, 9; Flp 2, 5 – 7). On vzal na seba našu chorobu, takže je nám možné byť znovu zdraví (1 Pt 2, 24). Ježiš je nový Adam, „druhý Adam“ (1 Kor 15, 47), ktorý nás privádza späť do raja, späť domov k Bohu. Zomrel a vstal z mŕtvych, aby nás vrátil do života s Bohom a uzdravil nás z choroby z hriechu (1 Kor 15, 17).
Samaritán naleje olej a víno na rany človeka
Olej a víno sa v Ježišovej dobe časoch používali ako liek. Víno čistí ranu alebo vred a olej pomáha zahojiť ranu. Tým, že sa stal človekom, sa Ježiš stal liekom, ktorý nás uzdravuje z hriechu. V tomto podobenstve víno predstavuje krv, ktorú Ježiš prelial na kríži, keď za nás zomrel, aby nás očistil od hriechu. Olej predstavuje oživujúceho Ducha, ktorý uzdravuje a obnovuje náš život, keď Ježiš vstal z mŕtvych. Olej a víno môžu znamenať aj Ježišovu náuku – jeho prikázania –, čo nás očisťuje a uzdravuje.
Samaritán posadí človeka na svojho somára a vezme ho do hostinca
Hostinec bol ako nemocnica. Ľudia tam chodili, aby si oddýchli, vyliečili sa z choroby a boli opäť zdraví. Čo v tomto príbehu predstavuje hostinec? Hostinec je Cirkev! Cirkev je nemocnica pre hriešnikov – pre teba i pre mňa. Je to miesto, kde nás Ježiš uzdravuje, ak mu veríme a žijeme v ňom. Je to miesto, kde Boh poskytuje lieky na našu chorobu z hriechu. Cirkev je miesto, kde môžeme byť znovuzrodení v krste (Jn 3, 3 – 5), aby sme už neboli deťmi Adama, ale deťmi Boha (Jn 1, 12 – 13). Tam prijímame aj „chlieb života“ (Jn 6, 35), sväté prijímanie, aby sme sa vrátili do života s Bohom (Jn 6, 51). Máme aj sviatosť spovede, ktorá nás očisťuje, keď zhrešíme po krste (1 Jn 1, 9). V Cirkvi nám Kristus poskytuje náuku a mnoho ďalších nástrojov, napríklad modlitbu, pôst a almužnu (Mt 6, 1 – 18), a to nám pomáha uzdraviť sa z hriechu a prijať Boží život do našich sŕdc.
Samaritán nechá človeka u hostinského
Kto je podľa teba hostinský? Hostinský predstavuje apoštolov, biskupov a kňazov, ktorí v pomáhajú Ježišovi uzdravovať hriešnikov v Cirkvi. Ježiš je lekár a kňaz je jeho pomocník. V Cirkvi Boh dáva milosť kňazovi, takže kňaz je schopný uzdravovať a viesť hriešnikov k Bohu. Boh dáva Cirkvi mnoho foriem liekov, ktoré nás môžu uzdraviť z hriechu a zjednotiť nás s Bohom.
Ako sme už spomenuli, ako prvé Boh poskytuje svätý krst. V krste odumrieme hriechu a sme znovuzrodení, aby sme sa stali ako Kristus, nový Adam (Rim 6, 2 – 7). Znovu dostaneme rúcho svetla, ktoré Adam stratil v raji. Potom nám Boh dá veľký liek, sväté prijímanie, telo a krv svojho Syna Ježiša.
Krst nás zrodí, ale neurobí nás dokonalými. Ako sme ďalej uzdravovaní a čoraz viac sa približujeme k Bohu a ako sme uzdravovaní, keď zhrešíme po krste? Aký liek máme k dispozícii? Máme sviatosť pokánia, keď vyznáme svoje hriechy v prítomnosti kňaza, ktorý nám pomôže, aby nám Kristus odpustil a uzdravil nás z nášho hriechu.
Samaritán sa vráti
Čo znamená, že Samaritán sa vráti do hostinca, aby sa pozrel, ako sa darí chorému človeku? Znamená to, že Ježiš sa vráti, aby každému odplatil za vykonané dobro alebo zlo (2 Kor 5, 10). Spomínate si, ako v Nicejsko-konštantínopolskom vyznaní viery hovoríme: „A zasa príde v sláve súdiť živých i mŕtvych“? Kristus sa jedného dňa vráti v sláve so svojimi svätými anjelmi (Mt 25, 31), aby všetko dal do náležitého poriadku. Aká radosť to bude pre nás, ak sme pripravení stretnúť sa s Ním!
Tu je hlavná myšlienka, ktorú si môžeme vziať z Ježišovho podobenstva: všetko v Cirkvi – ikony, kadidlo, rúcha, Biblia, hymny, modlitby, dávanie almužny, prikázania a doktríny, pôst a boj proti pokušeniu, liturgia a bohoslužby, sviatosti – má jediný účel: uzdraviť nás z hriechu a spojiť nás s Bohom. Cirkev je nebo na zemi. Cieľom a účelom Cirkvi je všetkých a všetko posvätiť a zjednotiť s Bohom. To je raj! Cirkev je raj, ktorý Boh dal Adamovi a Eve. V ďalšej lekcii sa dozvieme o raji a o tom, ako tam Adam a Eva žili s Bohom.
Zdroj: Detský katechizmus Milosrdný Samaritán. Preložil o. Ján Krupa
[1] Ukáž deťom otvorenú škatuľu s puzzle plnú dielikov. Vyber jeden z dielikov a podrž ho.
[2] Ktorékoľvek z nasledujúcich tvrdení môže byť pre deti formulované vo forme otázky.
[3] Učiteľ môže ukázať (alebo si obliecť) biele krstné rúcho a vysvetliť, že sa dáva novopokrstenému ako viditeľný znak neviditeľného rúcha svetla, ktoré dostáva krstom.
Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...
Milosrdný Samaritán: Prvá lekcia – Raj