Svetlo pre život: Ježiš, predpovedaný Jánom (16. časť)
Zlomkovité Božie zjavenie prostredníctvom starozákonných prorokov a jeho vrcholná prítomnosť v Kristovi sú premostené v Jánovi Krstiteľovi. Svojím vyzývaním k pokániu Ján pôsobí ako starozákonný prorok, aby otvoril srdcia Božieho ľudu na prijatie Mesiáša do svojho stredu. Ako predchodca poukazuje na bezprostredné vystúpenie Mesiáša a uvádza jeho službu.
Na význam Jána Krstiteľa v byzantskej tradícii azda najlepšie poukazujú charakter a detaily jeho zobrazenia v ikonopisectve. Ako posol alebo „anjel“ ohlasujúci Mesiáša sa Ján niekedy zobrazuje s dvomi veľkými krídlami, čo pripomína svedectvo Svätého písma: „Hľa, ja posielam svojho posla pred tvojou tvárou a on pripraví cestu pred tebou“ (Mt 11, 10, citát z Mal 3, 1). Jeho pravá ruka je zobrazená v geste kázania a v druhej ruke drží zvitok, v ktorom je zhrnuté jeho kázanie, často slovami: „Robte pokánie, lebo sa priblížilo nebeské kráľovstvo“ (Mt 3, 2).
Fyzické črty Jánovho vzhľadu, jeho odev z ťavej srsti a pusté skaly v pozadí ikonopisecky predstavujú púšť. Ján ako obyvateľ púšte pripomína históriu exodu Božieho ľudu, keď putoval neúrodnou púšťou. Proroci opakovane pripomínali púštnu skúsenosť ako čas osobitnej blízkosti k Bohu, ktorá sa vyznačovala čistotou viery a horlivosťou v oddanosti Jahvemu, jedinému pravému Bohu. Návrat na púšť sa stal synonymom návratu k pravej viere a obnoveného vzťahu medzi Bohom a jeho ľudom.
Svätý Ján Krstiteľ má veľmi významné miesto v byzantskej spiritualite vďaka svedectvu nášho Pána o ňom, že „medzi tými, čo sa narodili zo ženy, nepovstal nik väčší ako Ján Krstiteľ“ (Mt 11, 11). Je zaradený medzi najväčších svätých, hneď po Bohorodičke (gr. Theotokos). Spolu s ňou je zobrazovaný na ikonách a na ikone Deisis ako najbližší Kristovi. Vo svojej úlohe predchodcu je prorokom, ktorý poukazuje na príchod Mesiáša: „Hľa, Baránok Boží!“ (Jn 1, 36). Pripomíname si Jánovo počatie (23. september), narodenie (24. jún) a umučenie sťatím hlavy (29. august). Na Jánovu počesť sa koná Zhromaždenie (gr. Synaxis) kvôli jeho spojitosti s krstom nášho Pána (7. január) a pripomínajú sa aj nájdenia Jánových relikvií (24. február, 25. máj).
Svätý Ján je vzorom kresťanského života. Ponížil sa, aby prijal Krista, a vďaka svojej pokore bol povýšený na najväčšieho z prorokov. Stálou témou Jánovho kázania bolo: „Po mne prichádza muž, ktorý je predo mnou, lebo bol prv, ako ja“ (Jn 1, 30). Kontrast medzi Ježišom a Jánom bol veľký. Ján sa postil a bol vzorom kajúcnosti; Ježiš jedol a pil s hriešnikmi. Ján však videl v Ježišovi toho, ktorý obnoví stvorenie: „Ja vás krstím vodou na pokánie, ale… On vás bude krstiť Svätým Duchom a ohňom“ (Mt 3, 11).
Zdroj: Katechizmus LIGHT FOR LIFE, Part One, The Mystery Believed, God With Us Publications 1994. Pracovný preklad zhotovil o. Ján Krupa.
Nasledujúce: Svetlo pre život: Ježiš, zjavený pri Jordáne (17. časť)Predchádzajúce: Svetlo pre život: Ježiš, vtelené Slovo (15. časť)