Svetlo pre život: Ježiš, zjavený na Tábore (19. časť)
Jedna udalosť z Pánovho života bola v byzantskej teológii mimoriadne dôležitá. Je zaznamenaná vo všetkých troch synoptických evanjeliách (Mt 17, 1 – 8; Mk 9, 1 – 7; Lk 9, 28 – 36) a spomína sa v 2 Pt 1, 16 – 19. Ježiš vyviedol svojich hlavných učeníkov Petra, Jakuba a Jána na vysoký vrch. Pred ich očami podstúpil premenenie (po grécky metamorphosis), takže „tvár mu zažiarila sťa slnko a odev mu zbelel ako svetlo“ (Mt 17, 2). To sú znaky neopísateľnej slávy, v ktorej sa zjavilo jeho božstvo. Pri Ježišovom krste aj premenení ide o teofániu Trojice: Otcov hlas vydáva rovnaké svedectvo ako pri krste: „Toto je môj milovaný Syn, v ktorom mám zaľúbenie; počúvajte ho“ (Mt 17, 5). Duch sa zjavuje ako jasný oblak, ktorý zatieňuje Ježiša s Mojžišom a Eliášom po boku.
Hymny na tento sviatok v byzantských cirkvách opakovane spájajú Premenenie s paschálnym tajomstvom. Napríklad na večierni spievame: „Pred svojím ukrižovaním si, Pane, vzal svojich učeníkov na vysoký vrch, aby sa, keďže videli tvoje zázraky, nevyľakali pri tvojom utrpení… Premenil si sa pred nimi…, aby si im ukázal nádheru vzkriesenia…“ Podľa jednej tradície sa Premenenie odohralo štyridsať dní pred Kristovým umučením. Vzhľadom na túto tradíciu Cirkev slávi sviatok Premenenia 6. augusta, štyridsať dní pred sviatkom Povýšenia Svätého kríža.
Premenenie sa stalo dôležitým v byzantskej teológii, pretože jasne odhaľuje Kristovo poslanie. V Premenení Ježiš zjaví naplnenie Božieho plánu v tajomstve Vtelenia. Večierňové hymny o Premenení zvestujú: „Svojím premenením si vrátil Adamovej prirodzenosti jej pôvodnú nádheru, obnovil si jej prvky, aby získali slávu a lesk tvojho božstva.“
Zdroj: Katechizmus LIGHT FOR LIFE, Part One, The Mystery Believed, God With Us Publications 1994. Pracovný preklad zhotovil o. Ján Krupa.
Nasledujúce: Svetlo pre život: Ježiš, nová Pascha (20. časť)Predchádzajúce: Svetlo pre život: Ježiš, zjavený v evanjeliách (18. časť)