Život a bohoslužba: Týždenný cyklus (11. časť)
Posledným prvkom v byzantskom cirkevnom kalendári je týždenný cyklus zbožných spomienok. Tak ako sa každú nedeľu pripomína Kristovo zmŕtvychvstanie, aj každý nasledujúci deň v týždni sa stáva príležitosťou na vlastnú osobitnú spomienku: pondelok – svätí anjeli; utorok – svätý Ján Krstiteľ; streda – Svätý kríž a Bohorodička, Mária, Božia Matka; štvrtok – apoštoli a svätý Mikuláš; piatok – Svätý kríž; sobota – všetci svätí a zosnulí veriaci. Zvlášť starobylá je oslava Svätého kríža v stredu (pretože je to deň zradenia Ježiša Judášom) a v piatok (pretože je to deň ukrižovania a smrti nášho Pána). Streda a piatok boli tiež dňami pôstu od prvých dní kresťanstva, čo je pokračovaním a zároveň obnovením židovského zvyku držať „utorok a štvrtok ako pôst“.
Od ôsmeho storočia sa sobota stala dňom spomienky na všetkých zosnulých. Vo Svätom písme je sobota neustále zobrazovaná ako deň odpočinku. Tento deň, sabat, sa v Starom zákone spájal s Božím odpočinkom po práci na stvorení. Novozákonný List Hebrejom používa sabat ako obraz odpočinku verného Božieho ľudu v Kristovi (Heb 4,9 – 11). On je večný sabat, v ktorom veriaci nájdu nekonečný odpočinok. Preto sa v sobotu modlíme najmä za to, aby naši zosnulí blízki vstúpili do tohto večného odpočinku, ktorým je večný život v Kristovi. Pred Mäsopôstnou nedeľou, počas Veľkého pôstu a pred Päťdesiatnicou sa koná osobitná spomienka na zosnulých s názvom Zádušná sobota/Sobota všetkých duší. Ostatné dni v týždni, ktoré dostali svoje spomienky medzi ôsmym a desiatym storočím, mohli byť spôsobené vplyvom zoznamov deviatich chórov svätých. Prvé tri triedy, anjeli, proroci a apoštoli, sa preto spomínali v pondelok, utorok a štvrtok, teda v jediné dni v týždni bez osobitnej témy. Ďalšie triedy – biskupi, mučeníci a všetci svätí – boli pridané k sobotnej slávnosti.
Tieto týždenné spomienky nám pomáhajú sústrediť sa na jeden alebo druhý konkrétny aspekt našej viery: Kristova smrť, jeho zmŕtvychvstanie, Bohorodička (človečenstvo nášho Pána, ako aj jeho božskosť) a význam rôznych ľudí pre rozvoj Cirkvi.
Otázky na zamyslenie
Aké sú špeciálne denné spomienky v našom liturgickom cykle?
Prečo je sobota dňom spomienky na zosnulých?
„Ako svoje prvotiny, Pane, prináša ti zem bohabojných mučeníkov. Na ich príhovor udeľ Cirkvi pokoj a pre modlitby Bohorodičky ochraňuj svoj ľud, lebo ty jediný si plný milosrdenstva“ (kondák soboty).
Zdroj: Life and worship: the mystery of Christ among us, God with us publications 1986. Pracovný preklad pripravili Juraj Šipula a o. Ján Krupa.
Nasledujúce: Život a bohoslužba: Liturgický priestor (12. časť)Predchádzajúce: Život a bohoslužba: Cyklus sviatkov (10. časť)