Svetlo pre život: Ježiš, zjavený pri Jordáne (17. časť)
Ján Krstiteľ bol len predchodcom a hlásateľom pokánia. Božie kráľovstvo a priazeň prišli Mesiášom Ježišom. Jeho prvé verejné zjavenie sa uskutočnilo, keď ho Ján pokrstil v Jordáne. O tejto Teofánii (Bohozjavení) sa píše v každom z evanjelií: Matúš 3, 13 – 17; Marek 1, 9 – 11; Lukáš 3, 21 – 22 a nepriamo aj Ján 1, 31 – 34. Evanjeliá zaznamenávajú, že keď Ježiš vyšiel z vody, zostúpil a neho Svätý Duch v podobe holubice. Z neba bolo počuť Otcov hlas: „Toto je môj milovaný Syn, v ktorom mám zaľúbenie.“
Ježišov krst bol teda zjavením Trojice, ktorá sa zjavila pre našu spásu. V celom Starom zákone sa tajomstvo Krista začínalo zjavovať a istým spôsobom už bolo prítomné. Vo svetle celého plánu spásy teraz vidíme, že Boh zjavoval svoje slovo ľudstvu ako prípravu na budúceho Krista. Ba čo viac, Krista môžeme vidieť ako prítomného vo všetkých dobách. Boh hovoril k Izraelu, v ňom a pre neho, predvídajúc tú budúcnosť, v ktorej bude plnosť spásy.
Toto zjavenie Trojice si Cirkev pripomína ako jeden zo svojich najväčších sviatkov –Bohozjavenie (6. januára). Týmto Bohozjavením sa Ježiš zjavil ako Mesiáš, „Pomazaný“ Boha, jeho pravý Syn, ktorý je jedno s Otcom a je mu rovný v božstve. Keďže Pán Ježiš bol bez hriechu, jeho krst bol dobrovoľným prijatím dôsledkov hriechu, aby nás mohol pozdvihnúť z hriechu a urobiť nás účastnými na božskom živote. V tento deň sa slávnostne posväcuje voda, aby sa ohlásilo, že tak ako Kristovo vtelenie umožňuje zbožštenie ľudskej prirodzenosti, jeho prítomnosť v hmotnom stvorení robí z hmoty prostriedok svätosti.
Prostredníctvom takýchto liturgických slávení Cirkev neustále ohlasuje, že udalosti Pánovho života nie sú len minulosťou. Predstavujú súčasť jeho plánu spásy, ktorý pre nás stále pôsobí a naplní sa v budúcnosti. Hymny na tento sviatok prevolávajú: „Dnes je Kristus pokrstený, vychádza z vody a dvíha so sebou svet… Dnes je osvietené celé stvorenie. Dnes sa raduje celá príroda… Dnes je posvätená prirodzenosť vody.“
Po krste začal Ježiš svoju službu obdobím pôstu a modlitby na púšti a potom verejne ohlasoval svoje posolstvo a zámer. Toto bol vzor prorockej služby, ktorý odrážal skúsenosť ľudu ponoreného do významu exodu. Na púšti bol Ježiš pokúšaný, ale svojou poslušnosťou Otcovi zničil moc zla.
V tomto vzore pokračujeme aj pri našom vlastnom slávení kresťanského života, keď po sviatku Bohozjavenia a pred sviatkom Zmŕtvychvstania slávime štyridsaťdňový pôst. Naše slávenie pôstu je obnovením nášho krstného sľubu, že sa navždy zriekneme zla a budeme nasledovať Krista.
Zdroj: Katechizmus LIGHT FOR LIFE, Part One, The Mystery Believed, God With Us Publications 1994. Pracovný preklad zhotovil o. Ján Krupa.
Nasledujúce: Svetlo pre život: Ježiš, zjavený v evanjeliách (18. časť)Predchádzajúce: Svetlo pre život: Ježiš, predpovedaný Jánom (16. časť)