Očami viery: Videli sme jeho slávu (2. časť)
Táto Božia skrytosť v hlbinách jeho bytia neznamená, že je pre nás neprítomný. Boh je neprítomný len pre démonov. Ak vôbec, Božiu odlišnosť si uvedomujeme tým viac, čím viac zažívame znaky jeho prítomnosti. „Boha nikto nikdy nevidel,“ ako hovorí svätý Ján (Ján 1, 18). V jeho svätosti či podstate ho nemôžeme stretnúť, ale môžeme ho zažiť a zažili sme ho v prejavoch – v tom, čo Sväté písmo nazýva jeho slávou.
V starovekom svete bol slávou človeka vplyv alebo zastávaná hodnosť – odraz jeho vnútornej hodnoty. Starý zákon túto myšlienku aplikoval na Boha, ktorého prejavy božskej energie odrážajú niečo z jeho nepoznateľnej podstaty.
Prvé prejavy Božej slávy, ktoré nachádzame vo Svätom písme, sú v skutočnosti obrazy poukazujúce na jeho skrytosť. V príbehu o exode sme videli Božiu prítomnosť, ktorá sa prejavovala v dyme, oblaku, ohnivom stĺpe (porov. Exodus 19, 16 – 19). Neskôr židovský chrám označoval Božiu prítomnosť svätyňou svätých, vnútornou svätyňou s oponou, ktorú nikto nemohol vidieť ani do nej vstúpiť. Vnímali Božiu slávu ako prítomnú, ale skrytým spôsobom. Tento pocit slávnej a zároveň tajomnej Božej prítomnosti najvýstižnejšie zachytil Izaiáš, keď zaznamenal svoje videnie Boha v chráme:
V roku, keď zomrel kráľ Oziáš, videl som Pána sedieť na vysokom a vznešenom tróne; lem jeho rúcha napĺňal chrám. Nad ním stáli serafíni; každý mal po šesť krídel: dvoma krídlami si zakrývali tvár, dvoma si zakrývali nohy a dvoma lietali. A jeden druhému volal: „Svätý, svätý, svätý je Pán zástupov, celá zem je plná jeho slávy.“ Prahy dverí sa chveli od hlasu volajúceho a dom sa naplnil dymom. (Izaiáš 6, 1 – 4)
Neskôr proroci videli Božiu prítomnosť zjavenú v žiarivom svetle: „Hľa, tma pokrýva zem a temnota národy, ale nad tebou sa zaskvel Pán a jeho sláva sa zjavila nad tebou“ (Izaiáš 60, 2).
Tieto prejavy Božej slávy sú vzorom pre väčšinu liturgických obrazov používaných v našich chrámoch. Kadidlo – „jeden veľký oblak kadidla“, ako to opísal jeden z návštevníkov – pripomína Izaiášovo videnie. Nespočetné množstvo sviečok nás kúpe v žiari Božieho svetla. Oltár, odetý v jemných látkach, stojí v novej svätyni svätých, kde je teraz Boh viditeľný v Kristovi.
Reakcia Svätého písma na Božiu slávu je vzorom aj pre náš postoj. V našej bohoslužbe neustále ohlasujeme Božiu svätosť – odlišnosť: „Lebo ty si svätý, Bože náš, a my ti vzdávame slávu…“ Toto je naša prvá a najzákladnejšia reakcia na Boha a jeho slávu: ohlasujeme, aký odlišný je od nás. Takýto postoj mal Mojžiš, keď sa stretol s Bohom v horiacom kríku. Vyzul si topánky a poklonil sa až k zemi pri posvätnosti tohto zážitku. Tak ako Mojžiš, keď zažil Boha na vrchu Sinaj, aj naši kňazi si na liturgii zakrývajú tvár pokrývkou (vozduchom), keď sa spieva vyznanie viery, čím zjavujú Božiu slávu. V niektorých východných tradíciách si duchovní pred vstupom na sväté miesto, kde sa s Ním stretávajú, vyzúvajú obuv.
V neskorších starozákonných spisoch sa Božia sláva zjavuje v jeho spasiteľných činnosť: jeho spravodlivosť a vernosť, oslobodenie, ktoré Boh sľubuje ľudstvu prostredníctvom Mesiáša, ktorého pošle. Všetky tieto jedinečne láskyplné a mocné činy ukazujú slávu toho, ktorý nás volá k sebe. Pretože je svätý, je na rozdiel on nás aj verný a spravodlivý bez hraníc. A tak, hoci sa svätosť nerovná správaniu, odráža sa v spravodlivých skutkoch Svätého.
Boží ľud, ktorý je svedkom jeho slávy a zažíva žiaru Božieho svetla, je povolaný oslavovať ho, aby spoznal jeho svätosť a ohlasoval jeho božstvo. Robíme to v chvále a poklone, kde neustále vzdávame Bohu slávu. Práve to je naším cieľom: „Vy ste vyvolený rod, kráľovské kňazstvo, svätý národ, ľud určený na vlastníctvo, aby ste zvestovali slávne skutky toho, ktorý vás z tmy povolal do svojho obdivuhodného svetla“ (Prvý Petrov list 2, 9).
Otázky na zamyslenie
V akých skúsenostiach si videl, ako sa prejavuje Božia prítomnosť?
Čo ti táto skúsenosť povedala o Bohu?
Ktoré aspekty našej liturgickej tradície ti najviac pripomínajú Božiu svätosť?
Na ktorom obraze by si vystaval poučenie o Božej sláve?
Zdroj: With eyes of faith. An introduction to Eastern Theology. God with us publications, second edition 2018. Pracovný preklad z angličtiny zhotovil o. Ján Krupa.
Nasledujúce: Očami viery: Buďte svätí, ako som ja svätý (3. časť)Predchádzajúce: Očami viery: Božia odlišnosť (1. časť)