Kristus – naša Pascha III.: Premenenie sveta (991 – 1001)

Prihláste sa, aby vám ostala história navštívených článkov tu

Daj nám dobré a priaznivé počasie,

zemi zošli pokojný dážď, nech prináša úrodu.

Požehnaj celý rok svojím dobrom…

Ochraňuj, Pane… od hladu, pohrôm, zemetrasení, záplav, pred ohňom.

(Anafora liturgie svätého Bazila Veľkého)

Zodpovednosť za Božie stvorenie

991 Ľudstvo nesie zodpovednosť za celé stvorenie. Táto zodpovednosť sa prejavuje na rôznych úrovniach: v každodennom osobnom živote, pri používaní technických prostriedkov a rôznych technológií, pri využívaní prírodných zdrojov a zdrojov energie. Životné prostredie nemožno redukovať na predmet manipulácie a vykorisťovania, ani ho nemožno absolutizovať a klásť nad dôstojnosť ľudskej osoby.[1]

992 Každý človek je povolaný k zodpovednému správaniu vo všetkých sférach života. Ekologická zodpovednosť sa vzťahuje na všetky činnosti, ktoré majú vplyv na kvalitu prírodného prostredia človeka. Kresťan ako veriaci v Boha, Stvoriteľa sveta, je povinný zodpovedne plniť svoju úlohu správcu stvoreného sveta, ktorú mu delegoval Boh.

Kresťan a prírodné prostredie

993 Viera v Boha Stvoriteľa má za následok chápanie sveta ako Božieho stvorenia. Slovo „stvorenie“ znamená, že podobne ako človek aj všetky ostatné živé bytosti a tiež neživá matéria majú svoj zdroj, základ, podstatu a dokonalosť v Bohu.

994 Naše povolanie panovať vo svete neznamená naše bezohľadné podmaňovanie si životného prostredia ani jeho vykorisťovanie. Povolaním ľudstva je byť korunou stvorenia a zastupovať stvorenie pred Stvoriteľom. Človek môže zodpovedne vládnuť nad zemou len vtedy, keď je poslušný Bohu a zachováva Bohom ustanovený poriadok a účely. Keď prácou našich rúk a našich talentov odhaľujeme tajomstvá prírody a náležitý poriadok vecí na tomto svete, spoznávame veľkosť a prítomnosť Boha Stvoriteľa.

995 Keď naším konaním poškodzujeme životné prostredie, ruinujeme Božie stvorenie, ktorého aj my sami sme neoddeliteľnou súčasťou. Hrešíme nielen čo sa týka stvorenia, ale aj vo vzťahu k nám samým a k Bohu. V tomto zmysle hovoríme o ekologickom hriechu,[2] ktorý spočíva v našom nezodpovednom správaní sa k Božiemu stvoreniu. Tento hriech je závažným zločinom proti súčasnej civilizácii a životu budúcich generácií.

Kresťanská etika životného prostredia

996 Naša láska k neviditeľnému a všadeprítomnému Bohu sa prejavuje a potvrdzuje naším postojom k viditeľným Božím stvoreniam. Nemôžeme plne realizovať našu lásku k Bohu, ak ignorujeme hodnotu sveta ako Božieho stvorenia.

997 Ako tí, ktorí milujú Boha Stvoriteľa, si vážime aj jeho stvorenie a zodpovedne upravujeme životné prostredie. Stvorenie na jednej strane slúži ľudstvu, no na strane druhej má hodnotu samo osebe. Úcta k stvoreniu sa prejavuje v ochrannom postoji k prírode, v uchovávaní prírodných zdrojov a v ďalších formách vzájomného pôsobenia medzi stvorením a nami. Rešpektovaním Božieho stvorenia vzdávame slávu Bohu.

998 Dôležitým predpokladom pre ľudský rozvoj je zachovanie prírodných zdrojov a rozmanitosti rastlinného a živočíšneho sveta. Budúcnosť našej civilizácie nie je možná bez uvedomovania si obmedzení schopnosti prírody obnovovať svoje zdroje a neutralizovať škodlivé látky a vedľajšie produkty výroby, ktoré ju znečisťujú. Životne dôležitá ľudská činnosť, ktorá dodržiava všetky morálne požiadavky vyplývajúce zo vzájomnej prepojenosti všetkých stvorení, je jedinou podmienkou pre trvalo udržateľný rozvoj ľudskej civilizácie.

Nové nebo a nová zem: človek ako kňaz sveta

Všetkých nás prijmi do svojho kráľovstva,

učiň synmi svetla a deťmi dňa,

obdaruj nás tvojím pokojom a láskou, Pane Bože náš,

veď ty nás obdarúvaš všetkým.

A dožič nám jednými ústami a jedným srdcom

oslavovať a ospevovať tvoje vznešené a veľkolepé meno,

Otca i Syna i Svätého Ducha, teraz i vždycky i na veky vekov. Amen.

(Anafora liturgie svätého Bazila Veľkého)

999 Zmŕtvychvstalý Kristus, naša Pascha, je nový človek, pretože jeho zmŕtvychvstaním je premožená smrť. Vo jeho oslávenom tele je jeho božská osoba nositeľom nového stvorenia – nového neba a zeme, ktoré Boh stvoril na začiatku, no ktoré ľudstvo – hriechom – podrobilo prechodnému vyblednutiu a márnosti. Obnova stvorenia – „Hľa, všetko robím nové“ (Zjv 21, 5) – sa začína Kristovým vzkriesením a prechádza cez duchovné znovuzrodenie a obnovu každého z nás: „Kto je teda v Kristovi, je novým stvorením“ (2 Kor 5, 17).

1000 Svet môže byť obnovovaný každým človekom, ktorý si „obliekol“ Krista – nového Adama – a preto duchovne zažíva „nové stvorenie“. Apoštol Pavol učí: „Lebo stvorenie bolo podrobené márnosti – nie z vlastnej vôle, ale z vôle toho, ktorý ho podrobil a dal mu nádej, že aj samo stvorenie bude vyslobodené z otroctva skazy, aby malo účasť na slobode a sláve Božích detí“ (Rim 8, 20 – 21).

1001 Nádej na úspešné dovŕšenie premenenia sveta pramení z Kristových prorockých slov: „…dúfajte, ja som premohol svet!“ (Jn 16, 33). Kristus hovorí o veciach, ktoré majú prísť, ako už dovŕšených, vidiac ich ako také vo svojej božskej prozreteľnosti. Nám bolo zverené priviesť toto Kristovo víťazstvo k dovŕšeniu: „Toto robte na moju pamiatku“ (Lk 22, 19).


[1] Porov. Kompendium sociálnej náuky Cirkvi, 463.

[2] Porov. Ján Pavol II., apoštolská exhortácia Ecclesia in America [Cirkev v Amerike], 25.


Prihlasovanie na odber nových článkov čoskoro...




Kristus – naša Pascha III.: Uchovávanie mieru v modernom svete (986 – 990)

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: https://www.jankrupa.sk.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings